1. 'ככה אני אוהב את זה'. אני ממלמל כשמסלול ההשקה עולה מברצלונה אל הכבישים המפותלים סביב מנזר מונסראט והרכס הגבוה שמעל העיר. חלקם מטפסים בתלילות, אחרים גולשים בשיפוע נדיב, אבל מה שחשוב הוא שפיתול רודף עיקול. תחילה בכביש צר ומאתגר שבהמשך יחבור לדרך פתוחה עם פניות מהירות יותר. באותם רגעים, בהם החרטום מגיב היטב להיגוי ודבק בקו הפנייה, האחוריים דוחפים והצמיגים מתחילים לילל, החיוך עולה. ההרגשה שכנהג אתה תורם לכיוון המכונית דרך האחוריים בפירוש מהנה. מזל שפספסתי את השלט עם מגבלת המהירות המוגזמת בכניסה לכביש B-112 המרהיב.

קופרה בורן VZ
צילום: קופרה

2. הפתעה. השותפה לנסיעה הקצרה, קופרה בורן, מפתיעה. לכאורה טמונה בה הבטחה כי היא עונדת את הסימול 'VZ', שבמילון המושגים של קופרה אומר מכונית חזקה וספורטיבית. בפועל, גילינו כבר מספר פעמים שסימול זה לא הוצמד תמיד למכוניות מאוד מהנות לנהיגה. אותה בורן היא מכונית חשמלית שהוצגה כסיאט והייתה לקופרה רק עם תחילת הייצור. שילוב זה השאיר אותי סקפטי, אבל כאשר אותה בורן VZ הגיעה להשקת טווסקאן, לא סירבתי לנהוג בה. חובות המקצוע. 

3. הרובע. עם לידתה, המכונית לא נראתה לי מתאימה לשמה. בורן הוא רובע אופנתי בצדה המזרחי של ברצלונה, בין הרובע הגותי לפארק המצודה, כמעט נוגע במתחם הנמל, כזה שבסמטאותיו הצרות שפע חנויות בוטיק קטנות, חבויים בו ברים ומסעדות וגם כמה מהקונדיטוריות הידועות בברצלונה: בין אם מדובר ב'הופמן' או ב'בובו', שעוגת השוקולד שלה הוכתרה כטובה בעולם ב-2005. אותה בורן מקורית על ארבעה גלגלים לא נראתה מספיק מיוחדת כמו הרובע על שמו היא קרויה.

קופרה בורן VZ 2024
צילום: קופרה

 4. לידה ארוכה. קופרה בורן הוצגה ב-2019 כמכונית תצוגה של סיאט ובשמה המלא אז, 'אל בורן' (כשם הרובע). בורן הושקה ב-2021 כדגם לייצור של קופרה ובשם העכשווי – והשנה היא כבר עוברת מתיחת פנים. בתחילת 2024 הוצגה גרסת VZ שתגיע לכבישי אירופה במחצית השנייה של השנה יחד עם הדגם במהדורתו המחודשת.

לא ציפינו שבורן בגרסת VZ תהיה כמובטח, אבל בפועל מה שנעשה עם הרכב היה משמעותי – לא רק ביכולת אלא גם בתחושות ובריגושים. אני נוהג בה אחרי המפגש עם טווסקאן החולק עימה את פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן, אבל בין השאר בורן קלה ממנו באופן משמעותית – ב-300 ק"ג ל-1999 ק"ג – והדבר מורגש, ועם זאת ההספק קרוב: 326 כ"ס, רק 14 כ"ס פחות.

קופרה בורן VZ מבחן
צילום: קופרה

הספרדים מבשרים כי הם מצאו את הדרך ליצירת המקבילה החשמלית להאצ'בק הספורטיבית, מה שהבריטים מכנים 'Hot hatch' (הם נזהרים כמובן מלומר 'גולף GTI'). כאשר ג'ורדי ג'נה, בעבר מתחרה קבוע באליפות אירופה למכוניות סלון (WTCC) והיום חבר בצוות הפיתוח של קופרה, הוא נושא הדברים העיקרי בהצגת גרסת VZ, ברור שסיאט לפחות מכוונת לכך שעם רכב זה היא כיוונה ברצינות. 

