שמש קיצית בדנמרק, מד הטמפרטורה מראה 27 מעלות. הלילה הלבן מאחורינו ואני כבר מתודלק קפה, מוכן לתזוזה. היעד נמצא היכן שהוא במזרח שבדיה, אזור בו השמש כמעט ולא שוקעת בתקופה זו בשנה.

מה בתכנון? שתי עצירות בדרך, עם הבטחה לנוף אלוהי – וכל אלה בדרך להתרשמות ראשונית מפיג'ו 5008 החשמלי: דגם חדש מהיסוד, שבעה מושבים, טווח מוצהר של מעל ל-500 קילומטרים ועיצוב יפהפה.

פיג'ו 5008 חשמלי
צילום: פיג'ו
 

בהרחבה

זהו הדור השלישי של רכב הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) שנחנך ב-2009, מחליף את קודמו מ-2016 שהיה, יחד עם 3008, מיוצרי המהפך הגדול של פיג'ו בזכות הופעה מרשימה ודרמטית בחוץ, סביבת נהג מקורית במבנה בפנים.

הדגם החדש שהושק במרץ השנה מבוסס על הרצפה החדשה SLTA מדיום של סטלנטיס, והוא, בנוסף, גדול מקודמו – ולא במעט: אורך בסיס הגלגלים 290 ס"מ (6+), אורכו 479 ס"מ (15+), רוחבו 190 ס"מ (6+), גובהו 169 ס"מ (5+). 

כמקובל בעדות סטלנטיס, גם 5008 מוצע עם סוגים שונים של יחידות הנעה: כאן עם בעירה פנימית – אבל ללא מנוע דיזל – גם בהיברידית-מתונה וגם בהיברידית-נטענת, כמובן גם בחשמלית ובמספר גרסאות הספק/הנעה/סוללה.

פיג'ו 5008 חשמלי 2024
צילום: פיג'ו

פיג'ו 5008 מוצע עם מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר עם מערך היברידי-מתון המייצר 136 כ"ס ו-23.4 קג"מ, תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים, 0 ל-100 קמ"ש ב-11.3 שניות. מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר עם מערך היברידי-נטען מייצר 196 כ"ס ו-30.6 קג"מ, התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 8.3 שניות.

באגף החשמלי שלוש גרסאות: לבסיסית, והיא זו שהייתה עמנו, מנוע קדמי המייצר 210 כ"ס ו-34.5 קג"מ, ההנעה בהתאם, מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות, לסוללה 73 קוט"ש והטווח 502 ק"מ; לזו עם הטווח הארוך מנוע קדמי המייצר 230 כ"ס ו-35.2 קג"מ, אותה הנעה, לסוללה 96 קוט"ש והטווח 660 ק"מ; בזו עם שני המנועים התפוקה הכוללת היא 326 כ"ס ו-52.1 קג"מ, ההנעה כפולה, לסוללה 73 קוט"ש והטווח 500 ק"מ. 

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו
 

ההופעה

אני אוהב את העיצוב של דגמי פיג'ו החדשים. אבל לא רק. הרי היו עשורים שהמותג הפליא בעיצוביו – ומה שיפה, וביותר ממובן אחד, זה שלא מדובר רק בדגמים ייחודיים אלא על כאלה עממיים לגמרי, כמו 205, 306, 405, 406 או 605. גם 607. והנה, אני מפסיק.

כך גם 5008 החדש, שעיצובו מרשים כמו זה של קודמו, בוודאי כאשר הוא ברמת האבזור 'GT', הגבוהה מכולן. היא זו שהייתה בהשקה, מאופיינת בכך שחלק מהמשטחים בגוף הרכב יהיו בשחור מבריק. בחזית סבכה יפהפייה עם יותר חלקים במרכזה, ובפיג'ו קוראים לכך 'אפקט הפיצוץ', כך שיש צפיפות יותר גדולה במרכז ופחות ככל שמתקרבים ליחידות התאורה שגם הן יפות. 

טופרי האריה תחתיהן משלימים את החזית האגרסיבית, אם כי במידה. ויש לכך ביטוי בהמון פרטים, מכל זווית שתתבוננו – הן בפרופיל עם פס שחוצה את הגג, לא מבריק, מעניק ניגודיות נאה, או מאחור בשלל זוויות, תאורה מעניינת ופס שחור המחבר ביניהן.

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו
 

הפנימיות

עיצוב סביבת תא הנוסעים בכלל, סביבת הנהג בפרט, מדהים. בעידן בו כל תאי הנוסעים נראים כמעט מאותו הדבר, הצליחו בפיג'ו לייצר מקום שנראה מעניין, שונה ומושך. 

המבנה כשהיה: i-קוקפיט – לוח מחוונים מוגבה, הגה מונמך למבט אל התצוגה מעליו, לא דרכו. השאר חדש וגדול: מסך אחד בגודל "21, במבנה 'צף' ובשלושה חלקים, מאחוריו תאורת אווירה הברורה לעין גם באור יום, המעניקה מצדה נופך יוקרתי ומרענן.

