פרארי זכתה בניצחון שני ברציפות במרוץ 24 השעות של לה מאן ה-92, לאחר שניצחה שוב את טויוטה ששלטה בזירה ברצף מ-2018 ועד לפני שנה. 

המרוץ שהוזנק בשבת בחמש אחר הצהריים והסתיים אתמול (ראשון) נערך במסלול בלה מאן שאורכו 13,626 מטרים, והרכב שניצח סיים 311 הקפות. 

מרוץ 24 השעות בלה מאן – מפעל שהחל ב-1923 והוא מהמרוצים הנחשבים בעולם; יחד עם הגרנד פרי של מונקו ואינדי 500 הוא חלק מ'הכתר המשולש' של הספורט המוטורי – אירח הפעם 62 מכוניות בשלוש קטגוריות: בבכירה, 'היפרקאר', 23 מכוניות; ב-LMP2 השתתפו 17 מכוניות, ב-LMGT3 עוד 22 מכוניות. מתוך 62 המכוניות שהוזנקו, 16 לא סיימו את המרוץ בגלל תקלות או מעורבות בתאונות.

פרארי מנצחת ב-24 השעות של לה מאן בפעם השנייה ברציפות
צילום: פרארי
 

סופה וכמה שניות

המרוץ נערך במזג אוויר הפכפך וגשום שהביא לכך שהקפות רבות נעשו מאחורי מכונית קוצבת, לאחר לא מעט תאונות בהן היו המכוניות מעורבות, כולל אלה של המובילים. לפנות בוקר ארכה ההפסקה בנהיגה התחרותית כארבע שעות בשל גשם שוטף וערפל. במזג האוויר הזה, למעבר בין צמיגי גשם לצמיגי סליקס החלקים למזג אוויר יבש היה תפקיד חשוב ביותר.

הפער בין המנצחת של פרארי 499P ובין טויוטה GR010 Hybrid השנייה עמד בסוף המרוץ על 14.2 שניות בלבד. המתח היה גבוה במיוחד לקראת סוף המרוץ לא רק בגלל הפער הקטן ותנאי מזג האוויר, אלא גם מכיוון שלא היה ברור אם המכונית ההיברידית שהובילה, פרארי מספר 50, תגיע לקו הגמר. ואכן, הפרארי המנצחת הגיעה לקו הגמר עם 2% אנרגיה בסוללה. שעה לפני הסיום אמרו אנשי טויוטה לנהג שלהם במכונית מספר 7, חוזה מאריה לופז הוותיק, שהם צופים שאותה פרארי תהיה חייבת לתדלק ולכן הניצחון יהיה שלהם.

אנשי פרארי ביקשו מהנהג בשלבי הסיום, ניקולאס נילסן, כי ישמר קצב איטי יחסית כדי שלא יגיע לחדלות סוללה לפני קו הסיום. אותה מכונית מספר 50 סבלה מתקלה שגרמה לכך שהדלת הימנית נפתחה מספר פעמים במסלול. לאחר שהניסיון לסגור תוך-כדי נהיגה כשל, הרכב נכנס לטיפול בבעיה בהוראת מנהלי המרוץ, מה שנוצל גם לתדלוק. למרות זאת פרארי ניצחה, לא מעט בגלל שלופז המוביל סבסב את מכוניתו על המסלול הרטוב בגשם שהתחדש שעה לפני הסיום, והפסיד זמן יקר.

פרארי מנצחת ב-24 השעות של לה מאן בפעם השנייה ברציפות
צילום: טויוטה
 

פרארי והמשתתפים

פרארי חזרה לקטגוריה הבכירה בלה מאן בשנה שעברה ולאחר היעדרות של 50 שנים, וניצחה בו 58 שנים לאחר הניצחון הקודם שלה. 

במכונית המנצחת נהגו נילסן, מיגל מולינה ואנטוניו פו'צו, ועיקר המאבק היה מול המכונית של טויוטה, בה נהגו קאמוי קוביאשי, ניק דה וריס ולופז. שלישית הייתה פרארי מספר 51 שהייתה מעורבת שעתיים לפני הסיום בתאונה עם טויוטה מספר 8, שהייתה אותו זמן מועמדת לניצחון. 

כתוצאה מהתאונה מצא עצמו הנהג ברנדון הרטלי בטויוטה מחוץ למסלול ובכיוון הפוך לתנועה, אך הצליח לחזור ולסיים חמישי אחרי פורשה 963 מספר 6 של קבוצת פנסקה, שהגיעה רביעית – עם פער של 38 שניות בלבד ביחס למנצחת.

פרארי מנצחת ב-24 השעות של לה מאן בפעם השנייה ברציפות
צילום: פרארי

פרארי נוספת (מספר 83), שהייתה בצמרת עד אמצע המרוץ הייתה של קבוצה פרטית, AF קורס עד שפרשה בשל תקלה; במכונית נהגו רוברט קוביצה הוותיק מפולין, רוברט שוורצמן הנהג הישראלי-רוסי ויפי יה הסיני. 

הקטגוריה הבכירה גדלה משמעותית גם ביחס לשנה שעברה, והשתתפו בה גם קאדילק V-Series.R שהמכונית מספר 2 שלה הובילה בשלבים מסוימים וסיימה שביעית אחרי פורשה 963 נוספת. בין המשתתפות הנוספות בהיפרקאר גם דגמים של איסוטה, אלפין, ב.מ.וו, למבורגיני, פיג'ו.

בקטגוריה LMP2 כמעט כל המכוניות מבוססות על שלדה של אורקה (07) ומנוע V8 של גיבסון (GK428), וראשונה בין החברות בה הייתה המכונית של קבוצת יונייטד אוטוספורט שסיימה את המרוץ במקום ה-15 בדירוג הכללי. 

בקטגוריית GT3 החדשה (החליפה את GTE) ניצחה פורשה עם 911 שהגיעה למקום ה-27 בדירוג הכללי) את ב.מ.וו עם M4 לאחר קרב מותח. למקום השלישי בקטגוריה זו הגיעה פורד מוסטנג.

פרארי מנצחת ב-24 השעות של לה מאן בפעם השנייה ברציפות
צילום: פרארי