דגמי פנאי, ממש אין צורך לציין זאת בפעם ה-5937, הם המבוקשים ביותר בשוק הישראל מזה כמעט עשר שנים. ההיצע של דגמים אלה גדול מאוד, ויצרנים רבים מציעים בשתי הקטגוריות המובילות – הקטנה B והקומפקטית C – גם שני דגמים, גם שלושה. 

אנו מביאים כאן חמישה דגמי פנאי משומשים ומומלצים שמחירם עד 50,000 שקלים. דגמים אלה מומלצים מכיוון שלכל אחד מאפיין בולט וראוי לציון, והמחיר אליו אנחנו מתייחסים הוא זה בפועל, לא זה המופיע במחירונים. 
 

האמין – הונדה CR-V (דור 3, 2006-2011; דור 4, 2011-2016) 

גילוי נאות: כותב סקירה זאת מחזיק ברכב מסוג זה והשיקולים לרכישתו משותפים לרבים – קודם כל, אמינות. הרכב נחשב לאמין במיוחד (שלוש דפיקות על עץ שולחן הכתיבה), הטיפולים פשוטים והחלקים בשפע. בנוסף לכך, הביצועים סבירים ממנוע 2.0 ליטר המייצר 150 כ"ס ו-19.6 קג"מ. הדור הראשון של CR-V הוצג ב-1995, הוא דגם הפנאי השני אחרי טויוטה ראב4, והדור השלישי שלו הושק ב-2007. זה היה לנמכר בסוגו בארה"ב ועד היום הוא מאוד פופולרי שם (שביעי סך הכל, עם ארבעה טנדרים לפניו).

הונדה CR-V חולק אותו בסיס עם המשפחתית סיוויק, אך הוא מצויד בהנעה כפולה. עם זאת, יכולת השטח שלו מוגבלת לשבילים והוא אינו מיועד לתנועה בתוואי מאתגר. 

 הונדה CR-V קדימה
צילום: איתמר רותם

סביבת הנהג עשויה היטב (חומרים, הרכבה, גימור) ונראית טוב, בוודאי ביחס למתחרים כמו טויוטה ראב4 ומיציבישי אאוטלנדר. אלמנטים שונים כמו המיקום המוגבה של בורר ההילוכים או בלם החנייה הנראה כמו ידית הילוכים רגילה, מוסיפים לייחוד. 

המרחב מלפנים מצוין, טוב מאחור לשני מבוגרים, צפוף לשלושה כאלה, בסדר למתבגרים.

להונדה מנוע בנזין אטמוספרי, הביצועים סבירים וצריכת הדלק לא מתעלה. עם זאת, בנהיגה רגועה זאת עומדת על 10 ק"מ/ליטר. נוחות הנסיעה ב-CR-V טובה. 

במחיר עד 50,000 שקלים ניתן למצוא רכבים מהשנים 2011 עד 2014, ובהיצע גם הגרסה החזקה יותר שיש לה מנוע 2.4 ליטר המייצר 166 כ"ס ו-22.4 קג"מ. 

בקצה טווח המחירים הזה נכלל גם הדור הרביעי שהגיע אלינו בתחילת 2013. הממדים כמעט זהים לאלה של הדור השלישי, אך המרחב לנוסעים ונפח תא המטען משופרים. מנוע ה-2.0 ליטר משופר, וזה מייצר 155 כ"ס (ואותו מומנט), וגם הוא משודך לתיבה אוטומטית עם 5 הילוכים.

5 דגמי פנאי משומשים עד 50,000 שקלים – עם ייחוד
צילום: יואל פלרמן
 

החסכוני – רנו קדג׳אר (דור 1, 2016-2022)

רנו קדג׳אר, שיוצר מ-2015 ועד 2022, הוא רכב פנאי קומפקטי שחלק רצפה ומכלולים עם ניסאן קשקאי ו-X-טרייל, אבל ההתנהלות שלו שונה מהם כפי שעלה במבחן שערכנו. דגם זה שווק כאן ב-2016 עם 2 גרסאות מנוע מוגדש ותיבה דו-מצמדית: בנזין 1.2 ליטר 130 כ"ס עם 7 הילוכים, דיזל 1.5 ליטר 110 כ"ס עם 6 הילוכים.

