מרצדס e-אקטרוס – השקה בישראל

כלמוביל, יבואנית משאיות מרצדס בישראל, הכריזה על תחילת השיווק של הדגם החשמלי החדש של היצרנית, e-אקטרוס. כזכור, המהדורה העדכנית של אקטרוס החשמלית הוצגה בסתיו 2023, כראש־גורר בגרסה e600 עם תא־נהג חדש ואווירודינמי. 

מרצדס e-אקטרוס שהוצגה כאן היא למשקל מרבי של 27 טון, בסיס הגלגלים 4.9 מטרים ואורך הארגז 7 מטרים. המשאית המוצעת בישראל מצוידת ב־2 מנועים חשמליים המייצרים הספק של 330 קילוואט (450 כ"ס) ברצף, 400 קילוואט (545 כ"ס) בדחף ('בוסט'). ל־e-אקטרוס צביר סוללות המורכב מ־4 יחידות באנרגיה של 112 קוט"ש כל אחת, לסך כולל של 448 קוט"ש ולטווח מוצהר של 400 ק"מ. הספק הטעינה הוא 160 קילוואט וניתן לטעון את הסוללות מ־20% ל־80% (מ־80 ל־320 ק"מ) תוך שעה וארבעים דקות. תא הנהג כפול, עם מיטה מאחור. במפרט הבטיחות: בקרת יציבות, שמירת נתיב, ניטור אוויר בצמיגים, בלימת חירום, מניעת התהפכות, שמירה על משתמשי דרך בצדי הרכב. ברכב גם מערכת לגילוי אש.

משאיות ומסחריות חשמליות בישראל
צילום: מרצדס
 

פאריזון – הג'ילי של הרכב המסחרי

גיאו מוביליטי, יבואנית דגמי ג׳ילי לישראל, הודיעה על קבלת זיכיון הייבוא למותג הרכב המסחרי־חשמלי פאריזון (Farizon). תחילת הפעילות בשוק המקומי מתוכננת עד לסוף השנה הנוכחית. בדומה למותגי רכב רבים אחרים מסין, גם במקרה של פאריזון מדובר במותג רכב צעיר. היצרנית הוקמה בשנת 2016 , ובפועל מדובר בחברת־בת נוספת של קבוצת ג׳ילי אשר בבעלותה מותג ג׳ילי המוכר, זיקר, וולוו, פולסטאר ועוד. 

כאמור, פאריזון מתמחה בתכנון וייצור כלי רכב מסחריים עם הנעה חשמלית ומגוון הדגמים רחב: החל מרכב מסחרי קל, ואנים בגדלים שונים, אוטובוסים ומשאיות.

משאיות ומסחריות חשמליות בישראל
צילום: פאריזון

בשלב הראשון צפוי להגיע פאריזון סופר ואן, רכב מסחרי כל חשמלי בגודל בינוני־גדול המוצע בכמה תצורות מרכב שונות — אורכו 499-599 ס״מ וגובהו 198-250 ס״מ, בהתאם לגרסה. לפי היצרנית, הדגם מבוסס על פלטפורמת GXA-M של חברת האם ג׳ילי ומציג כמה טכנולוגיות ופיתוחים חדשניים. כך למשל מערך ההיגוי מבוסס על־חוט והדגם מוצע (לפחות בסין) במבנה נטול קורה B מה שאמור לשפר באופן משמעותי את נוחות הגישה למטען דרך דלתות הצד. 

עוד מדווחת פאריזון כי מדובר בוואן ״מודולרי״, כזה המאפשר גמישות גדולה ביחס למקובל בתחום בכל הקשור להתאמה אישית לצרכי הלקוח. לפי היצרנית, ניתן לשנות בקלות־יחסית את סידורי המושבים ומטען, להוסיף או להסיר ציוד לצרכים שונים ועוד — גם לאחר הרכישה. בשלב זה טרם נחשפו יחידות ההנעה אך מהיצרנית נטען כי מדובר במגוון רחב של יחידות הנעה וסוללות.

בהמשך צפויה להצטרף להיצע גם משאית קלה במשקל של עד 8 טון, עם הנעה חשמלית כמובן. הפרטים עליה מועטים במיוחד, אולם מהיבואנית נמסר כי היא תציע טווח נסיעה ארוך ומספק למגוון תחומים במשק הישראלי, זאת לצד עיצוב מודרני וזמני טעינה מהירים.

משאיות ומסחריות חשמליות בישראל
צילום: פאריזון