בחודש יולי 2024 נמסרו בישראל 25,064 מכוניות, לסך כולל של 180,209 יחידות בחודשים ינואר-יולי 2024, כך נמסר על־ידי איגוד יבואני הרכב*.

נתון זה משקף את המשך הירידה בהיקף הפעילות הכולל של שוק הרכב בישראל מאז אוקטובר 2023. עם זאת, מגמת הירידה מתמתנת משמעותית ביחס לזו בחודשים הראשונים של השנה.
 

מגמות

שינויים בכלל המסירות. נתון זה גבוה ב־7% מזה של יולי 2023 שעמד על 23,424 יחידות, מביא את סך המסירות ב־2024 ל-180,209 מכוניות – ירידה של 8.9% ו־17,551 כלי רכב מתחילת השנה בהשוואה לשבעת החודשים הראשונים של 2023. 

עם תום הרבע הראשון של 2024 עמדה הירידה בשוק הרכב על 16.6% ובסיום מחצית השנה הייתה 11%. 

קיה ev9
צילום: עזרא רפאל

רכב חשמלי. היקף המסירות של רכב חשמלי בלבד עם סיום יולי 2024 הוא 24.5%, נמוך בכמעט אחוז (25.3%) מזה בחודש הקודם, גבוה משמעותית מזה שלפני שנה, אז 16.3%. 

מכוניות מסין, מתורכיה. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדול: בינואר עמד על 5 יחידות, עלה לאלפי מסירות – אחרי יולי, כ־7000 מכוניות. לאחר שבעה חודשים, מכונית סיניות מהוות 21.8% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנתיים: 4%, לפני שנה 16.8%. 

זה החודש השני שהחרם שהטיל נשיא תורכיה, ארדואן, על היצוא ממנה לישראל מוצא ביטוי בהיקף המסירות של רכב המיוצר שם. עד כה 12,056 יחידות משם; 18,075 אחרי יולי 2023 – ירידה של 33%, כמעט פי 4(!) מכלל השוק; בחודש יולי נמסרו רק 513 יחידות (פחות אפילו מאשר יוני, עם 973 יח'), יש לכך ביטוי גם במותגים המובילים (מיד) וראו טבלת השוואה (בהמשך). בין השאר, היקף היבוא היחסי מספרד זהה כעת לזה מתורכיה. 

המותג הנמכר. הפער בין טויוטה שעלתה למקום הראשון בחודש הקודם ובין יונדאי השנייה גדל; 88 יחידות בסוף יוני, 2197 יחידות בסוף החודש החולף. 

*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. 

mg 4
צילום: איתמר רותם
 

מותגים

יונדאי, עם ירידה משמעותית מתחילת השנה (כדי 40%), עדיין הייתה ראשונה עד לפני חודשיים, אלא שזה החודש השני שהיא שנייה לטויוטה, שמסרה מספר גבוה מאוד של מכוניות ביולי, 4003 יחידות. רבי המכר של יונדאי, i10, i20 ובאיון מיוצרים בתורכיה, ובשלב זה אינם מוצעים כאן; היקף מסירות שלה ביולי הוא פחות מחצי מזה של טויוטה. 

סקודה שוב החליפה מקום עם BYD, הפעם האחרונה עברה אותה, אך שתיהן במגמת עלייה, סקודה יותר, ואליהן מצטרפת במקום התשיעי סיאט, עם עלייה גדולה מאוד (ופרידה מההקבצה הנמוכה יותר); אלה יחד עם מותג פולקסווגן שמשפר מיקום (כעת כבר 14), מציינים שיפור משמעותי בביצועים של צ'מפיון. קיה ממתנת ירידה וכך גם מאזדה. MG במקום העשירי מרשימה עם גידול משמעותי במסירות. 

עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-יולי 2024

מסירות יולי 2024 יצרנים

מעבר לעשירייה

השינויים הבולטים: סוזוקי חזרה להקבצה זו, לאחר שסיאט שיפרה מיקום; פולקסווגן עוברת תא טסלה; פיג'ו מעבר למקום ה-15.

ואלה הן המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יולי 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-יולי 2023): סוזוקי – 5650 יחידות (3570 יח'); סיטרואן – 4060 יחידות (5281 יח'); רנו – 3812 יחידות (3599 יח'); פולקסווגן – 3271 יחידות (2734 יח'); טסלה – 3211 יחידות (3301 יח'). 

סוזוקי סוויפט
צילום: אלי שאולי
 

רכב מחושמל, גם מותגים

נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל, ואלה מצביעים על גידול קבוע במגמת החשמל בכלל, של הרכב החשמלי בפרט, בייחוד בנתח השוק שלהם. ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, נמשכת מגמת הירידה בהיברידי-נטען.

בין עשרת המותגים הראשונים ברכב חשמלי, שני מותגים חדשים השנה (זיקר, אקספנג), אחד מעט יותר ותיק אך עם דגם חשמלי חדש (צ'רי).

רכב מחושמל – ינואר-יולי 2024

מסירות יולי 2024 חשמלי

להשוואה, בינואר-יולי 2023 היו הנתונים כדלקמן: סך הכל, 73,781 יח' (37.3%); מזה: חשמלי, 32,212 יח' (16.3%); היברידי-נטען, 11,215 יח' (5.7%); היברידי, 30,367 יח' (15.3%).

מסירות יולי 2024

שש ארצות הייצור המובילות – ינואר-יולי 2024

כאמור, נתח השוק של מכוניות תוצרת סין עומד על 22.2%, לאחר עלייה של 16.7% במסירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, עניין הבולט במיוחד על רקע הירידה של כלל השוק, כאמור בשיעור של 8.9%. דרום קוריאה ירדה בנתח השוק (ב-2%), יפן עלתה בקצת יותר (ב-2.5%). נתח השוק של רכב המיוצר בספרד השתווה החודש לזה המגיע מתורכיה (6.7%).

מסירות יולי 2024 מדינות