ב־2015, כאשר סקודה הציגה את הדור השלישי של סופרב, הייתה זו קפיצת מדרגה לא רק עבור הדגם, אלא גם בשדרוג מעמד המותג ודגם ראשון שהפגין זאת. אותה סופרב הוצגה במלוא הידורה, ביצועיה, אבזורה וממדיה שנה לפני דגם הפנאי הקרוב, קודיאק. אחרי הצמד הזה, סקודה הייתה כבר בשלב אחר. 
 

עשרות בשנים

ואם בתחילת דרכה ב־2001 סופרב נראתה כמו חיקוי לפאסאט מוארכת של פולקסווגן (גרסה ששווקה בסין) – בעיקר מכיוון שהייתה בפועל כזאת – הרי ב־2015 היא התייצבה בפני הציבור בזכות עצמה, והזכות הייתה גדולה. וביותר ממובן אחד. עבור רבים הייתה זו הפתעה שסקודה יכולה להיראות לא רק גדולה אלא גם אלגנטית, נחשקת וייצוגית. סופרב הגדירה את המיצוב החדש של מיצוב המותג.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
סקודה סופרב משנת 1939 | צילום: סקודה

אותה סופרב מתחילת המאה העלתה את שמה של סופרב המקורית הגדולה והיוקרתית שנחנכה ב־1934 (יוצרה עד 1943, מ־1946 עד 1949). "סופרב צריכה להוות הצהרה", אמר לנו בזמנו יוזף קאבן – אז האחראי לעיצוב בסקודה, שעבר בהמשך לתפקידים דומים בב.מ.וו, בפולקסווגן, לאחרונה ב־MG הסינית – כאשר הוא מתייחס לסופרב: "העיצוב יהיה הרבה יותר אקספרסיבי ואנשים שראו אותה אמרו שמדובר במהפכה. היא תיראה הרבה יותר דינמית מבלי לאבד את החזית המודגשת". הבטיח וקיים.

הדור הרביעי שהוצג בסוף 2023 ולכבודו נחתנו בצ'כיה אינו מתיימר לבצע אותו מהפך; הוא אינו צריך. סופרב הפכה לסוג של אמת מידה בתחום ומטבע הדברים השאיפה היא להמשיך באותו קו. ואכן הדור החדש חולק את בסיס הפלטפורמה עם קודמו, הממדים דומים, מבחר המנועים מוכר וגם העיצוב הבסיסי ממש קרוב.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
סקודה סופרב משנת 2001​ | צילום: סקודה
 

קוד מקור

כאשר אנחנו מגיעים באמצע 2024 לקרלובי וארי, עיר הספא המפורסמת במעיינות החמים שלה, סופרב היא לא רק מקדם מכירות משמעותי מאוד למותג, אלא גם חתומה על היקף מכירות גדול מאוד של הדגם; 1.6 מיליון יחידות נמכרו מאז השקת הדגם המקורי, מחציתן בדור השלישי. והקשר לפאסאט? כעת סקודה היא שאחראית לדור החדש והתשיעי של המשפחתית הגדולה של פולקסווגן שמקורה ב־1973 והוצג ב־2023; פאסאט החדשה מיוצרת כעת רק בגרסת סטיישן לצד סופרב במפעל בסלובקיה. 

כאמור הדגם החדש הולך בעקבות קודמו, אבל שינויים יש, ולפי הצ'כים הוא דור חדש ממש. הרצפה המקורית MQB כעת במהדורת Evo הנמצאת גם בפאסאט ובקודיאק החדשים וגם באוקטביה הנוכחית. בכל הקשור ל"ברזלים" מדובר בשיפור, אבל צמודה לה גם פלטפורמה אלקטרונית חדשה המאפשרת לשפר מאוד את מערך הבטיחות המתקדם ואת התפעול.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

היכרות למתחילים

הממדים ממש דומים. בסיס הגלגלים, 284.1 ס"מ, ללא שינוי, האורך גדל ב־4 ס"מ ל־491 ס"מ, היא צרה ב־1.5 ס"מ ל־185 ס"מ וגבוהה ב־1.2 ס"מ ל־148 ס"מ. סופרב החדשה מוצעת כקודמתה גם במבנה פאסטבק (מעין סדאן עם דלת אחורית הכוללת גם השמשה) וגם בסטיישן. 

מבחר המנועים עדיין עשיר וכולל שני מנועי בנזין בשלוש רמות הספק, דיזל עם שתי רמות הספק וגם גרסה היברידית־נטענת.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה

המנועים שחודשו לעומת אלה ששרתו בדור הפורש מוכרים כבר מדגמים אחרים בקבוצה. מנוע הטורבו־בנזין 1.5 ליטר מייצר 150 כ"ס ו־25.5 קג"מ פועל במחזור אטקינסון וכולל מערך היברידי מתון 48 וולט. מנוע הטורבו־בנזין 2.0 ליטר מוצע עם 204 כ"ס ו־265 כ"ס. 

