ג'ורג' ראסל ולואיס המילטון סיימו ראשונים את הגרנד פרי הבלגי שנערך אתמול (ראשון) במסלול ספא. אולם, לאחר סיום המרוץ ובעקבות בדיקת הרכב המנצח, נפסל ג'ורג' ראסל שהגיע ראשון מכיוון שמכוניתו נמצאה קלה ב-1.5 ק"ג ממשקל המינימום המותר (798 ק"ג), והמקום הראשון הועבר ללואיס המילטון. 

היה זה הניצחון הכפול של מרצדס הראשון מאז סאו פאולו 2022, והוא הפתיע אפילו את אנשי הקבוצה. במרוץ עצמו, שנמשך 1:44 שעה, בלטו הפערים הקטנים בין מספר רב של מכוניות; אוסקר פיאסטרי היה 1.17 שניות אחרי ראסל, ואילו לנדו נוריס הגיע לקו הסיום 9.85 שניות לאחר ראסל.

דרמה לאחר הגרנד פרי הבלגי: ראסל שניצח נפסל, המילטון ראשון
צילום: יצרן
 

הגשם והדירוג

מזג האוויר כהרגלו שיחק תפקיד מכריע בספא – מסלול הגרנד פרי הארוך כיום, 7 ק"מ; במרוץ 44 הקפות למרחק 308 ק"מ – כאשר מקצה הדירוג נערך בגשם כבד. מקס ורשטפן ברד בול היה המהיר ביותר, אך החלפת מנוע הובילה לעונשין של הורדה בעשרה מקומות, כך שזה נאלץ לזנק מהמקום ה-11.

במקום השני במקצה, ראשון בגריד היה שארל לקלר בפרארי לפני סרג'יו פרז שסוף סוף הצליח לסיים מקצה דירוג ברמה ההולמת מכונית של רד בול. רביעי סיים המילטון לפני לנדו נוריס, פיאסטרי במקלארן וראסל במרצדס השנייה. לאחר מקצה הדירוג אמר המילטון כי המכונית צפויה להיות פחות טובה על מסלול יבש וכי הציפיות אינן גדולות. התכוון? הרדים? לא נדע.

דרמה לאחר הגרנד פרי הבלגי: ראסל שניצח נפסל, המילטון ראשון
צילום: יצרן
 

יבש, פחות צפוי

ביום המרוץ המסלול היה יבש לגמרי. המילטון, שבע פעמים אלוף עולם, פתח היטב, עבר בזינוק את פרז, יצא מיד למתקפה על לקלר ונטל את ההובלה בהקפה השלישית. מכאן התנהל מרדף בין מרצדס, פרארי, מקלארן ורד בול, כאשר פיאסטרי מנצל פתיחה לא מוצלחת של נוריס כדי לעלות למקום הרביעי.

מאחור הצליח ורשטפן להתקדם בקלות יחסית מהמקום ה-11 אך נעצר כאשר הגיע לנהגי הקבוצות החזקות. מכאן ואילך, כאשר שמונת המובילים די צמודים, אך מתקשים לעקוף על מסלול בו פעולה זו הייתה קלה יחסית, היה תזמון החלפות הצמיגים למשמעותי ביותר. ואכן, במקלארן ניצלו זאת כדי לאפשר לפיאסטרי לעבור את פרז.

לכל הקבוצות היה ברור לפני המרוץ שהן ילכו על שתי עצירות. מרצדס ניהלה היטב את המרוץ של המילטון מול לקלר שהיה רוב הזמן שני, ואלוף העולם נראה כמי ששולט במרוץ. עם זאת, במרצדס בחרו בטקטיקה שונה עבור ראסל שהיה במקום החמישי והימרו על עצירה אחת, אחרי שהבינו שקצב שחיקת הצמיגים נמוך מהצפוי. כתוצאה מכך, כאשר כל המובילים נכנסו לעצירה שנייה ראסל עלה למקום הראשון. 

דרמה לאחר הגרנד פרי הבלגי: ראסל שניצח נפסל, המילטון ראשון
צילום: יצרן

לקראת סוף המרוץ הדביק המילטון את חברו לקבוצה, היה מהיר ממנו בשנייה להקפה בהקפות האחרונות, אך התקשה לעקוף ונאלץ לסיים שני ומאוכזב אחרי שהוביל ברוב שלבי המרוץ ושלט בו. במרצדס אפשרו לשני הנהגים להתחרות זה מול זה, והמרדף של המילטון אחרי ראסל עיכב אותו ונתן הזדמנות לפיאסטרי לאחר שעבר את לקלר, להתקרב באופן מסוכן לצמד של מרצדס.

אחריו סיים לקלר המאוכזב בפרארי לאחר שהקדים את ורשטפן שנאלץ להסתפק במקום הרביעי. חמישי סיים נוריס, לפני סיינז ופרז שקבע את ההקפה המהירה במרוץ. במקום השמיני הרחק מאחור סיים פרננדו אלונסו באסטון מרטין לפני אסטבן אוקון באלפין ודניאל ריקרדו ב-RB.

בשלב זה, עשרה מרוצים לפני סיום העונה, מקס ורשטפן עדיין מוביל בהפרש גדול על-פני לנדו נוריס השני (78 נקודות), אך הפער באליפות העולם ליצרנים ממש קטן: לרד בול יתרון של 42 נקודות על-פני מקלארן. 

דרמה לאחר הגרנד פרי הבלגי: ראסל שניצח נפסל, המילטון ראשון
צילום: יצרן

גרנד פרי בלגיה, ספא, 28.07.24 

1. לואיס המילטון – מרצדס 
2. אוסקר פיאסטרי – מקלארן 
3. שארל לקלר – פרארי 
4. מקס ורשטפן – רד בול 
5. לנדו נוריס – מקלארן 
6. קרלוס סיינז – פרארי
7. סרג'יו פרז – רד בול 
8. פרננדו אלונסו – אסטון מרטין 
9. אסטבן אוקון – אלפין
10. דניאל ריקרדו – RB

אליפות הנהגים אחרי 14 מרוצים (מתוך 24)

1. מקס ורשטפן – 277 נק'
2. לנדו נוריס – 199 נק' 
3. שארל לקלר – 177 נק'
4. אוסקר פיאסטרי – 167 נק'
5. קרלוס סיינז – 162 נק'

אליפות היצרנים אחרי 14 מרוצים (מתוך 24)

1. רד בול – 408 נק' 
2. מקלארן – 366 נק' 
3. פרארי – 345 נק' 
4. מרצדס – 266 נק'
5. אסטון מרטין – 73 נק'