יצוא הרכב העולמי מסין הסתכם במחצית הראשונה של 2024 ב-2.79 מיליון כלי רכב - זינוק בשיעור של 31% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הסינים ממשיכים להגדיל את הפערים משכניהם ביפן ומייצבים את השליטה בענף ייצוא כלי הרכב שהחל בסוף 2023 ונמשך בחודשים האחרונים ביתר שאת. 

היפנים שהתברגו במקום השני, מדווחים על ירידה קלה של 0.3% ל-2.2 מיליון כלי רכב - 1.87 מיליון יחידות של חטיבות הרכב הפרטי וכמעט 188 אלף רכבים מסחריים ורכבי תובלה. נתונים אלו, ממחישים את כושר הצמיחה והשפעתם של המותגים הסינים בקרב הלקוחות הפרטיים; על פי הנתונים שפורסמו, היקף המכירות נגזר מ-2.34 מיליון מכוניות פרטיות ו-454 אלף כלי רכב מסחריים. 

בחלוקה לסוג ההנעה, יצוא רכבים המצוידים במנועי בעירה זינק ב-36%, בעוד רכבים חשמליים ב-13% ליותר מ-605 אלף יחידות. תאגיד צ'רי מוביל את החמישיה עם 532 אלף יחידות, אחריו סאייק עם 439 אלף יחידות, צ'נג'ן 285 אלף יחידות, ג'ילי עם 242 אלף וחברת BYD - המותג הסיני הנמכר בישראל, עם 207 אלף יחידות. 

רכב חשמלי mg
צילום: יצרן

רוב מוחלט של הדגמים הסינים המשווקים באירופה מצוידים בהנעה חשמלית. אולם נתח השוק של הרכב החשמלי המיובא מסין עומד על 11% בלבד מנפח המכירות, וזאת עוד בטרם נכנסו לתוקף חסמי המכס והמיסים של נציבות האיחוד האירופי. ההחלטה להטיל מסים בשיעור אסימטרי על המותגים הסינים כדי לבלום את ההצפה במערב האיצה בחלקם לנקוט בצעדי חירום: ליפמוטור, BYD, זיקר, בוחנות שיתופי פעולה על אדמת אירופה על מנת לעקוף הענישה. 
 

הסינים ממשיכים לדהור קדימה בישראל

על אף הלחימה בזירות השונות, שנת 2024 סימנה את תחילתו של גל מותגים סינים נוסף, ואת התוצאות רואים בדוחות ומרגישים בכבישים. היקף כלי הרכב מסין הסתכם עד כה בכמעט 40 אלף יחידות, גידול של יותר מ- 20% בהשוואה לתקופה הזהה בשנת 2023. נתון זה, אף משקף את היחס המספרי בין המקום הראשון לשני אותו מאכלסת בישראל דרום קוריאה. יפן במקום השלישי עם 28,000 יחידות, עליה של כ-13%. 

בישראל פעילים מעל 80 מותגים שאפשר למצוא בהם רכבים חשמליים או כאלו המוגדרים בעלי סיוע חשמלי מלא (פלאג-אין) או קל (מיקרו היברידי/היברידי מתון). מתוכם, ישנם 21 מותגים סיניים רשומים נכון לשעה זו, כאשר 98% מהם משווקים מכוניות חשמליות טהורות בלבד. 

BYD מובילה את השוק עם 11,871 מסירות - כמעט כפול מהמקום השני (MG). קצב הגידול של BYD הוא כ-1000 מסירות בחודש ולזכותה יאמר כי עומק הדגמים, הגיוון ביניהם ומערכת ההפצה העולמית, עושה את מלאכת הצמצום למאוד מאתגרת עבור המתחרות בארץ ובעולם.