אנו ממשיכים לתור אחר מסלולים שפתוחים לציבור המטיילים מבלי לחרוג לתוך שטחי האימונים של צה"ל שסגורים בפנינו עד לסיום המלחמה, ותתפלאו – עדיין יש כאלה ולא מעט. הפעם נשארנו "קרוב לבית" באופן יחסי, במרחק של פחות משעה מהמרכז ויצאנו לשפלת יהודה, לתור את תא השטח שנמצא בין עמק האלה לחרבת מדרס, על נופי טוסקנה עוצרי הנשימה שלו ושפע החורבות העתיקות ומערות המסתור שבו, ובין לבין, גם להתענג קצת על נהיגת שטח כהלכתה.

לאן מטיילים: שפלת יהודה.

אבני דרך במסלול: כביש 38, צומת האלה, תחנת פז עמק האלה, סינגל עדולם, קבר שייח' סליחי, הר שוכה, חירבת ריבוא, חירבת יונים, חירבת בורגין, נחל חכליל, שמורת חורש עדולם, חרבת מדרס, צפרירים, גבעת ישעיהו, תחנת פז עמק האלה.

אורך המסלול: 26-29 ק"מ – מסלול קצר יחסית, אבל עם רכבי שטח הוא עשוי להיות איטי וכולל הרבה עצירות להליכות ברגל באתרים ארכיאולוגיים וסתם כי כל כך יפה כאן ובוודאי תרצו לעצור לקפה לפחות פעמיים... קחו בחשבון 6-9 שעות לפחות.

עונה מומלצת: כל השנה. הקיץ לוהט כמו בכל מקום בארץ, אבל לאורך כל המסלול אינספור נקודות מוצלות שמתאימות להימלטות מהחום ולהפסקות קפה. האביב מרהיב בשלל צבעי פריחה והחורף מביא אתו רעננות וצבעים של חו"ל, ביחד עם היתכנות למכשולי בוץ נקודתיים.

עבירות: בינוני. בעונות היבשות, אין במסלול הזה בעיות עבירות מיוחדות, אבל כן יש בו קטעי שביל טכניים עם הרבה טרשים, בורות, מדרגות אבן ולא מעט הצלבות, פה ושם גם חריצים ושיפועים – וזה כבר סלט אבנים שמרחיק ממנו רכבי פנאי וכביש-שטח "רכים" ונמוכים ללא הילוך כוח, והופך אותו למתאים רק לרכבי שטח בעלי תיבת העברה עם הילוך כוח LOW - והם ישתמשו בו כאן, ולא מעט.

שפלת יהודה: מעמק האלה לחירבת מדרס
צילום: דרור ברלי

מין הסתם, הטרשים הללו מסכנים את שלמות צמיגי חתך נמוך ומחייבים נהיגה איטית וזהירה מאוד – בתקופת החורף, חלק מהשבילים עלולים להפוך לבוציים וחלקלקים ובהתאם רמת הקושי עולה.

ניווט: בינוני+. רוב המסלול נע על שבילים ברורים מסומנים בצבע, אולם פה ושם הסימון במפות לא תואם למציאות בשטח וקל להתבלבל, ויש גם כמה שבילים "לבנים" בהם ניסע. קרבתו של האזור לקו התפר מחדדת את הצורך בעירנות בכל הקשור לניווט והתמצאות. מדידת המרחקים במסלול מבוצעת בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 9 ("יהודה וירושלים") ואפליקציית "עמוד ענן". עוד חשוב לציין – תקופת המלחמה הביאה עימה את שיבושי ה-GPS ותוכנות הניווט שכולנו התרגלנו לעבוד עימן, עלולות לבגוד בכם.... הזדמנות טובה לרענן את יכולות הניווט באמצעות מפת נייר.

נקודות להפסקה/מנוחה: לאורך כל המסלול נקודות מוצלות יפהפיות שמזמינות הפסקות קפה ארוכות ונינוחות.

שמירת טבע: המסלול עובר בסמוך ליער עדולם של קק"ל ולשמורות הטבע "רכס לבנין" ו"חורש עדולם". לא להשאיר אשפה, לא לרדת משבילים. לא ללון בשטח. גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת פז עמק האלה על כביש 38 בנקודת תחילת המסלול.

ציוד נדרש: רכב שטח/רכב פנאי עם הנעה כפולה והילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין.

הערות: המסלול מעגלי (מתחיל ומסתיים באותה נקודה) ועל כן מתאים גם לרוכבי אופנועי שטח, טרקטורונים, באגים וכלי SBS ("צד לצד") שמגיעים אליו על עגלה.

