נתון זה משקף את המשך הירידה בהיקף הפעילות הכולל של שוק הרכב בישראל מאז אוקטובר 2023. עם זאת, בשלב זה נראה כי מגמת הירידה קבועה, ובכל אופן זהה לזו שנרשמה בחודש פברואר.
מגמות
שינויים בכלל המסירות. נתון זה נמוך מזה של מרץ 2023 שעמד על 29,540 יחידות, מביא את סך המסירות ב־2024 ל-89,041 מכוניות – ירידה של 16.6% ו־17,779 כלי רכב.באופן זה, מגמת הירידה במסירות הרכב בישראל בששת החודשים האחרונים, שתחילתה באוקטובר 2023, נמשכת באופן עקבי והיקפה ניכר. בתקופה זו נמסרו בישראל כ־92,500 כלי רכב, ירידה של 40% ביחס לתקופה זאת לפני שנה 10.22-3.23). בהשוואה לששת החודשים שקדמו לתקופה זו (4.24-9.24), שיעור הירידה הוא כ-30%.
רכב חשמלי. היקף המסירות של רכב חשמלי בלבד עלה, כעת 25.1% (בחודש שעבר 24.1%) – גבוה בהרבה מאשר הנתון המצטבר במרץ 2023, אז 15.6%.
מכוניות סיניות. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדל: בינואר עמד על 5 יחידות, בחודש שעבר הגיע ל־2136 מכוניות וכעת 4219 יחידות. לאחר שלושה חודשיים, מכונית סיניות מהוות 23% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנתיים: 3%.
*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי.
מותגים
יונדאי במקום הראשון – לאחר ירידה משמעותית, ראשונה עם נתון חמש-ספרתי. סקודה עם עלייה מכובדת, מקדימה את BYD הנמצאת לפניה ואת MG, כעת במקום העשירי, לאחר שעברה במקצת את ג'ילי. כל השאר רשמו ירידה, ארבע מהן מעבר לירידה של כלל השוק. מעבר לעשירייה יצוינו עליות של טסלה ופולקסווגן, ירידות של רנו.עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-מרץ 2024
מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-מרץ 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-מרץ 2023): ג'ילי – 1932 יחידות (3135 יח'); סיטרואן – 1912 יחידות (3299 יח'); טסלה – 1774 יחידות (1429 יח'); פיג'ו – 1645 יחידות (3568 יח'); פולקסווגן – 1535 יחידות (1088 יח').עשרת הדגמים המובילים – ינואר-מרץ 2024
את הדגמים הנמכרים בישראל מוביל – ובפער גדול מאוד, כפול מהמקום השני – דגם חשמלי, תוצרת סין: אטו 3. בעשירייה הזאת עוד דגם קרוב, ג'ילי גאומטרי C שבמקום החמישי; כל השאר עם מנועי בעירה פנימית.מותגים ורכבי חשמל
זו השנה השנייה שאיגוד יבואני הרכב מפרסם גם את נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל כפי שאלה נרשמים על־ידי אגף הרישוי ולפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל.השוואה לנתוני השנה שעברה מפגינה כי היקף המסירות של הרכב המחושמל גדל, והגידול העיקרי והמשמעותי הוא של הרכב החשמלי. זה לכשעצמו עלה בנתח השוק שלו, ומותגים חדשים לגמרי מוצאים ביטוי גם בעשירייה הראשונה.
להשוואה, בינואר-מרץ 2023 היו הנתונים כדלקמן: סך הכל, 36,014 יח' (34.1%); מזה: חשמלי, 16,500 יח' (15.6%); היברידי־נטען, 5866 יח' (5.6%); היברידי, 13,648 יח' (12.9%).
חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר-מרץ 2024
כאמור, נתח השוק של מכוניות תוצרת סין עולה ומתקרב לרבע(!), זאת בנוסף לעלייה במספר היחידות שנמכרו; מבין חמש ארצות הייצור הראשונות, גם יבוא צ'כי רשם גידול במספר היחידות, השאר ירדו.מותגי יוקרה
במסירות מותגי היוקרה, מרצדס ממשיכה לרדת ביחס לשנה שעברה, מגמה שהחלה במחציתה, אך בעקבות מסירות מרץ הפער הצטמצם (ב-40%). ב.מ.וו ירדה אף היא, מעט יותר מאשר בחודש הקודם. אודי בירידה משמעותית ביותר. קופרה ולקסוס שמרו על אותם מקומות, אך בניגוד לחודש הקודם, קופרה ירדה בהיקף המסירות ביחס לשנה שעברה, לקסוס עלתה.*כולל 37 מסחריות ו־94 מוניות; **כולל 27 מסחריות ו־128 מוניות; ***כולל 11 מסחריות ו־31 מוניות.