מנוע טורבו־דיזל אחד 2.0 ליטר מייצר 150 כ"ס ו־36.7 קג"מ או 193 כ"ס ב־40.8 קג"מ; ההספק ירד מ־200 כ"ס בגלל ממירים חדשים וגדולים יותר, אבל "זה לא אומר שלא נוכל להעלות אותו בהמשך".

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה

לגרסה ההיברידית־נטענת מנוע טורבו־בנזין 1.5 ליטר הפועל במחזור אטקינסון ועבר שינויים בניהול פתיחת וסגירת השסתומים ובגל הארכובה. לגרסה זו הספק של 204 כ"ס סוללה של 25.7 קוט"ש, טעינה מהירה של 50 קילוואט והבטחה לטווח חשמלי של כ־120 ק"מ. 

כל גרסאות סופרב מוצעות רק עם תיבה דו־מצמדית עם שבעה הילוכים, ואין אופציה לתיבה ידנית. בגרסאות הבנזין והדיזל החזקות יותר ההנעה כפולה.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

לגעת בכוכבים

מלון גרנד הוטל פאפ האייקוני במרכז קרלובי וארי הוקם ב־1701 ואירח מנהיגים וסתם פוליטיקאים, שחקני קולנוע וסתם ידוענים. לכבודנו סופרב כובשת את החניה – זו המקורית משנות השלושים ובעיקר החדשה. על רקע הקירות העתיקים של המבנה הקלאסי הטובל בירוק היא מאוד מתאימה. 

סופרב החדשה דומה לקודמתה בייחוד בנוכחות ובפרופורציות, וגם לא מעט במרכיבי העיצוב. אנשי סקודה מצדם טוענים שכל החלקים החיצוניים שונים. בכל אופן, טיפול ממוקד ביכולת האווירודינמית הביא למקדם גרר מרשים – והנמוך בין דגמיה: 0.23 (בדיזל), שיפור של 15% לעומת הדגם היוצא.

אותו דמיון לדגם היוצא וגם לאוקטביה מביא לכך שכבר מרחוק קל לזהות שמדובר בסקודה, אבל בסופרב החדשה הכל עשוי באופן מוקפד, מינימליסטי ובוגר יותר. אותם שינויים בעיצוב עשו אותה ייצוגית יותר, ויחידות התאורה האדפטיביות החדשות מוסיפות, מעניקות לדגם החדש הופעה עדכנית. 

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

דלתות נפתחות

השינוי בעיצוב סביבת הנהג גדול יותר הן במבנה, הן במערכי התפעול. החלק המרכזי של הדשבורד בזווית חדה, בולט החוצה ועליו ניצב צג "13 נפרד. המרכיב העיצובי מדלת לדלת של קווים אנכיים מאפשר הסתרת פתחי המיזוג, האופנה האחרונה, וזאת מבלי לפגוע בנוחות הכיוון. חומרי הדיפון נאים מאוד. 

מתחת לצג שלושה פקדים חיצוניים בצורת חוגה המשנים תפקיד עם כל לחיצה. רעיון טוב ונאה, למעט העובדה שהחוגה המרכזית אחראית גם על עצמת האוורור, גם על עוצמת השמע, גם על מצבי הניהוג – מה שעושה את התפעול מעט טרחני; אלה פרטים שיחסית משנים הרבה. בפקדים הקיצוניים, האחראים על תפעול בקרת הקלים, חימום וקירור המושבים התפעול טבעי יותר. 

הצג החדש מהווה שדרוג של מערך התפעול המוכר בדגמי סקודה. עדין נדרש זמן על־מנת למצוא פרטים מסוימים בצג, כמו כיוון התצוגה העילית הנאה, אבל נרשם שיפור ביחס למה שראינו באוקטביה.

כדי לפנות מקום במרכז, וכמו בפאסאט ובקודיאק החדשים, בורר ההילוכים עבר לאזור ההגה ופועל באופן סיבובי. הוא אינו נאה לעין אבל נוח וקל לתפעול. 

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

עדין גדולה

מושב הנהג נוח, וברמות הגימור הגבוהות שהתייצבו הוא כולל את ה"דור השני למערך העיסוי" שבסקודה גאים בו כמו אב שבנו ממשיך באותו מקצוע. תנוחת הנהיגה מעט נמוכה ביחס לחרטום הארוך, ועדיין מוצלחת לאורך זמן. 

מאחור שמרה סקודה על המרחב העצום לנוסעים, מרווחי הרגליים המעולים ומרווח הראש הנאה, עניין חשוב למכונית שעשויה לשמש שרי ממשלה.

