המכונית המשפחתית הייתה מאז שנות השמונים ועד אמצע העשור הקודם סוג הרכב הנמכר בישראל. מאז ההעדפה עברה לרכבי פנאי, אבל הדגמים המוצלחים בסגמנט זה מציעים הרבה למשפחה. 

יצאנו לחפש שלוש משפחתיות משומשות שמחירן עד 100,000 שקלים. סכום זה מאפשר לרכוש רכב בן שלוש-ארבע שנים שהוא טוב בבסיסו ועדכני, כולל מערכות בטיחות מתקדמות תקניות והוא גם אמין.

במסגרת זאת מצאנו משפחתית אופיינית אחת במבנה סדאן וגם שתי גרסאות סטיישן. בישראל, ובניגוד לאירופה, סטיישן אינו סוג מרכב פופולרי – ועבור מי שרוכש רכב ביד שנייה יש לכך יתרון. 

לסטיישן יתרונות רבים: נפח ההטענה שלו גדול בהרבה מזה של סדאן, פתח ההטענה נוח באופן משמעותי, לנוסעים מאחור יש גישה ישירה לחפצים הנמצאים בחלק האחורי, עם השטחת המושבים האחוריים ניתן לקבל נפח ושטח הטענה גדולים במיוחד, במקרים מסוימים אפשר לסדר שם מקום מוצלח לכלב וגם לכמה מהם. חיסרון אחד הוא בכך שסטיישן שחלקו האחורי אינו מבודד כהלכה, עשוי לשמש כתיבת תהודה בזמן הנהיגה. בנוסף וכאמור, הסחירות של סטיישן אינה מתעלה, כך שהרכב אינו נמכר במהירות. 

מעבר לסקירה עצמה נהגנו בפועל במכוניות. ההתרשמות מהן שולבה במה שכתבנו עליהן במהלך המבחנים שערכנו לדגמים אלה כאשר היו חדשים והגיעו מהיבואן. במסגרת זאת התייחסנו למרכיבים: נוחות, שימושיות, אמינות, ביצועים, צריכת דלק, עלות הרכישה.

המחירון לייחוס הוא זה של יצחק לוי.

מאזדה 3 2021
צילום: עמית לוי
 

מאזדה 3

שנה: 2021 
יד: ראשונה 
גרסה/רמת גימור: 2.0 בנזין, 165 כ"ס/'קומפורט'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 10.5 ק"מ/ל' 
מחירון: 99,550 שקלים (נמכר במגרש ב-98,000 שקלים)

רקע כללי. הדגם המוצע כאן הוא הדור הרביעי של מאזדה 3 שהוצג בסוף 2018 והגיע לישראל באפריל 2019. רכב זה הוצע בגרסאות סדאן והאצ'בק, כאשר הראשונה היא הנפוצה בישראל.

נוחות, יכולת דינמית. הבולמים במאזדה 3 נוקשים והדבר פוגע בנוחות הנסיעה בעיר, במפגש עם שיבושים בינוניים וגדולים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משופרת בהרבה ובידוד הרעשים טוב. היכולת הדינמית ברמה גבוהה ביותר.

שימושיות. המרחב מאחור סביר, ופתחי מיזוג משפרים את איכות החיים. נפח תא המטען, 444 ליטרים, טוב, אך הפתח צר והוא נוח פחות להטענה.

מאזדה 3 2021 סביבת נהג
צילום: עמית לוי

בטיחות. למאזדה 3 מערכות בטיחות מתקדמות ואלה כוללות; בלימת חירום אוטונומית. מערכת לניטור רכב בשטח מת, התרעת סטייה מנתיב.

מנוע וביצועים. למאזדה 3 מנוע בנזין אטמוספרי 2.0 ליטר המייצר 165 כ"ס ופעולתו חלקה. לתיבה האוטומטית שישה הילוכים, היא יעילה, מגיבה במהירות ומהמוצלחות מסוגה.

אמינות. מאזדה 3 היא מכונית אמינה ביותר בכל הקשור למכלולים שלה. מנגד, חלקי גומי אינם מפגינים עמידות לאורך שנים ומחייבים התייחסות. עלויות האחזקה סבירות ומרווח הטיפולים הוא כל 15,000 ק"מ/12 חודשים.

טויוטה קורולה סטיישן 2021
צילום: עמית לוי
 

טויוטה קורולה סטיישן

שנה: 2021 
יד: ראשונה 
גרסה/רמת אבזור: 1.8 בנזין-היברידי, 122 כ"ס/'ספייס'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 18 ק"מ/ל' 
מחירון: 100.000 שקלים (נמכר במגרש ב 95,000 שקלים)

רקע כללי. טויוטה קורולה היא המשפחתית הוותיקה בעולם והדגם הנמכר ביותר מעולם. הדור ה-12 והנוכחי של דגם זה הוצג בתחילת 2019 ומשווק כאן מאותה תקופה. במסגרת החידושים, אוחדו כל סוגי המרכב במסגרת דגם זה – סדאן, האצ'בק, סטיישן, מוגבה-פנאי – ונוספה גרסה היברידית.