פיג'ו 5008 חשמלי סביבת נהג
צילום: פיג'ו

התצוגות מתחלפות, המידע רב מאוד אבל הוא מוגש באופן שאינו מסורבל או דחוס. בדומה ל-5008 היוצא, גם כאן בד החוצה את הדשבורד לאורכו וממשיך עד לדיפוני הדלתות האחוריים. אנשי פיג'ו אמרו כי הבד הזה נועד לתת תחושה חמימה יותר, ביתית אפילו. יש גם פלסטיק בגימור שחור מבריק, כמו זה שמחוץ לרכב, ייחודי לרמת גימור GT.

בכל מקרה, גם דיפוני הדלתות עצמם מעוצבים באופן מיוחד במופעים שונים ובזוויות מעניינות. ניכר שחשבו על כל מרכיב, כך למשל צג מתגי המגע מתחת לפתחי המיזוג המרכז פשוט ברור, או בקומה תחתיו שגם היא אגב, מרופדת בד, מספר מתגי מגע ובורר מצבי הנסיעה ('ספורט', 'נורמל', 'אקו'), איתותי חירום ובורר עוצמת השמע. ובעניין זה, מערכת השמע איכותית יחסית. 

גלגל ההגה אינו באמת גלגל; החלק העליון וזה התחתון ישרים, בכל צד מעין שתי קשתות עם מפגש מעט מזוות, והוא קטן ממדים וזה נהדר. לי הוא עדיין מסתיר מעט מלוח המחוונים, אם כי לא את המהירות, המוצגת בחלקו העליון של הצג. בורר ההילוכים נמצא בדשבורד, מצדו הימני של גלגל ההגה, שטוח ומינימליסטי. אני גם שם לב שאין מספיק ראות החוצה בין הקורות הקדמיות הרחבות, למראות הצד שאינן גדולות במיוחד. 

פיג'ו 5008 חשמלי קונסולה מרכזית
צילום: פיג'ו

בקונסולה בין הנהג לנוסע תמצאו שני מחזיקי כוסות, תא אחסון ממוזג לפניהם ותא אחסון ממוזג מאחוריהם. הקדמי משמש גם משטח לנייד וקומה מעל גם משטח להטענה אלחוטית. הצימודים לניידים הם אלחוטיים כמובן וכיאה לתקופה. בכלל תאי אחסון יש כאן די והותר, כולל תא כפפות קלאסי ותאי אחסון ראויים בדיפוני הדלתות.

המושבים נוחים ממש. עוטפים. מתופעלים חשמלית ועם זיכרונות לנהג, ואלה כוללים גם אוורור, חימום ומציעים גם הארכה לבסיס המושב, אם כי ידנית. גם גלגל הגה מחומם. 23% מהחומרים ב-5008 ממוחזרים. וזו אינה התחושה המתקבלת מהם; לרוב חומרים כאלה מחוספסים למגע, אבל כאן האיכות שונה. זה לא שאין כאן חלקי פלסטיק נוקשים, אבל הם מצויים בחצי התחתון של תא הנוסעים, וזה כבר מקובל יותר.

פיג'ו 5008 חשמלי מושבים
צילום: פיג'ו
 

החלל

מאחור, בסידור של 2+1 שלושה מושבים הנפרדים זה מזה, הבסיס נע על מסילה שאורכה 15 ס"מ. המרחב מעולה, מרווח הראש מרשים, מרווח הברכיים עצום, ויש הרבה מקום לכפות הרגליים מתחת למושבים הקדמיים. 

הרצפה כצפוי, שטוחה כמעט לגמרי. לרשות הנוסעים מאחור בקרת אקלים מלאה ומושבים מחוממים. הגג פנורמי, כזה הנפתח בחלקו הקדמי, וילונות צד וצמד תאורות שנדלקות בליטוף.

פיג'ו 5008 חשמלי שורה שלישית
צילום: פיג'ו

קיפול המושב בשורה האמצעית, קל, הן דרך דלת הכניסה והן דרך תא המטען, וזה מאפשר כניסה נוחה יחסית לשורה האחורית. המושבים רחבים וגדולים יותר מאשר בדגם הפורש. המרחב בשורה השלישית טוב לילדים או להסעת מבוגרים לזמן ממש קצר.

מבחוץ נראה כי שטח החלונות עד לאחור גדול, בפועל בפנים הוא מצומצם יותר. לכל מושב מקום לכוס גם תאורה אישית וגם זו נדלקת בליטוף.

תא המטען נאה בהחלט, מציע 348 ליטרים (עד למגש העליון), כאשר המושבים האחוריים מאוישים, 916 ליטרים (עד למגש העליון) כשהם מקופלים, 2232 ליטרים (עד לגג) כאשר גם השורה השנייה מקופלת; בקיפול מלא של המושבים מתקבלת רצפה שטוחה. 