הדלת החמישית אחראית לפתח הטענה גדול מאוד, והטעינה בהתאם. נפח תא המטען, שממש לא היה קטן, גדל ב־20 ליטרים נוספים ל־645 ליטרים.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

יוצאים לדרך

את הדרך משדה התעופה של פראג לקרלובי וארי אני פותח עם גרסת הטורבו־בנזין 2.0 ליטר המייצרת 265 כ"ס ויש לה הנעה כפולה. הביצועים טובים מאוד, ויש לכך ביטוי גם בנתון ההאצה ל־100 קמ"ש, 5.6 שניות. פעולת יחידת הכוח הזאת נעימה מאוד, הרכב מגיע בקלות ובנינוחות למהירויות גבוהות ומשייט בשקט ראוי. צריכת הדלק, כך מחשב הדרך, סבירה ביחס לקצב ועמדה על 11.4 ק"מ/ל'. 

גרסת הטורבו־בנזין 1.5 ליטר המתייצבת לקטע הבא מצוידת במערך היברידי מתון, וזה עשוי להיות פעלתן מדי בשאיפה המובנית בו לדימום מנוע. הביצועים נאים, כך גם לפי נתון ההאצה של 9.2 שניות, והיכולת הכוללת טובה, עד כדי כך שהכוח יכול לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים. פעולת יחידת הכוח חלקה פחות, רועשת יותר ומעט מתאמצת יותר בהשוואה לגרסה החזקה הנ"ל. מנגד, היא חסכונית יותר עם 13.3 ק"מ/ל'. 

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

עוברים לדיזל

לגרסאות הדיזל, מטבע הדברים, אופי פעולה שונה. עם החזקה – 193 כ"ס, הנעה כפולה –אני סוגר את הערב בנסיעה למבצר לוקט. בהתנעה קרה סוג הדלק החביב עליה נשמע היטב, והיא רועשת יותר בעמידה או זחילה. מצד שני המומנט הנכבד מאוד מאפשר האצות ביניים מעולות, והתגובות למצערת טובות בייחוד כאשר רוצים לעקוף, למשל. כאן, ויותר מאשר בגרסת הבנזין כפולת ההנעה, מורגשת העברת הכוח לאחור. צריכת הדלק נאה, לא מתעלה: 11.4 ק"מ/ל'. 

חוסר מאמץ בהתנהלות ובצבירת מהירות מאפיין גם את גרסת הדיזל 150 כ"ס איתה אני מסיים את שהות 24 השעות של סופרב. בנסיעה המוקדמת לשדה התעופה ועל רקע הכבישים המנומנמים והקור היא פועלת בשקט ונעה באופן נינוח יותר, הרבה בזכות נתון מומנט מכובד. 

גם כאן וכמו ברוב הגרסאות יחסי ההעברה ארוכים, ואלה מאפשרים לרכב לנוע במהירות גבוהה בסל"ד נמוך, לגמוע מרחקים בנינוחות. בנסיעה זו צריכת הדלק הייתה חסכונית להפליא, 17.9 ק"מ/ל', ונראה שהטענה של אנשי סקודה שלמכונית טווח של כ־1200 ק"מ בהחלט מבוססת.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

בין הגבולות

בכבישים הגליים והצרים המתפתלים בין טירת לוקט לעיירת הסקי הציורית בוזי דאר הנמצאת על גבול גרמניה, נראה כי הדגם החדש מהודק מקודמו והתגובות שלו לשינויים הנובעים מהתשתית או מאופן הניהוג, מדודות וטובות יותר. הוא מרוסן יותר על גלים ורוכן פחות בפניות. האחיזה הגבוהה והיכולת לצלוח כבישים במהירות מרשימות והיכולת בהחלט טובה. הפניית הרכב אינה נעשית בחדות יתירה, אבל שינוי הכיוון נכונים. ההגה קל במצב הרגיל, מקבל משקל נכון יותר במצב הספורטיבי. הבלמים עושים היטב את מלאכתם. 

קצת קשה לדבר על נוחות נסיעה לאחר נהיגה על הכבישים הצ'כים, שאיכותם שונה מאלה שלנו. עם זאת, הגרסה החזקה, שהתייצבה דווקא עם צמיגי 235/45-18 הייתה נוחה משמעותית ורעשי הכביש היו מוחרשים בהרבה. האחרות, עם צמיגי 235/45-19, היו נוקשות יותר וטובות פחות בטיפול בשיבושים בינוניים במהירות איטית.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה
 

נפרדים

משפחתיות גדולות נסוגו מפני דגמי הפנאי, יצרנים הפסיקו לייצר דגמים כאלה וההיצע ירד. סקודה עם סופרב החדשה ממשיכה בדרכה מזה שנים, ומביאה דגם חדש המשפר ולא במעט את היתרונות של קודמו. סופרב, כך כבר לאחר ההתרשמות הראשונה, היא אחת הבחירות הטובות בתחום. 

סופרב החדשה תגיע לישראל לקראת סוף השנה. לכשעצמה תעניק הרבה יותר מקודמתה, אך דרכה כאן תתבסס על זמינות הדגם, האבזור וכמובן המחיר.

סקודה סופרב החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: סקודה