5. הדרך. הכיוון הזה הוביל לפתרון מעט פחות מקובל ברכב חשמלי בכלל, בכזה מבצע בפרט. אנשי קופרה לא בחרו עבור VZ בשני מנועים לשני הצירים ולהנעה כפולה, אלא נותרו עם מנוע והנעה אחוריים – אבל שיפרו את התפוקה. זו גרסה חזקה עוד יותר למנוע החדש יחסית והחזק יותר שפגשנו לאחרונה בדגמים המבוססים על פלטפורמת MEB. ההספק עלה ל-326 כ"ס והמומנט גדל ל-55.6 קג"מ, וזו עלייה של 40% ו-75% בהתאמה ביחס לנתונים אלה בבורן החזקה עד כה (231 כ"ס ו-33.7 קג"מ). הביצועים משופרים בהתאם: מ-0 ל-100 ב-5.6 שניות ועד ל-200 קמ"ש (7 שניות ו-160 קמ"ש בבורן ההיא). 

קופרה בורן VZ נתונים
צילום: קופרה

קופרה השקיעה רבות בכיול המתלים, בייחוד בחלק האחורי שם הורכבו בולמים, קפיצים ומייצבים חדשים. מערך השליטה האלקטרונית בבולמים המכונה 'DCC' עודכן והותאם ל-VZ ומערך ההיגוי שופר בהתאם. ג'נה מספר על השקעה רבה גם בכיול הבלמים לפעולה יעילה יותר ולמשוב נכון יותר; גם בקופרה מודעים לכך שפעולת הבלמים הייתה לבעיה במכוניות חשמליות. בגרסה זו סוללה מעט גדולה יותר (82 קוט"ש לעומת 77 קוט"ש), הספק הטעינה המהירה 185 קילוואט והטווח הרשמי 508 ק"מ. 

למרות האיפור הספורטיבי המידות לא השתנו והפרופורציות נשארו: בסיס הגלגלים ארוך ביחס למשפחתית, 276.6 ס"מ, ואילו האורך כמו בהאצ'בק קצרה, 432 ס"מ, ליצירת רכב דחוס ביחס וחסון. הרוחב 181 ס"מ והגובה דווקא ניכר, 154 ס"מ.

קופרה בורן VZ טעינה וטווח
צילום: קופרה

6. שלבים ראשונים. הרבה זמן להתבונן אין, אבל בגוונים הנכונים, גם של פריטי העיצוב – זה שקיבלנו מכונה "היער הכהה" ולעיטורים גוון נחושת – יחד עם החישוקים הנאים מתייצב רכב הצד את העין ונראה שרירי המשחר לעיקול. 

לחיצה ראשונית על המצערת מפגינה ש-VZ היא אכן מכונית חזקה. גם אם ביחס לשיאים האופייניים לדגמים חשמליים כיום נתוני התפוקה וביצועי ההאצה אינם עוצרי נשימה, היא מסוגלת לקצב מהיר, והאצות הביניים ביציאה מפניות בהחלט מהנות. בקופרה לא התפתו לרתום לחבילה צליל מנוע מלאכותי. נכון, הצליל חסר, אבל לרוב המלאכותי פוגם.

קופרה בורן VZ בישראל
צילום: קופרה

7. החיים הם. החיים, כידוע, אינם אפס למאה, והגם שהנתון של VZ מכובד, המרכיב המרשים בה אינו הביצועים הטובים אלא ביכולת הדינמית. בכבישים הנכונים, כמו אלה שברכס ההררי בו אני נוהג, ניתן לכוון את בורן VZ לא רק עם ההגה אלא גם עם המצערת. הבורן מכוונת להיגוי-יתר וששה לפסוע אבל עושה זאת באופן צפוי, לא מוגזם ומאוד מהנה. היא מאפשרת משחקים עם תחושה בטוחה אפילו על כבישים צרים כאלה, וכאשר מצרפים לכך ריסון תנודות מצוין ורכינת מרכב מצומצמת הביטוי 'קרטינג חשמלי' קופץ לראש. האחיזה שמציעים הצמיגים גבוהה מאוד, בולטת גם כאשר הטיפות יורדות.