מנוע הדיזל מציע מומנט מכובד של 25.5 קג"מ כבר בסל"ד נמוך, יעיל בשיוט יום-יומי, טוב להאצות ביניים בתוואי רגיל. עם זאת, בעקיפות במצב עומס הוא אינו מבצע היטב והמנוע נשמע מדי. התיבה מתפקדת היטב, מעט איטית בתגובותיה ויש לקחת בחשבון כי יש לה בעיות אמינות. צריכת הדלק מצוינת: 15 ק"מ/ל'. ואכן, במבחן ההשוואתי ב-2017 למציאת רכב הפנאי החסכוני ביותר, הייתה גרסה זו ראשונה.

רנו קדג׳אר קדימה
צילום: אורי שר

מנוע הבנזין שקט ונעים, מייצר כוח סביר, אך צריכת הדלק שלו טובה פחות: 10.4 ק״מ/ל'.

בשלוש רמות הגימור הגבוהות מפתח חכם, קיפול מראות, מסך מגע "7 עם ממשק הכולל עברית וניווט, בקרת אקלים מפוצלת. מפרט הבטיחות נכבד לתקופה, וכולל זיהוי סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי, חיישני חנייה היקפיים. ברמת הגימור הבסיסית ׳לייף' רק מערכת של מובילאיי.

במחיר של עד 50,000 שקלים ניתן למצוא את רנו קדג'אר בגרסאות הדיזל והבנזין) מהשנים 2016-2017. כמובן, גרסת הדיזל החסכנית משכה רבים שרצו אותה בגלל נסועה גדולה יחסית כל שנה, כך שאלה עברו קילומטרים רבים מעל הממוצע השנתי (15,000 ק"מ לערך).

רנו קדג׳אר אחורה
צילום: אורי שר
 

לשטח – סובארו XV (דור 1, 2012-2018)

סובארו XV, כמו כל דגמי הפנאי של היצרן הזה ומזה ארבעה עשורים, מוצע עם הנעה כפולה קבועה, שיש לה כישורי תנועה מכובדים גם מעבר לשבילים מפולסים. מערכת זאת יעילה ביותר, ויחד עם בקרת משיכה יעילה ומהלך מתלה סביר, גם מרווח גחון של 22 ס"מ, בכל הקשור לתנועה בשבילים לא ידידותיים וגם מעבר להם, ל-XV יכולות נכבדות. דגם זה הוא ללא ספק מהטובים בתחום התנועה בשטח בין דגמי הפנאי הקומפקטיים בגזרת המחיר שלו. הגרסאות הידניות מוצעות עם הילוך כוח, מה שמוסיף באופן משמעותי ליכולת הרכב בשטח.

עוד לזכות ה-XV בשטח ובכלל מתלים מצוינים עם פעולות שיכוך טובות, גם לנוחות נסיעה משופרת. כאן נציין כי מבנה החלק הקדמי-תחתון פוגע ביכולת השטח בגלל פוטנציאל פגיעה בתחתית הפגוש וזווית גישה בינונית.

מרחב הפנים סביר מלפנים ומאחור. מאחור, ליושב במרכז מרווח רגליים מוגבל מאוד בגלל תעלת גל ההינע המגודלת.

סובארו XV קדימה
צילום: מנהל

דגם זה הוצג ב-2012 והוצע רק עם מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר במבנה בוקסר שייצר 150 כ"ס ו-20 קג"מ, התיבה רציפה או ידנית 6 הילוכים עם הילוך כוח. ב-2014 הגיעה לכאן גרסת 1.6 ליטר מוזלת המייצרת 114 כ"ס ו-15.3 קג"מ עם אותן תיבות (לידנית 5 הילוכים).

המנוע הגדול יותר מאפשר ביצועים סבירים, ואלה מוגבלים גם בגלל התנהלות התיבה הרציפה. ברמת הגימור הגבוהה יחסי העברה קבועים ופקדים לשליטה בהם מאחורי ההגה.

מנוע ה-1.6 ליטר חלש, מומלץ הרבה פחות, התיבה הרציפה עדיפה בגלל ביצועים עדיפים, גם בגלל שרמת הרעש הכוללת נמוכה יותר.

בינואר 2016 הגיע סובארו XV מעודכן קלות; גימור משופר, מערכת מולטימדיה מוצלחת, ובעיקר בקרת משיכה משודרגת משמעותית ששיפרה את היכולת בשטח.

עד לתקרת המחיר, 50,000 שקלים, ניתן לרוב למצוא דגמים מ-2012 ועד 2016. בשנתיים הראשונות, מטבע הדברים המנוע הוא 2.0 ליטר; באחרונות, בגלל המחיר, מדובר לרוב בגרסת ה-1.6 ליטר

סובארו XV בשטח
צילום: מערכת אוטו
 

יוקרה – וולוו XC60 (דור 1, 2008-2016)

מתחת לתקרת המחיר המדוברת, גם דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV) ומשל מותג יוקרה: וולוו XC60. הוא גדול יותר, מפואר יותר, מאובזר יותר, חזק יותר, הנסיעה בו משופרת יותר והוא בטיחותי יותר – וכל הטוב הזה מגיע, מה לעשות, גם עם עלות אחזקה גבוהה יותר.

