בחודש יוני 2024 נמסרו בישראל 25,942 מכוניות, לסך כולל של 155,145 יחידות בחודשים ינואר-יוני 2024, כך נמסר על־ידי איגוד יבואני הרכב*.

נתון זה משקף את המשך הירידה בהיקף הפעילות הכולל של שוק הרכב בישראל מאז אוקטובר 2023. עם זאת, מגמת הירידה מתמתנת ביחס לחודשים הראשונים של השנה.
 

מגמות

שינויים בכלל המסירות. נתון זה גבוה ב-6.7% מזה של יוני 2023 שעמד על 24,303 יחידות, מביא את סך המסירות ב־2024 ל-155,145 מכוניות – ירידה של 11% ו־19,192 כלי רכב מתחילת השנה בהשוואה לששת החודשים הראשונים של 2023. הירידה השנתית עד מאי הייתה 13.6%, באפריל 14.7%, במרץ ובפברואר 16.6% ו-16.8% בהתאמה. 

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן
צילום: אלי שאולי

רכב חשמלי. היקף המסירות של רכב חשמלי בלבד עם סיום מחצית השנה הוא 25.3%, שווה או גבוה מזה של החודשים הקודמים. נתון זה גבוה בהרבה מאשר הנתון המצטבר ביוני 2023, אז 16.5%. 

מכוניות מסין, מתורכיה. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדול: בינואר עמד על 5 יחידות, עלה לאלפי מסירות – אחרי יוני, כ-7000 מכוניות. לאחר שישה חודשים, מכונית סיניות מהוות 22.4% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנתיים: 3%.

החרם שהטיל נשיא תורכיה, ארדואן, על היצוא ממנה לישראל, מתחיל למצוא ביטוי במסירות החודש החולף; 11,543 יחידות משם עד כה; 15,017 במחצית 2023 – ירידה של 23%, כפול מכלל השוק. בחודש החולף נמסרו רק 973 יחידות, 3.8% ביוני, ירידה כ-65% ביחס לממוצע השנה שעברה. יש לכך ביטוי גם במותגים המובילים (מיד) וראו טבלת השוואה בהמשך.

*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. 

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן
צילום: אלי שאולי
 

מותגים

מהפך. יונדאי לאחר ירידה הולכת ונמשכת מתחילת השנה שהגיעה לפני חודש לשיעור של כמעט 40% ולאחר יוני עברה אותו, כעת במקום השני ולאחר טויוטה; דגמי יונדאי i10, i20 ובאיון מיוצרים בתורכיה, ואלה אינם מוצעים יותר. טויוטה מצדה מסרה ביוני יותר מכוניות ובהפרש (40%) מהשנייה לה בחודש זה, קיה, המשמרת את מקומה וללא שינוי במגמת הירידה.

סקודה החליפה מקום עם BYD, שתיהן במגמת עלייה (סקודה באופן משמעותי בהרבה) וההפרשים קטנים – ו-MG הגיעה למקום התשיעי (מה-11) לאחר גידול של 113% ביחס לשנה שעברה(!) ומסירות של 2255 יחידות ביוני בלבד; יותר מיונדאי. מאזדה וצ'רי וכמו בחודשים האחרונים לאחר ירידות גדולות מכלל השוק, סוזוקי עם ירידה קטנה יותר.

עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-יוני 2024

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן

מעבר לעשירייה

השינויים הבולטים: סיאט חזרה להקבצה זו אחרי שהייתה במקום ה-11, ומנגד MG עלתה למקום ה-8. רנו, טסלה ופולקסווגן עלו, פיג'ו ירדה מטה.

ואלה הן המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יוני 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-יוני 2023): סיאט – 4868 יחידות (3570 יח'); סיטרואן – 3622 יחידות (4716 יח'); רנו – 3505 יחידות (2601 יח'); טסלה – 3023 יחידות (3298 יח'); פולקסווגן – 2791 יחידות (2327 יח'). 

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן
צילום: אוהד אלגוב
 

עשרת הדגמים המובילים – ינואר-יוני 2024

את הדגמים הנמכרים בישראל מוביל – ובפער גדול, כמעט 40% יותר מהמקום השני – דגם חשמלי, תוצרת סין: אטו 3. הדגם החשמלי הבא הוא ג'ילי גאמטרי C במקום ה-9; בין שאר גרסאות נירו, גם כזו חשמלית; כל השאר עם מנועי בעירה פנימית. בדגמים: חמישה דגמי פנאי קומפקטיים, שלוש משפחתיות קומפקטיות, דגם פנאי קטן ומכונית מיני. 

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן

רכב מחושמל, גם מותגים

נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל, ואלה מצביעים על גידול קבוע במגמת החשמל בכלל, של הרכב החשמלי בפרט, בייחוד בנתח השוק שלהם. עם זאת, נמשכת מגמת הירידה בהיברידי-נטען.

בכל הקשור למסירות רכב חשמלי, בין המותגים שניים שהם חדשים לגמרי (זיקר, אקספנג), אחד ותיק במעט אך עם דגם חשמלי חדש (צ'רי).

רכב מחושמל – ינואר-יוני 2024

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן

להשוואה, בינואר-יוני 2023 היו הנתונים כדלקמן: סך הכל, 64,338 יח' (35.9%); מזה: חשמלי, 28,834 יח' (16.5%); היברידי-נטען, 9650 יח' (5.5%); היברידי, 25,854 יח' (14.8%).

עשרת המותגים המובילים ברכב חשמלי – ינואר-יוני 2024

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן

חמש ארצות הייצור המובילות – ינואר-יוני 2024
כאמור, נתח השוק של מכוניות תוצרת סין עומד על 22.4%, לאחר עלייה של 16.8% במסירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, עניין הבולט במיוחד על רקע הירידה של כלל השוק, כאמור בשיעור של 11%. היקף היבוא של מכוניות מדרום קוריאה ירד ב-20.6%, כמעט כפול מזה של כלל השוק. 

שוק הרכב לאחר חצי שנה – מגמת הירידה ממשיכה להתמתן