טיול ג׳יפים

סיפור הדרך

למגיעים מדרום: נוסעים על כביש 38 וממש לפני צומת האלה, יורדים ימינה לתחנת פז עמק האלה עוברים את תחנת הכיבוי והשביל המסומן בירוק של "סינגל עדולם" מימינכם. זו נקודת ההתחלה. איפוס ספידומטר.

למגיעים מצפון: נוסעים על כביש 38 ובצומת האלה פונים שמאלה, ומיד ימינה ומטפסים אל תחנת הדלק פז עמק האלה. יורדים מהתחנה דרומה ומעט לפני תחנת הכיבוי השביל המסומן בירוק של "סינגל עדולם" משמאלכם. זו נקודת ההתחלה. איפוס ספידומטר.

1. 0.0 ק"מ. בתחנת פז עמק האלה שעל כביש 38, ליד תחנת כיבוי האלה. פונים לשביל המסומן בירוק של "סינגל עדולם". איפוס ספידומטר. השביל צר, ובהמשך גם משובש באבנים ומחייב נסיעה איטית, מתחיל להתפתל בתוך היער ולטפס במתינות.

2. 1.9 ק"מ. מערה נמוכה קטנה בצד שמאל של השביל. רמז לבאות.

3. 2.1 ק"מ. שביל משמאל שמוביל לתצפית מקבר שייח' סליחי. בתחילה השביל מעט לא ברור וקל לפספס אותו, אבל כדאי לכם מאוד לפנות כאן שמאלה. השביל מטפס בעלייה, לא מאוד תלולה, אבל תיתקלו כאן במדרגות, חריצים, הצלבות ושיפועים למיניהם; שלבו ל-LOW בתיבת ההעברה וטפסו לאט ובנחת.

טיול בשפלה
צילום: דרור ברלי

4. 2.3 ק"מ. ליד קבר השייח'. המבנה השתמר בשלמותו. מכאן תצפית יפה לכיוון עמק האלה ורמת בית-שמש שמצפון, תל עזקה ממערב ומרחב הר שוכה מדרום. לאחר הביקור במקום, שובו על העקבות לנקודה מס' 3.

עמק האלה. עמק קטן בשפלת יהודה מדרום לבית שמש, שנודע כמקום הקרב בין דוד לגוליית על פי המסופר בתנ"ך. נחשב לאחד האזורים הפוריים ביותר בישראל ומקשר בין השפלה להרי יהודה וחבל עדולם ומכאן חשיבותו לאורך השנים. ובעמק ובסביבתו בולטים מספר רב של אתרים ארכיאולוגיים ותלים מקראיים.

מקור שמו העברי של העמק הוא בעצי האלה הצומחים בעמק ובשוליו – אלה אטלנטית, אלת המסטיק ואלה ארצישראלית. שמו של העמק בערבית הוא 'ואדי א-סנט' שמקורו בעצי השיטה המלבינה הגדלים בקצהו המערבי של העמק ("סנט" – שיטה, בערבית)

5. 2.6 ק"מ. בנק' מס' 3. פונים שמאלה לשביל הירוק.

6. 2.7 ק"מ. שביל "לבן" (לא מסומן בצבע) מצטרף מימין. אנחנו ממשיכים על השביל הירוק שבהמשך מתעקל ימינה.

7. 2.8 ק"מ. שביל לבן מצטרף משמאל.

8. 4.1 ק"מ. שביל יורד מצד ימין. אנחנו ממשיכים על השביל הירוק שמיד מתחיל לרדת מהפסגה במתינות.

טיול עמק האלה
צילום: דרור ברלי

9. 4.5 ק"מ. צומת שבילים ירוק-כחול. ישר ממולנו – שבי לרגלי מסומן בכחול. אנחנו פונים חזק ימינה בירידה על השביל הירוק. מימין – עץ אלון יפהפה המכונה 'החנוכייה'.

10. 5.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. סוף הירידה, צומת. איפוס ספידומטר. על שביל ראשי רחב וכבוש היטב, מסומן באדום. פונים שמאלה.

11. 1.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים ימינה עם השביל האדום, משלבים ל-LOW ומתחילים לטפס בעלייה. כמעט מיד השביל הופך למעט טכני, עם מדרגות והצלבות.

12. 0.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. סוף העליה, מעין רחבה גדולה. איפוס ספידומטר. מימין, בשעה אחת שלנו, תל ועליו גלי אבנים – זו חרבת ריבוא. אנחנו ממשיכים עם השביל האדום (הוא מעט קשה לאיתור כאן, חפשו 'קוליסים') ואחרי כ-50 מטרים, המעוניינים יוכלו לפנות ימינה על סימון שחור ולקצר מרחקים לכיוון חרבת ריבוא. לאחר הביקור במקום יחזרו לכאן ויפנו ימינה על המשך השביל האדום.

