זה אירע כמעט באותה יממה. שעה שבאירופה התייקרו מחיר טסלה בשיעור של כמה אלפי יורו, בישראל שוב התעוררנו לבוקר של קפריזות עם הפחתה של מחירי טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y בעשרות אלפי שקלים. ישנה סברה, הגיונית אבל לא החלטית שהנוכחות של אקספנג, במיוחד דגם ה-G6 שמנסה לכרסם בפופולריות של מודל Y התניע את המהלך הזה. אבל עד כמה היה מוצדק? 

אקספנג G6
צילום: אקספנג

טסלה ייקרה לאחרונה את מחירי הדגמים המובילים שלה, עם דגש על מודל 3, במספר מדינות אירופיות: ספרד, גרמניה, איטליה וכן הולנד, בשיעור מבוקר, שנע בין 1500-2000 יורו. בחברה האמריקנית תולים את האשמה במכסים שגובה האיחוד האירופי על מכוניות המיובאות מסין, שכן המודל 3 המופצת למדינות לעיל מתגלגלת החוצה מפס הייצור בשנחאי, ועל כן טסלה "נענשה" ב-20% תוספת מס, על אף שביקשה "הנחה". מודל Y, מיוצרת בגרמניה, ואיננה, דרך קבע מעורבבת בעליות וירידות. 

ואולם טסלה, כזכור, החלה להפחית מחירים, גלובלית, בסוף 2022, סמוך לפריצה של המותגים הסינים דרך התקינות המערביות ושנתיים אחרי שהחלה למכור מכוניות בישראל. אלא שצריך לעשות הבחנה בין החשיבות של השוק האירופי, או הישראלי, לבין השווקים בסין ובארה"ב להם פוטנציאל רווח והפסד עצום. 

באמריקה, נתח השוק של טסלה הולך ומתכווץ; ב-2023 דווח על קיטון של 50%, וככל שהתחרות גדלה, כך היא מאבדת אחיזה בענף שבעבר הלא רחוק שלטה בו בגפה. אי לכך, את עיקר מלחמות המחירים שלה היא מנהלת בסין ואמריקה; התייקרות קלה באירופה, נועדה לפצות על מיסוי ולא כרוכה רק ביריבות; שעל אף שהסינים ריכזו כמעט 40 מותגי רכב סיניים על קרקע אירופית, חלק זעום מהם משפיעים על השוק. לראייה, BYD, שמסרה מתחילת השנה יותר מ-10,000 מכוניות בישראל לא הגיעה לנתון הזה בכלל המדינות האירופיות בהן פעילה.
 

אנחנו לא אירופה

נתח השוק של הרכבים הסינים בישראל עומד כיום על 20%. וישראל, לא מעט בשל היותה מעצמת הייטק וקרקע למודת נסיון בחברות הזנק מוצלחות, עם קשרי מסחר בינלאומיים, מושכת אליה מותגים סינים כאלה ואחרים, שעיקר הרפטואר שלהם מבוסס על חווית משתמש בחלל הנוסעים, ויזואליה, וגם מחיר יחסית אטרקטיבי ויעילות אנרגטית. 

טסלה מודל S
צילום: טסלה

עבור טסלה, שהגיעה לארץ לפני ארבע שנים לערך ומסרה, בזכות זמינות המלאים המיידים שלה אלפי מכוניות, וכן בשל ה"אטרקציה" המיתוגית של אילון מאסק, המרקם הישראלי הוא באמת פסיפס צרכני שקשה לעתים לפצח אותו עם גלים עדריים שאן להם תמיד הסבר. אולם מי שחזה, עוד בגיגושים הראשונים שטסלה תקושש מכוניות חשמליות בודדות בגלל העדר מוכנות או מחירים יקרים, התבדה לגמרי. 

אלא שהשנה איננה 2021, כי אם 2024, והסינים כבר לא מגרדים קליינטים מהשוליים. לשאלה אם אקספנג קשורה לירידת המחיר בצורה ישירה אין תשובה חד ממדית, גם בשל העמימות שתמיד אופפת את השיקולים של טסלה. ואולם המיצוב של אקספנג, הדמיון הטכנולוגי והעיצובי, וכן היצע הדגמים שלה אשר חולק הרבה דמיון לנבחרת של טסלה, בהחלט מאפשר לה להציע חלופות מול כל אחד מהדגמים של האמריקנית. 

החברה הסינית מטפחת כיום חמישה דגמים, מעסיקה 15 אלף איש ומסוגלת לייצר 600 אלף מכוניות בשנה. יש לה חטיבת תעופה שעוסקת בפיתוח מטוסי סילון ומהדקת גשרים למערב - לפולקסווגן שותפות איתה, והשתיים, כפי שדיווחנו עתידות לייצר כלי רכב עירוניים חכמים ביחד ב-2026 והגרמנים מלאי הערכה כלפי מחלקות המחקר והפיתוח של אקספנג. 

ברזולוציות של השוק הישראלי, אקספנג מצליחה לבדל את עצמה כמעט בכל פרמטר וכן, אולי גרמה לטסלה להתיישר עם מדיניות המחירים של היבואנית (פריסבי), וכך רצוי להתנהל שוק תחרותי. אך מי שמשלם בינתיים את מחיר הפעימות, הם בעיקר בעלי טסלה שרכשו את הרכב לפני כמה חודשים וערך רכבם בשוק המשומשות נפגע פעם נוספת, עד כדי כך שהמצב נהיה אבסורדי. 

מעבר למוצר עצמו, ואין מחלוקת שטסלה מודל 3 ומודל Y מכונות מגובשות ודינמיות, לקוחות טסלה נבחנים גם ברף הסבלנות שלהם. אם המצב הזה יימשך, והמתחרים הסינים יגבירו את הלחץ, טסלה עשויה לחוות בישראל תקופה לא פשוטה בכלל, ואז שוב פעם, ניחשתם, המחירים עשויים לרדת.