על פי עובדות כתב האישום, ביום 23.12.2022 בשעה 10:00, נהג הנאשם ברכב שטח ייעודי מדגם פולאריס "רייזר" בכביש 57 מכיוון מערב למזרח. בסמוך לו נסעו עוד שלושה רכבי שטח נוספים. באותה עת, נהג השוטר בניידת סמויה ולצדו ישב המתנדב - שניהם לבשו מדי משטרה ואורות הניידת פעלו. 

עם הגעת הנאשם לק"מ 12 עצר בנתיב הנסיעה השמאלי, בעוד הרמזור בכיוונו המורה על פניה שמאלה, היה אדום. לפניו, עצרו שני רייזרים, וצמוד מאחוריו עצר רייזר נוסף, בו נהג הנאשם. השוטר אשר הבחין באופן נסיעת ארבעת הרייזרים שעברו בין הנתיבים, עצר את הניידת באלכסון כך שחסם חצי מנתיב נסיעת הרייזרים בהם נהגו. 

בשלב הבא, הוא ניגש לנאשם אשר חבש מסיכת סקי וביקש ממנו להציג מסמכים. הנאשם ענה ב"כבר נותן". בשלב זה, המתנדב יצא מהניידת ונעמד בסמוך לדלת הנהג בעוד הנאשם נמלט בנסיעה מהמקום, פגע בו עם הרייזר והטיחו אל דלת הניידת, שכתוצאה מכך התעקמה לכיוון הנגדי ואל מעבר לחזית והוא נפצע באורח בינוני. 

רייזרים
צילום: בני דויטש

רק בחלוף מספר שעות, הסגיר עצמו לכוחות המשטרה. בהמשך, הוגש כנגדו כתב אישום ובו נקבע: "נהיגה ברכב שטח ברשלנות שגרמה לתאונה בה נחבל אדם חבלות של ממש וניזוק רכוש והיה עליו לדעת כי בתאונה נחבל אדם, אך הוא לא עצר במקום התאונה או קרוב לו ככל האפשר, או עצר כאמור ולא הגיש עזרה". 

הנאשם הודה בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום במסגרת הסדר טיעון עונשי לפיו הצדדים יעתרו במשותף להטלת העונשים המוסכמים הבאים: 7 חודשי מאסר בפועל אשר יכול וירוצו בעבודות שירות במידה וימצא מתאים, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי ופיצוי לנפגע העבירה בסך 20,000 שקלים.

בא כוחה של המדינה ביקש לכבד את הסדר הטיעון ופרט את הנימוקים: לקיחת האחריות, העדר עבר פלילי והסכמת הנאשם לתשלום פיצוי משמעותי לנפגע העבירה. המאשימה עתרה להטלת חמש שנות פסילת רישיון – ולו כאיזון אל מול רכיב המאסר שלדבריה מקל עם הנאשם ולגביו הוסכם כאמור, כי יעמוד על 7 חודשים וירוצה בדרך של עבודות שירות.

בא כוחו של הנאשם ציין כי הבחור, יליד 1981, נשוי ואב ל-3 קטינים המטפל בהוריו הנכים; עמד על לקיחת האחריות והחיסכון המשמעותי בזמן שיפוטי; עבודתו כאיש אחזקה בקיבוץ שדות ים – ולשם הגעה אליה הוא נזקק לרישיונו; גם חיי הנאשם השתנו בעקבות המקרה.

לגישת ב"כ הנאשם, מתחם הענישה באשר לעונש פסילת הרישיון בפועל נע בין 18 חודשים ועד 4 שנים. ב"כ הנאשם ביקש לחרוג מפסילת המינימום הקבועה בחוק ולהסתפק בשנתיים פסילה לצד יתר רכיבי הענישה המוסכמים ולחילופין, לסווג הפסילה כך שתותר נהיגת הנאשם ברכב פרטי. ההגנה תמכה טיעוניה בפסיקה. 

התחשבות בנסיבות

בהחלטת בית המשפט נכתב כי לאור הרשלנות הגבוהה, לפגיעה באיש מרות במהלך מילוי תפקידו, למידת הנזק הבינונית אשר נגרמה לנפגע העבירה, וליסוד הנפשי של רשלנות הנלווה לביצוע עבירת ההפקרה – מתחם העונש ההולם נע בין ששה חודשי מאסר בפועל (שיכול וירוצו בעבודות שירות) ועד מאסר בפועל בן 18 חודשים, באשר לרכיב הפסילה - המתחם נע בין 42 חודשי פסילת רישיון (3.5 שנים) ועד שש שנות פסילה בפועל. 

לאור כל זאת, אישרה השופטת את הסדר הטיעון: "זקפתי לזכותו של הנאשם את נטילת האחריות וההודאה באשמה – הנאשם, בדברי הסיכום אותם נשא, הביע בושה בשל קרות האירוע ואת צערו על התרחשותו", ציינה. לדבריה " זקפתי לזכותו של הנאשם את עברו התעבורתי הקל, לקחתי בחשבון את גילו של הנאשם (כבן 43 שנה), את נסיבותיו האישיות ואת העובדה כי גילה אחריות כלפי משפחתו; הנאשם עובד כל השנים בעבודה מסודרת כאיש אחזקה בקיבוץ שדות ים ופעל עד למקרה המתואר בכתב האישום על פי סולם ערכים נורמטיבי".

סוף דבר: לאור כל האמור ובאיזון בין כלל רכיבי הענישה נגזרו עליו שבעה חודשי מאסר בפועל (לריצוי בדרך של עבודות שירות) ופיצוי לנפגע העבירה בסך 20,000 שקלים. בנוסף רישיון נהיגתו נשלל לפרק זמן של 42 חודשים.

עו"ד אסף ורשה, מציין כי ההחלטה בתיק אינה חורגת ממתחם הענישה הנהוג. "כך למשל, ציינה כב' השופטת שירי שפר מבית המשפט לתעבורה מחוז מרכז, כי במקרה אחר, נהג הורשע על פי הודאתו בעבירות של הפקרה אחרי פגיעה לנאשם היה עבר תעבורתי מכביד ולאחר האירוע נהג 3 פעמים בזמן פסילה. בית משפט גזר דינו ל- 9 חודשי מאסר בפועל, 5 שנות פסילה בפועל, ופיצוי בסך 20,000 שקלים.

עוד מציין עו"ד ורשה, כי במקרה נוסף, נהג פגע עם חזית רכבו ברכב המעורב בתוך כיכר, הנהגת המעורבת (לבושה מדי שוטרת) יצאה מרכבה וסימנה לנהג בידיה, אך זה נסע לעברה, פגע בה, גרר אותה עם רכבו מספר מטרים עד לנפילתה על הקרקע, ונמלט מהמקום מבלי להזעיק עזרה. "בית המשפט גזר עליו 6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, 3 שנות פסילה וענישה נלווית".