חרבת ריבוא (בערבית – ח'רבת רבא) היא אתר ארכיאולוגי בשפלת יהודה. החורבה שוכנת על גבעה ברום של 426 מטרים מעל פני הים, כשני ק"מ ממערב לתל עדולם וכקילומטר ממערב למושב אדרת. בחורבה שרידים מתקופות שונות וכן מערכת מערות מסתור מתקופת מרד בר-כוכבא. החורבה במקור מזוהה בידי החוקרים עם היישוב 'ריבו' (Rebbo) הנזכר באונומסטיקון של אוסביוס מתחילת המאה הרביעית לספירה במיקום זה ביחס לבית גוברין.

13. 0.15 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה מהשביל המסומן באדום לשביל לבן בכיוון מושב אדרת.

14. 0.3 ק"מ. חוצים שער (פתוח) ונוסעים לאורך גדר משמאלנו. מולנו מושב אדרת. השביל מתעקל ימינה ומקיף כרם.

15. 0.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. מגיעים לכביש. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה.

טיול ג׳יפים שפלה יהודה
צילום: דרור ברלי

16. 0.6 ק"מ. חוצים בשער צהוב (פתוח) ומיד פונים ימינה לשביל.

17. 0.7 ק"מ. צומת. פונים ימינה לשביל כבוש מסומן באדום לפי השילוט "דרך הפטרולים 4x4 לכביש 35".

18. 1.7 ק"מ. צומת. פונים ימינה עם השביל המסומן באדום.

19. 2.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. מימין, מתחם מגודר נטוש עם עצי זית מצלים, כמה מבני פח ושורת דקלים גבוהים ויפים. איפוס ספידומטר. המקום שימש פעם כמרכז הלוגיסטי והניהולי של כרמי "יקבי האלה", כיום הוא נטוש. זהו מקום נחמד למנוחה וקפה, אם־כי אתם עלולים לפגוש בו רועים בדואים עם עדרי העיזים שלהם.

20. 1.1 ק"מ. צומת. ממשיכים עם השביל האדום המתעקל ימינה.

21. 2.7 ק"מ. מימין, שביל מסומן בשחור. אנחנו ממשיכים ישר עם השביל. האדום. אל תיסעו מהר, משום שהנוף יפה ובעיקר כי אתם לא רוצים לפספס את הנקודה הבאה.

22. 4.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. בחניון האנדרמעבר צר מימין. איפוס ספידומטר. פונים ימינה במעבר הצר ויורדים בזהירות לשביל "לבן" וממש מיד בצומת, פונים שמאלה.

23. 0.2 ק"מ. פיצול. פונים בשביל הימני, בעלייה.

24. 0.3 ק"מ. מימין – חירבת יונים. החנו את הרכב וצאו להליכה קצרה אל מתחם החירבה. בסיום הביקור שבים לרכב וממשיכים על השביל הלבן.

חורבת יונים. – "ח'ירבת אל חמאמה". שרידי מבנים וכנסיה, תפזורת חרסים. באתר מערות פעמון ממוטטות ומערת קולומבריום שלמה ויפה.

25. 0.7 ק"מ.

26. 1.0 ק"מ. צומת T. על שביל מסומן בשחור (זה השביל שחלפנו על פניו בנקודה מס' 21) פונים שמאלה.

27. 2.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת על כביש. ממולנו עץ גדול ויפה. איפוס ספידומטר. המשיכו ישר בכביש המתעקל, המסומן בסימון שבילים כחול, אל חירבת בורגין.

28. 0.8 ק"מ. ברחבת החניה של חירבת בורגין. יש כאן שביל היקפי שעובר בין האטרקציות באתר, אבל אי אפשר להיכנס עם הרכב – רק ברגל או באופניים. משך הביקור להולכי רגל, כ-90 דקות. בסיום הביקור חוזרים לרכב ושבים על עקבותינו לנקודה מס' 27.

מערה
צילום: דרור ברלי

חורבת בורגין. אתר עתיקות הנמצא בראש גבעה החולשת על סביבותיה ברום 440 מטרים מעל פני הים. האתר נמצא בפארק עדולם כקילומטר ממזרח ליישוב נחושה. הארכיאולוגים שחקרו את האתר העל ואת האפשרות שמדובר ביישוב כפר ביש הנזכר בספרו של יוסף בן מתתיהו מלחמות היהודים ובספרות חז"ל. כפר-ביש הייתה עיירה יהודית גדולה שנכנעה ללגיון החמישי בעת המרד הגדול. הצעת הזיהוי מבוססת על עוצמת היישוב במקום ועל השתמרות השם בחורבה הסמוכה ח'ירבת אל-ביס. מסלול ההליכה מסומן בירוק מתחיל במגרש החנייה, עובר ליד חורבת פטום, ממשיך למערת העמוד שבה שני עמודים חצובים בסגנון יווני וכותרתם עוטרו שושנות רוזטה, עובר דרך מערה מימי בית שני, בית המספד, ומטפס לראש גבעה בגובה 440 מטר מעל פני הים שבראשה שרידים שמורים היטב של רצפות פסיפס ביזנטיות מעוטרות וצבעוניות, מחילת מסתור ושרידי מבנים. על הגבעה שרידי הכפר הערבי אום אל בורג' ותצפית פנורמית על פארק עדולם. השביל עובר ליד גת חצובה בסלע וחוזר למגרש החנייה.

