בשנים האחרונות סגמנט רכבי הפנאי הבינוניים (D-SUV) מתנהג קצת כמו אקורדיון – ואחרי שבשנת 2021 הסגמנט הצטמצם בכ-18%, את שנת 2022 הוא מסיים עם נתח שוק כמעט כפול (!) העומד על 7.5% מסך המסירות. לא מעט מכך נזקף לזכות דגמים חשמליים חדשים אשר שנה זו הייתה שנת השיווק המלאה הראשונה שלהם – העניין שכלים אלה מייצר עדין גבוה וזה בא השנה לידי ביטוי במסירות.
 

רכבי הפנאי הבינוניים הנמכרים ביותר ב-2022:

סקודה קודיאק – 3,694 יח'
קיה סורנטו – 2,437 יח'
יונדאי איוניק 5 – 1,784 יח'
פולקסווגן טיגואן אולספייס – 1,319 יח'
AIWAYS U5 – עם 1,312 יח' 


קיה סורנטו
צילום: בן חסון

בכל זאת, למרות הדגמים החשמליים המסקרנים את ראש טבלת המסירות תופשים שני דגמים מוכרים עם מנועי בעירה פנימית "רגילים". סקודה קודיאק מתייצב בראש הרשימה עם 3,694 יח' שנמסרו, ירידה של 8.4% ביחס לשנה הקודמת.
 
במקום השני נמצא קיה סורנטו שהיה שני גם בשנה הקודמת. אלא שבניגוד לסקודה שירד, הקיה עלה במסירות ביותר מפי 3.5 (!), ונזכיר שהסגמנט כולו צמח פי 2 ביחס לשנת 2021. עיקר המסירות של סורנטו היו של גרסת ה-2.5 ל', המנוע הבסיסי והפשוט בהיצע הדגם. הגרסה ההיברידית-נטענת נמסרה ב-141 יח'.

5 רכבי פנאי בגודל בינוני הכי נמכרים ב-2022
צילום: מערכת אוטו
 
יונדאי איוניק 5 הוא הדגם הראשון מהדור החשמלי החדש אשר נכנס לרשימה השנה עם מסירות של 1,784 יח', מתוכן 155 יח' של גרסת ההנעה הכפולה החזקה. פולקסווגן טיגואן אולספייס, אחיו למחצה של קודיאק, מתמקם במקום הרביעי ויחד הם נמסרו בהיקף גדול מזה של קודיאק לבדו ב-2021.
 
את הרשימה סוגר AIWAYS U5. רכב הפנאי החשמלי הסיני מציג נתון מרשים של 1,312 יח', יותר מפי 3 (!) ביחס לשנת 2021, זאת למרות ציון ריסוק סביר-בלבד ביורו NCAP (שלושה כוכבים) וטווח שנחשב כיום לבינוני לכל היותר.

5 רכבי פנאי בגודל בינוני הכי נמכרים ב-2022
צילום: אלי שאולי
 
מחוץ לחמישיה אך ראויים לציון כמה דגמים חשמליים נוספים: סקודה אניאק נמסר ב-1,262 יח', טסלה מודל Y – אשר הוזל משמעותית לאחרונה – נמסר ב-1,101 יח', סקייוול ET5 ב-758 יח'. היו בשנה שעברה אך ירדו: פיג'ו 5008 עם 695 יח' מסר מעט יותר מאשר ב-2021 אך יורד מהמקום השלישי למקום התשיעי, וולוו XC60 מסר 413 יח' (32.8% פחות) ויורד מהמקום הרביעי למקום ה-13, טויוטה היילנדר מוסר נתון כמעט זהה לשנת 2021 עם 546 יח' אך יורד מהמקום החמישי למקום העשירי.
 
נזכיר, בסוף השנה הצטרף להיצע המקומי קיה EV6 המסקרן ואת שנת 2022 פתחה טסלה עם הוזלה משמעותית של מודל Y, וכן צפויה גם גרסת הנעה אחורית של הדגם ובכלל דגמים נוספים חשמליים ומחושמלים – שנת 2023 צפויה להיות שנה מעניינת בסגמנט.

5 רכבי פנאי בגודל בינוני הכי נמכרים ב-2022
צילום: יואל פלרמן