כרית האוויר, מאביזרי הבטיחות החשובים ביותר במכוניות שלנו, מצילה חיים כבר עשרות שנים. היא הופיעה לראשונה בשנות ה-50', החלה להיכנס באופן מוגבל למכוניות בייצור סדרתי בשנות ה-70' ומסוף שנות ה-80' בזכות דחיפה רגולטורית הפכה לנפוצה באופן רחב ביותר בשווקים מתקדמים. כעת מציעה ZF הגרמנית סידור חדש לכרית האוויר של הנהג, וזאת במטרה להמציא מחדש דווקא את גלגל ההגה עצמו.
 

מלמעלה 

המיקום המסורתי של כרית האוויר של הנהג לא השתנה במשך עשרות השנים שעברו מאז הוצגה לראשונה: הכרית ממוקמת במרכז גלגל ההגה. הסידור הזה גוזר על יצרניות הרכב מבנה מסוים לגלגל ההגה שחייב להיות בעל מרכז גדול מספיק להכיל את מנגנון הכרית ולהתאים גם מבחינה בטיחותית בעת פרישת הכרית עצמה.

את העניין הזה ניגשה לפתור 'ZF לייפטק', חטיבת הפיתוח לאמצעי בטיחות פסיביים של החברה. לשם כך תכננה חטיבת לייפטק גלגל הגה חדש אשר מכיל את מנגנון כרית האוויר מאחורי החישוק עצמו, ממש על ראש בסיס גלגל ההגה. כרית האוויר תיפרש מחלקו האחורי דרך החישור העליון ואז תיפתח במלואה כדי להגן על הנהג בעת תאונה. 

לפי החברה, מבחינה בטיחותית מציעה כרית האוויר החדשה ביצועים זהים לאלה של כריות האוויר במבנה המסורתי של החברה. 

לא רק אוויר: ZF רוצה להמציא את גלגל ההגה מחדש
צילום: ZF
 

אבל למה

הסידור החדש של גלגל ההגה וכרית האוויר פותח בפני יצרניות הרכב מרחב חדש של אפשרויות, כך ZF. ראשית ישנו העיצוב עצמו – בזכות מיקום כרית האוויר ניתן לעצב גלגל הגה בעל מרכז "רזה" ומנימליסטי יותר משניתן כיום, דבר שעשוי להתאים ליצרניות רכב אשר מחפשות להשיג מראה נקי ופשוט יותר. בנוסף ניתן לשלב במרכב יחידות תאורה שונות – להארת לוגו היצרנית, הצגת מחוות ונתונים שונים ועוד.

מעבר לכך, לפי היצרנית, ניתן לשלב במרכז גלגל ההגה החדש מגוון רחב של פקדים אלקטרונים חדשים. לפי ZF, יצרניות הרכב יוכלו לשלב באזור "כפתורי" תפעול שונים, משטח מגע ואפילו מסכים עם או ללא אפשרות לתפעול במגע. 

בשלב זה היצרנית טרם פרסמה מתי הפיתוח החדש צפוי להגיע לשוק. אין ספק שמדובר במהלך מעניין שעשוי לרענן מעט את המופע של כלי הרכב שלנו בעתיד, רק שאנו ממש לא בטוחים שלמישהו יש צורך בעוד מסך נוסף.