פיג'ו 5008 חשמלי תא מטען
צילום: פיג'ו
 

בכבישים

עצירת התרעננות בבית קפה על חוף הים, סוכת מציל אדומה עם דגל בצבע צהוב-לבן. ומה זה באמת אומר?  בכלל, אני לא מבין למה התכוננתי נפשית לנוף הכולל המון שלג ובסוף אני מקבל את חוף גורדון. נראה לי שאני צריך לשמור את התהיות לעצמי.

כך בנסיעה רגועה על לאורך החוף, בין בונקרים שפזורים לאורכו; השבדים ידועים כמי שאינם סומכים על מדינות אחרות, יש להם צבא חזק, מכלולי הגנה כמו בונקרים והם מייצרים הכל בעצמם, החל ממכוניות ועד לטנקים ולמטוסי קרב. את 5008 מייצרים בצרפת.

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו

יחידת הכוח הזו אינה מעניקה תחושה של חשמלית מהסוג המרשים ההוא; היא חלקה בפעולתה ובתגובות ללחיצת מצערת, אך חסרה את מחץ התאוצה שהתרגלנו לקבל ממכוניות חשמליות אחרות. בכל אופן, לפי נתוני המנוע זה לא ממש אמור להפתיע, ואין כאן קימוט אספלט או הדבקת הגב למושב. הכל לינארי על גבול הרגוע. וזה לא במקרה.

אנשי פיג'ו אמרו לנו כי הם עקבו אחרי תגובות של לקוחות לנהיגה במכוניות חשמליות, והתלונה העיקרית התייחסה לכך שהרכב מפחיד אותם, ובעיקר שהם מפחדים לתת רכב מהיר שכזה לילדים שלהם. בכל אופן, בנהיגה בפועל לא הרגשתי חוסר בכוח בהשתלבויות לכביש המהיר, אם כי הייתי שמח לתאוצה חזקה יותר. 

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו

בכל מקרה, לאחר יומיים בהם גמאנו 333 קילומטרים בדיוק, שני-שליש מהם בכבישים כפריים, שליש בכביש מהיר, צריכת החשמל עמדה על 15.7 קוט"ש ל-100 קילומטרים (6.34 ק"מ/קוט"ש). בחישוב קל מדובר בטווח נסיעה של 465 קילומטרים.

בינתיים אני מגלה שנוחות הנסיעה נאה למרות כיול מתלים נוקשה, אך כזה שהמהלך הראשוני של הבולם רך יחסית. בידוד רעשי הכביש מרשים, כך שצמיגים ברוחב 235 מ"מ נעלמים בצורה נאותה גם בכביש מהיר, ובידוד רעשי הרוח מכובד לא פחות.

ככל שאפשר להתרשם מהיכולת הדינמית היא טובה, ולרכב אין זוויות גלגול. ההיגוי מהיר עם 2.5 סיבובים מצד לצד, והוא בהחלט ראוי, מציע מרכוז טוב ומשקל טוב, גם אם אינו מספק מידע. הבלמים מרשימים פחות בגלל שאינם מאוד עוצמתיים. 

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו
 

עכשיו, בהמשך

הערב לא יורד, זאת אומרת השעון מודיע שכן, אבל השמש לא משתפת פעולה. אוכל לספר לכם שתאורת האווירה המרשימה הזאת, שרואים אותה גם ביום, מגיעה רק ברמת הגימור GT. שמערכת הניווט נאה וכאשר מתקרבים ליעד היא צובעת את ריבוע הניווט שמול הנהג בכחול לשבריר שנייה ובכך "מעירה" אותו כדי שלא יטעה בהגעה ליעד. 

פיג'ו E-5008 הוא רכב פנאי חשמלי המיועד לשבעה נוסעים, שעיצובו החיצוני מרשים, סביבת הנהג שלו ייחודית – ואלה תכונות ראויות לציון מול דגמים חדשים כה רבים הנראים דומים זה לזה. מעבר לכך הוא עשוי היטב, אבזורו עשיר, הביצועים ראויים והטווח כפי שעלה משובח.

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו

פיג'ו כל-כך מאמינה בדגם החדש, עד כי לראשונה היא מציעה אחריות ל-8 שנים או 160,000 ק"מ קילומטרים. באירופה לפחות. 

פיג'ו 5008 עתיד להגיע לישראל בתחילת 2025 ויוצע בשלוש הגרסאות החשמליות, גם בגרסה ההיברידית-מתונה ובשתי רמות אבזור, 'אלור' ו-'GT'.

בכל הנוגע למחיר צפוי, עדיין מוקדם לדעת, אך זה מן הסתם יהיה גבוה מ-200,000 שקלים עבור הגרסה ההיברידית-מתנה, גבוה אף יותר בגרסאות החשמליות.

פיג'ו 5008 חשמלי – מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: פיג'ו