פיאט פנדה המקורית הוצגה בשנת 1980 והייתה לאחד מעמודי התווך בהיצע הדגמים של היצרנית האיטלקית. מאז ועד היום הוצגו שלושה דורות בלבד של פנדה, וזאת למרות שהדגם מיוצר ומשווק באופן רציף מאז הוצע לראשונה. הדור הראשון שווק במשך 23 שנים וממנו יוצרו כמעט 4.5 מיליון יחידות, השני (2003-2012) נמכר בקצת יותר מ-2.16 מיליון יחידות והדור השלישי (2011 עד היום) אחראי לשאר מסירות הדגם (7.8 מיליון יחידות בסך הכל). 

כעת, מכריזה פיאט על משפחת דגמים חדשה שתוכננה ועוצבה בהשראת הפנדה המקורית משנות ה-80'. מהלך דומה ביצעה פיאט עם משפחת דגמי 500 שכללה את מכונית המיני האופנתית לצד מיניוואן ורכב פנאי. בשונה מאותה משפחה "מעוצבת", בפיאט מציינים כי משפחת דגמי פנדה תשמור על אופי תכליתי יותר ש"יענה על צרכי לקוחות בכל העולם". בסך הכל צפויה פיאט להשיק ארבעה דגמי "פנדה" עד לשנת 2027.

פיאט גרנד פנדה
צילום: פיאט
 

ביג פנדה, סמול פנדה

באופן מעניין, הדגם הראשון הוא דווקא רכב פנאי קטן (B-SUV) אשר יוצע, לפחות בתחילת הדרך, במקביל לפנדה המוכרת (סגמנט A, מיני). בהתאם, מדובר ברכב גדול בהרבה ממכונית המיני הקטנה – אורכו 399 ס"מ, כ-30 ס"מ יותר מפנדה ורכבי פנאי-מיני כמו סוזוקי איגניס. שאר המימדים לא נמסרו רשמית.

בתוך כך, למרות שמדובר ב"פנדה" הגדולה ביותר שהוצגה מעולם – בפיאט מציינים בגאווה כי אורכו של רכב הפנאי החדש קומפקטי ביחס לממוצע הסגמנט שעומד על 406 ס"מ. לפי פיאט המימדים הצנועים יסייעו לו בתמרון במרחב העירוני הצפוף באירופה, המזרח התיכון ואפריקה שם הוא ישווק. למראות זאת, בפיאט מציינים כי גרנד פנדה יציע מרחב נאה לנוסעים (עד חמישה) ולמטען בזכות תכנון יעיל של הפנים.

העיצוב החיצוני הוא מעין ניסיון של היצרנית להתכתב עם העבר מבלי להזכיר את המילה 'רטרו' שנראה כי כבר יצאה מהאופנה. ובכל זאת, לאורך כל ההודעה לעיתונות מפנה פיאט לאלמנטים המהווים הומאז' לפנדה המקורית: כך למשל בולט העיצוב הרבוע-זוויתית, צללית הצד האופיינית לדגם המקורי (להבדיל מהמבנה הקופסתי של שני הדורות האחרונים), קורות C העבות ועוד.

פיאט גרנד פנדה 2024
צילום: פיאט

לצד אלמנטים אלה, המראה הכללי מודרני ומתקדם עם אלמנטים "עתידניים" כמו יחידות התאורה המפוקסלות, למשל. מוטיב הפיקסלים חוזר גם בסבכה ובפגוש הקדמי. בכלל, כולל לא מעט ניפוחי מרכב ליצירת מופע פנאי מובהק.

בשלב זה פיאט טרם פרסמה פרטים או תמונות של תא הנוסעים. גם המידע על הצד הטכני נותר חסוי בעיקרו, אך בפיאט מציינים כי גרנד פנדה יוצע עם הנעה היברידית או חשמלית. סביר להניח כי פיאט גרנד פנדה מבוסס על אותה הפלטפורמה של סיטרואן C3 החדש, ובהתאם יחלוק עם דגם זה מכלולים רבים – כולל את יחידות ההנעה. 

נזכיר, במקרה של סיטרואן הדגם מוצע עם יחידת ה-1.2 ל' החדשה (היברידי-מתון) בהספק של 100 כ"ס בשידוך לתיבה ידנית או רובוטית דו-מצמדית. ההיצע החשמלי כולל מנוע יחיד המפיק 113 כ"ס וסוללת LFP בקיבולת 44 קוט"ש לטווח של כ-320 ק"מ (בעתיד צפויה גם גרסה עם טווח קצר יותר).