29. 0.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. בנקודה 27. איפוס ספידומטר. פונים ימינה בכביש

30. 1.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. פונים שמאלה לכביש משובש בין מטעים לעצי זית איפוס ספידומטר.

31. 0.1 ק"מ. פונים ימינה מו לשלט 'שמורת טבע חורש עדולם'.

32. 2.3 ק"מ. צומת. פונים שמאלה עם השביל האדום.

33. 2.4 ק"מ. צומת T. פונים ימינה, לשביל מסומן בשחור.

34. 3.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. ברחבת החניה של ח'ירבת מדרס. איפוס ספידומטר. גם כאן, לא ניתן להיכנס ברכב אלא רק ברגל או באופנים. שביל הליכה היקפי שעובר בין אטרקציות שונות. בסיום הביקור, שבים לרכב וממשיכים עם השביל השחור.

טיול בשטח
צילום: דרור ברלי

ח'ירבת מדרס. כינוי לשרידיו של יישוב חקלאי קדום שראשיתו בתקופה ההלניסטית ועיקר השרידים בו מהתקופה הרומית המאוחרת ומהתקופה הביזנטית. נמצא בתחומי פארק עדולם מדרום ליישוב צפרירים בשפלת יהודה.

השם 'חירבת מדרס' ניתן על־ידי ועדת השמות הממשלתית בעקבות השם הערבי, 'חרבת דרוסיה', ששימר לפי הסברה את שם היישוב הקדום 'דרוסיאס' (ביוונית 'אלונים') הנזכר ברשימת אתרים ביהודה שערך תלמי במאה ה-2. היו חוקרים ששיערו כי מכאן הגיע "בן דרוסאי" המוזכר בתלמוד.

היישוב במקום החל בתקופת הברזל (1000 לפנה"ס), שיאו בתקופה הרומית (המאה הראשונה לפנה"ס ועד הרביעית לספירה) וסופו בתקופה הערבית הקדומה. מהיישוב נותרו חורבות בתים, מערכות קבורה ומערכות מסתור וכן מערות פעמון, מתקני קולומבריום חצובים בסלע ופירמידת קבורה מרשימה.

35. 0.2 ק"מ. צומת T. פונים שמאלה, מול בתי מושב צפרירים.

36. 0.3 ק"מ. צומת. פונים שמאלה.

37. 0.8 ק"מ. מימין – שער הכניסה האחורי למושב צפרירים (סגור).

38. 1.8 ק"מ. מימין – חורשת אקליפטוסים גבוהים עם שולחנות פיקניק ומתקני משחק לילדים. נקודה מצוינת לקפה אחרון.

39. 2.6 ק"מ. משמאל – נקודת יציאה ראשונה לכביש 38 וסוף המסלול.

מי שהגיע לטיול בטרקטורון/באגי/SBS ושאר כלים שלא מורשים לנוע על כביש וצריך לחזור לתחנת פז עמק האלה, שם השאיר רכב ועגלה, ימשיך במסלול לפי התיאור הבא: (40)

40. 3.2 ק"מ. על כביש 3544 – נקודת יציאה נוספת לכיוון כביש 38. אנו חוצים את הכביש ויורדים מיד ימינה לשביל מסומן בכחול שנע במקביל לכביש 38 בפאתי מושב גבעת ישעיהו.

41. 3.9 ק"מ. נקודת יציאה נוספת לכביש 38. פונים ימינה לשביל כחול "שביל קנים" המקביל לכביש 38.

42. 4.5 ק"מ. נוסעים ישר על קטע כביש סלול, משמאל כרם גפנים.

43. 4.6 ק"מ. פונים שמאלה להקפת הכרם.

44. 4.7 ק"מ. פיצול כחול-שחור. ממשיכים ישר על השביל הכחול.

45. 5.4 ק"מ. צומת T. פונים ימינה במקביל לכביש 38.

46. 5.6 ק"מ. סוף השביל במפגש עם הדרך הכבושה המסומנת באדום של נחל שוכה. פונים שמאלה ועולים על כביש 38 לנסיעה קצרצרה של כ-200 מטרים אל תחנת פז עמק האלה – סוף מסלול.