בתחילת השבוע נפרק בנמל אשדוד רכב השטח טסלה סייברטראק - ומייד החלה חרושת הדיווחים אודות החייזר המוטורי של אילון מאסק שנחת פתאום בישראל באין התרעה. אז בואו נעשה סדר: מדובר ביחידה בודדת, שאינה משווקת על ידי מערכת ההפצה העולמית, כי אם בייבוא אישי. 

לסייברטראק, רכב שטח חשמלי העוטה מרכב מפלדת אל חלד (כן, כמו ה-DMC דלוריאן מ'בחזרה לעתיד') עם טווח נסיעה של עד 760 קילומטרים בגרסת הנעה כפולה, אין הרשאה לעלות על כבישי ישראל, היות ומדובר ברכב ממוגן ירי (קוטר קליע 9 מ"מ), כולל זכוכיות עמידות בפני ברד רמה 4 ואפילו בפני הטחת כדור בייסבול במהירות של 112 קמ"ש.

הסייברטראק שהגיע לארץ, ורשמיו הוצגו לראשונה ב-2019 ומכירותיו החלו בשנה הקודמת בארה"ב, משווק במסלול יבוא אישי של חברת 'גוגל קארס' בהרצליה (googl cars), שמוכרת אותו במחירים שנעים בין מיליון לכמעט מיליון וחצי שקל. על פי פרסומים, ייתכן שעותקים נוספים שלו יעשו את דרכם לישראל במחירים נמוכים יותר. אלא שלפחות כרגע, לא ברור כיצד ניתן יהיה להשמישו, ללא תקינה מסודרת. 

טסלה סייברטראק
צילום: יצרן


הסייברטראק, נזכיר, הפך להיות אחד מהכלים השנויים במחלוקת של טסלה בשנים האחרונות, בין היתר בשל בעיות וליקויים שצצו בו, כולל קריאות תיקון שהחזירו את כל 12 אלף היחידות שנמסרו בחזרה למרכזי השירות על מנת לטפל בתקלות במערכת המגבים, וכן בדיפונים שנתלשו בזמן נסיעה ומהווים סכנה לעוברי אורח ומשתמשים.

מלבד סוגיות המיגון, הסייברטראק אינו מורשה לעלות גם על כבישי אירופה בשל תקנות הבטיחות. מכוני ריסוק, בטיחות ומומחי תחבורה בגרמניה ובלגיה, אומרים שהמרכב הזוויתי של הטנדר החשמלי עשוי להיות קטלני בפגיעות בהולכי רגל ורוכבי דו גלגלי. 
 
קשה לדעת כיצד יתפתחו הדברים לאור שתי סוגיות מורכבות - בטיחות ועמידות בפני ירי. הסייברטראק לא נמכר מחוץ לגבולות ארה"ב, ואין כוונה לשווקו מחוץ ליבשת הצפונית. ייתכן שבעתיד, באזורים שמתאימים יותר לשימושו, אוסטרליה, ניו זילנד, ימצא בית. ייבוא סדיר שלו לארץ, לא נראה כרגע על הפרק.