נוחות . נוחות הנסיעה של שמציעה קורולה טובה, והיא סופגת היטב את פגעי הכביש. מנגד, רעשי כביש נוכחים בייחוד בכבישים בין-עירוניים ורעש המנוע נשמע תחת עומס; בולט בסל"ד בינוני ומוגבר עוד יותר בגבוה. 

שימושיות. קורולה סטיישן המופיעה כאן מוצעת במרכב סטיישן, ולזה תא מטען שנפחו 520 ליטרים. המרחב מאחור טוב ומרווחי הראש והברכיים מצוינים.

טויוטה קורולה סטיישן סביבת נהג
צילום: עמית לוי

בטיחות. היצע מערכות הבטיחות בקורולה עשיר והוא כולל: בלימת חירום אוטונומית. התרעה על תאונה (עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), תיקון סטייה מנתיב הפועל יחד עם בקרת השיוט האקטיבית, ניטור שטחים מתים מהצד ותנועה חוצה מאחור.

מנוע וביצועים. לקורולה מנוע בנזין אטמוספרי 1.8 ליטר ומנוע חשמלי ויחידה היברידית זו מייצרת 122 כ"ס. הביצועים מספקים בשימוש רגיל, אך טובים פחות בעומס של ממש כמו עלייה או עקיפה בתנאים מכבידים. כאמור, בעומס של ממש המנוע רועש.

אמינות. רמת האמינות של טויוטה קורולה גבוהה. לסוללה אחריות של 5 שנים/100,000 ק"מ וניתן להאריכה.

פורד פוקוס 2020
צילום: עזרא רפאל
 

פורד פוקוס

שנה: 2020
יד: ראשונה
גרסה/רמת אבזור: 1.5 טורבו-בנזין, 182 כ"ס/'אקטיב X'
צריכת דלק (מבחן אוטו): 13 ק"מ/ל' 
מחירון: 73,000 שקלים (נמכר במגרש ב 70,000 שקלים)

רקע כללי. הדור השלישי של פורד פוקוס הוצג ב-2011, הגיע לישראל שנה מאוחר יותר והיה לרכב הנמכר ביותר אז (גם בעולם). עם זאת, מעט מאוחר יותר עלה כי התיבה הדו-מצמדית בעייתית ובהמשך התגלו תקלות גם במנוע הטורבו שהגיע מאוחר יותר. בעיות אלה גרמו לכך שהדגם לא שווק בפועל בהמשך, והיבוא חודש רק לאחר הצגת הדור הרביעי ב-2018. הדגם החדש צויד במנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר ובתיבה אוטומטית רגילה עם 8 הילוכים. בישראל הוצע הדגם החדש בגרסאות סדאן, האצ'בק ובסטיישן-פנאי מוגבה שנקרא 'אקטיב X', וזה כולל גם מצבי נהיגה לשטח, מרכב מוגבה ב-3 ס"מ ומרווח גחון של 16 ס"מ.   

נוחות. כיול הבולמים בפוקוס מעט נוקשה, כך שנוחות הנסיעה על שיבושים עירוניים בולטים ובמהירות אופיינית בינונית. בכביש הבין-עירוני נוחות הנסיעה טובה, והבולמים סופגים היטב את המהמורות. 

פורד פוקוס סביבת נהג
צילום: עמית לוי

שימושיות. המרחב מאחור טוב מאוד, ולפוקוס תא המטען הגדול ביותר כאן, 575 ליטרים. גרסה זו מאפשרת להרחיב את מעטפת השימוש של הדגם, לרדת לשבילים ולנסוע מעט עמוק יותר בטבע.

בטיחות. מפרט הבטיחות עשיר וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע למניעת מתאונה, עמעום אוטומטי. 

מנוע וביצועים. לפוקוס מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים, וההספק גבוה ביחס: 182 כ"ס. בסיוע התיבה האוטומטית, הביצועים טובים מאוד ומתקבלים ללא מאמץ, וצריכת הדלק טובה גם היא (13 ק"מ/ל')

אמינות. המנוע כאן מייצר הספק גבוה ביחס לנפח ולמבנה, כך שאם הוא עובד בעומס גבוה נדרשת הקפדה על האחזקה, גם מעבר לטיפול התקופתי הרגיל (15,0000 ק"מ/12 חודשים).

פורד פוקוס
צילום: עמית לוי