מכוניות קטנות פורצות דרך כמו ה-מיני (Mini) המקורית, פיאט 500, פיאט 600, חוללו מהפכה בתחבורה האישית לפני למעלה מ-60 שנה. אנשים שהתגוררו בערים, בכפרים, נחשפו אל פתרון תחבורה יעיל, שימושי ולא מסובך כדי לצמצם מרחקים גדולים בנוחות. כל זה, במחיר שווה לכל נפש.

בגלגולים עדכניים חווינו מכוניות מעטות מסוגים אלו, עד אשר נפרצו הסכרים ב-2010 והתוודענו לגל של רכבים קטנים בטווחי מחירים של 60 אלף שקל כמו סוזוקי אלטו, פיג'ו 107 וכדומה, עם מנועים קטני נפח, תיבות ידניות, רובוטיות חד מצמדיות והרגלי שתיה מבוקרים - היבטים שהפכו אותן לפופלריות מאוד, בין אם כרכב ראשון או שני, על אף חסרונות בטיחותיים.     

יצרני רכב שהיו מחויבים לסגמנט, בהם פולקסווגן, סיטרואן, פיג'ו, נסוגו ממנו בעקבות תקנות זיהום מחמירות, וכן בגין החובה בהתקנת עזרי בטיחות שתורגמו להעלאת מחירים. במילים אחרות - דור המשך היה מנוגד ללוגיקה והיה נתקל בחומה צרכנית. לראייה, מכוניות מיני (סגמנט (A) התייקרו בכמעט 50% בחמש השנים האחרונות, כך עולה לפי נתונים שפורסמו על ידי Jato dynamics לאחרונה.

על פי ניתוח החברה, בעוד מחירה של מכונית מיני עמד על כ-12 אלף יורו בממוצע בשנת 2019, המחיר זינק בצורה תלולה לאחר ארבע שנים ל-19 אלף יורו. המחקר התמקד בשוק הגרמני, שם מסתמן כי מכונית המיני הזולה ביותר בינואר האחרון, אחרי הנחה, הייתה פולקסווגן אפ! עם מנוע 1.0 ל' שנמכרה תמורת 14,500 יורו, כאשר בשנת 2019 מחיר הרכב עמד על 10,000 יורו בלבד. 

באותה שנה, הדגם הזול ביותר באירופה, בקבוצה זו, היה סיטרואן C1 במחיר של 9,200 יורו. בסך הכול, על פי הנתונים, ניתן היה לרכוש לפחות שבעה דגמים מסגמנט A ב-10,000 יורו, אם כי לא כולם מובחנים לגמרי אחד מהשני, כמו במקרה של סיטרואן/פיג'ו/טויוטה שאף נפלטו מהמפעל המשותף בסלובקיה.    

עוד עולה, כי בשנת 2019 נמכרו בגרמניה מעל 230 אלף מכוניות מיני, ואילו אשתקד, התגלגלו לכבישים כמחצית, כלומר נתח השוק עומד על פחות מ-3.8%. כאשר התנאים החלו להשתנות, והרכב החשמלי סומן כדבר הבא, השוק הגיב בבלימת חירום; אם בשנת 2019 נמכרו 17,000 רכבי מיני עם מנועי בנזין ו-500 מכוניות מיני חשמליות בלבד, כשנה לאחר מכן כמעט שולש מספרן של החשמליות הקטנות - בעוד מכירות הרכבים הקונבציונליים בקבוצה A נעצר ב-9,000 בלבד.   

אם בוחנים את סגמנט A, הקלאסי, בפרופורציות שלו, עם קצת אקולוגיה בקרביים, מכונית המיני הזולה ביותר שנמכרת כיום היא פיאט פנדה עם מערכת מיקרו היברידית (MHEV), שנמסרת במחיר של 15 אלף יורו בממוצע. ואולם, הרכב החשמלי המלא הזול ביותר בקבוצה זו מגיע לגרמניה מסין - אלריס פיו, תמורת 22 אלף יורו, עם 49 כ"ס וטווח נסיעה ריאלי של 200 ק"מ.  

"אין החלטה אסטרטגית של יצרן כזה או אחר לחסל מכוניות מיני זולות בגלל גחמה. הם כפופים לרגולציות של זיהום אוויר ובטיחות והדרך היחידה, כרגע, להפחית את החתימה הסביבתית היא לייצר מכוניות חשמליות והמחירים מתייקרים בשל כך", אומרים מומחי JATO. "זה בהחלט יהיה מותח: מי ינצח בסגמנט A חשמלי - גרמניה, סין, הצרפתים חזק בתמונה". 

פיאט גרנד פנדה
צילום: פיאט

מורגש בישראל

גם בארץ, שוק המיני הולך וקטן, אולם מכוון שהצרכים המקומיים אינם מקבילים לאירופה ויוקר המחיה חוצה כל גבול, יש להן עדיין חשיבות כחלופה לרכב מקבוצה יקרה יותר.

מספר הדגמים הזמינים בסגמנט A העממי, אם נוציא מהמשוואה את סוזוקי איגניס, המוגדר לעתים כרכבי פנאי קטן, מסתכם בארבעה כלי רכב בלבד: קיה פיקנטו, טויוטה אייגו X, מיצובישי ספייסטאר, יונדאי i10. הפיקנטו עדיין מובילה את השוק עם קרוב ל-2000 מסירות במחצית הראשונה.   

אולם כמו באירופה, גם בישראל צריך להתמודד עם גזירות ותקנות ולכן הירידה ניכרת; על פי נתוני איגוד יבואני הרכב בישראל, בשנה הקודמת עמד נתח סגמנט A על 5.5%, ירידה של כמעט 37% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022. 

המכונית הזולה ביותר בישראל ב-2024 היא יונדאי i10 ידנית ב-79 אלף ש'. החשמלית הזולה ביותר - ליפמוטור T03, נמכרת ב-100 אלף שקל ונמסרת במספרים דו ספרתיים מדי חודש על בסיס הקצאה מוגבלת. דגם זה, צפוי להגיע בגרסתו המעודכנת, עם תקינה אירופית ומערכות בטיחות אקטיביות בהמשך השנה, ויצא מהמפעל הפולני של סטלנטיס במסגרת שיתוף הפעולה עם גרייט וול.