דגם זה הוצג ב-2008, עבר מתיחת פנים ב-2013 ויוצר עד סוף 2016, ובכל תחנה בזמן בישראל, מדובר בשנה אחת מאוחר יותר. בכל המבחנים שנערכו לו ההתרשמות ממנו הייתה חיובית ביותר. 

בתחילה הגיעה גרסת T6 – טורבו-בנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים טורי, 285 כ"ס 40.8 קג"מ – עם תיבה אוטומטית 6 הילוכים והנעה כפולה. ב-2011 ההספק עלה ל-304 כ"ס. באותה שנה התייצבה כאן גרסת D5 – טורבו-דיזל 2.4 ליטר, 5 צילינדרים בטור, 185 כ"ס ו-40.8 קג"מ – גם כאן עם תיבה אוטומטית 6 הילוכים והנעה כפולה; ב-2011 עלה ההספק ל-215 כ"ס. 

וולוו XC60 קדימה


ב-2011 הגיעה לכאן גרסת T5 – טורבו-בנזין 2.0 ליטר שייצר 203 כ"ס ו-30 קג"מ 240 כ"ס ו-32.6 קג"מ – תיבה דו-מצמדית 6 הילוכים והנעה קדמית. המנוע והתיבה אז היו של פורד, ואלה אינם אמינים ולכן אינם מומלצים. ב-2014 צוידה גרסה זו במנוע של וולוו המייצר 245 כ"ס ו-35.7 קג"מ ובתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, גם היא של היצרן השבדי, ולאלה אין בעיות אמינות. 

בנוסף לביצועים המשופרים, בייחוד בגרסאות החזקות, יכולת התנועה מעבר לאספלט, ולא רק בשבילים, משופרת בהשוואה לדגמי פנאי אחרים בגרסאות ההנעה הכפולה. עם זאת, עלות תיקונים, גם קוסמטיים, גבוהה ביחס. 

עם תקרה של 50,000 שקלים, הגרסאות המומלצות הן מ-2009 ועד 2013 – הבנזין החזקה אך לא חסכנית, או הדיזל החזקה פחות אך חסכנית בהרבה.

וולוו XC60 אחורה

 

ענק – שברולט טראוורס (דור 1, 2008-2017)

שברולט טראוורס הוא רכב פנאי מגודל– בסיס הגלגלים שלו הוא 302.1 ס"מ, אורכו 517 ס"מ, רוחבו 190 ס"מ, גובהו 179 ס"מ – ויש בו, לפי רמת הגימור מקום לשבעה או לשמונה נוסעים. וכן, המרחב בפנים מכובד ביותר. 

לטראוורס מנוע אמריקאי מהסגנון ההוא – בנזין אטמוספרי, 3.6 ליטר, V6 וזה מייצר 281 כ"ס ו-37.3 קג"מ – התיבה האוטומטית גם, עם 6 הילוכים וההנעה כפולה. למרות הכל הביצועים נאים – 8 שניות ל-100 קמ"ש לפי מקורות זרים ועד ל-230 קמ"ש. הצריכה פחות: 8 ק"מ/ל'.

שברולט טראוורס 2008-2017


הביצועים כאמור טובים בפועל, הרכב נוח למדי והוא יעיל גם כרכב פנאי, עם כושר תנועה טוב בשבילים. טראוורס לא יהיה טוב מעבר להם בגלל זוויות מרכב בינוניות ומרווח גחון צנוע (19 ס"מ).

ב-2013 עבר טראוורס מקצה שיפורים, ובמסגרת זאת החזית חודשה והובלטה, איכות תא הנוסעים שודרגה, והרכב צויד גם במולטימדיה הייעודית של שברולט (MyLink).

בסקירת ידי שנייה שערכנו לדגם זה והתפרסמה בגיליון אוטו 435 (מאי 2022) צוין כי טראוורס הוא רכב אמין ועמיד, אבל במידה ולא מטפלים בו בזמן, הדבר עלול להכאיב בכיס. 

תקרת המחיר של 50,000 שקלים מאפשרת למצוא דגמים מ-2009 ועד 2013 .

שברולט טראוורס מאחור