גם הממדים הקטנים תורמים להתנהלות בעיקולים, והתגובות להיגוי – המעניק תחושה רבה יותר לידי הנהג בהשוואה לדגמים אחרים בקבוצת פולקסווגן – חדות ומיידיות מאלה שמציע טווסקאן ובכלל. היינו שמחים לקצת יותר משקל והיזון, ועדיין: ההיגוי הוא מהטובים בפלטפורמה זו. 

קופרה בורן VZ סביבת נהג
צילום: קופרה

8. עצירת חירום. הבלמים פועלים באופן הרבה יותר מדויק מאשר אלה בטווסקאן, למשל. כן, גם הם עברו טיפול מסור של מהנדסי קופרה, וגם אם הביצוע אינו ברמה של מכוניות הבנזין הספורטיביות הטובות ביותר, התוצאה היא מהטובות שפגשנו ברכב חשמלי, עם דיוק ותגובות נכונים – וכל אלה למרות שגם כאן וכמו בדגמים הקרובים האחרים, מאחור מורכבים בלמי תוף מאחור (מוסתרים היטב הודות לעיצוב המיוחד של החישוקים). הנה, אפשר לעשות זאת טוב. 

9. עלות החיבור. יש מחיר לחיבור הטוב יותר לכביש. הרכב אינו שקט במיוחד, ורעשי הכביש בולטים בייחוד אחרי שמגיעים מטווסקאן – ואת זה אני מוכן לסבול, גם את העובדה שהיא פחות נוחה. עם זאת, למרות הכיול הספורטיבי ובזכות השליטה האלקטרונית בבולמים קופרה בורן VZ נוקשה פחות ממה שניתן היה לצפות ממכונית כזאת. לרכב הזה יש צמיגים רחבי סוליה אך צנומי-דופן (235/40-20) – מוסיפים ליכולת הדינמית, אחראים על רעשי כביש – אך למרות החתך הנמוך, נוחות הנסיעה ובמהירות מתונה על הכבישים המצוינים שכאן בהחלט טובה. 

קופרה בורן VZ ברצלונה
צילום: קופרה

10. מושבי הספורט. בתא הנוסעים מבליטים שני מושבי ספורט מצוינים במבנה באקט את ההבדל בין VZ לגרסאות בורן אחרות. מושבים אלה אוחזים היטב את הנהג והנוסע ותורמים גם לנוחות. המושבים האלה פותחו במיוחד עבור VZ, הם נאים מאוד ומציעים לנהג גם תנוחת נהיגה טובה מאוד. 

הפנים פחות איכותי מזה שבטווסקאן והצג קטן יותר וקצת פחות נוח לתפעול; במהדורה המחודשת שכבר הוצגה הצג יהיה גדול משמעותית – כפי שנראה בצילומים – מכיוון שברכב בו נהגנו לא הוטמעו מלוא החידושים שנעשו עם מתיחת הפנים; מדובר בסוג של מכונית טרום ייצור. כאשר הרכב חונה לבסוף לאחר הנהיגה בכביש הכ-המאתגר-אך-לא-מאוד-מהיר מחשב הדרך מראה על צריכה של 4.8 ק"מ/קוט"ש המעניקה טווח של כ-380 ק"מ. בתנאים האלה זה לא רע. 

קופרה בורן VZ מושבים
צילום: קופרה

11. לפני פרידה. זו הייתה רק טעימה קצרה מבורן VZ אבל זו בהחלט הותירה טעם של עוד. מדובר ברכב מפתיע ואחד הכלים החשמליים המהנים יותר לנהיגה, גם עבור מי שכמונו אוהב נהיגה של פעם.

האם היא עומדת באתגרי הכיף, התחושות וההיזון החוזר שמעמידות מכוניות הספורט הקומפקטיות המובילות? מהסיבוב הקצר מדי נראה שלא, אבל אנחנו צריכים קצת יותר זמן. ובכלל, עצם ההשוואה היא כבר מחמאה ובהחלט מצביעה על התקדמות בכיוון. 

קופרה ישראל עדיין לא הצליחה לקבל מהיצרן מלאי למכירה, אבל נראה שלאחר מקצרה השיפורים שהדגם עבר דגם זה יגיע לישראל, ואם כך – יש לקוות שגם VZ ברשימה.

קופרה בורן VZ מחירים
צילום: קופרה