גורמים בענף הביטוח בישראל מסרו ל'מערכת אוטו' כי בעקבות תופעת גניבות של רכבי BYD ATTO 3 מאזור המרכז, השרון והערים הסמוכות למשולש בחודשים האחרונים, במיוחד בין חודשי מאי-יולי, חברות הביטוח עשויות לייקר את הפרמייה ונערכות לחייב בהתקנה של מערכות איתור - מהלך שעד כה לא היה ברשימת הדרישות של המבטחות עבור דגם זה.

שלא במפתיע, ההצלחה המסחררת של BYD ATTO 3 שנמסר ליותר מ-11 אלף לקוחות במחצית הראשונה ומתומחר החל ב-160 אלף ש' - מהווה גם את נקודת התורפה שלו, שכן זו הפכה אותו לתפוח אדמה לוהט בקרב הכנופיות שפועלות מקרבת קו התפר. כמו כן, בניגוד לדעה הרווחת שהרכבים נגנבים רק לצרכי סחר בחלקי חילוף כפי שהיה נהוג עד כה ומפורקים במשחטות, הרי שבחודשים האחרונים נחשף על ידי חברות האיתור והמיגון כי הגנבים משתמשים ברכב בשטחי הרשות לנסיעה, אחרי שעברו את המחסום עם לוחית רישוי צהובה.

BYD אטו 3
צילום: עזרא רפאל

כמעט מדי שבוע צפים פוסטים זועמים המבטאים חוסר אונים בקבוצות הפייסבוק של BYD בישראל. אלה מגוללים ברובם סיפור מתסכל ומאוד אופייני אודות קורבן נוסף שהגיע למקום בו חנה את רכב ה-BYD ATTO 3, רק כדי לגלות שבמקום בו עמד, נשאר רק אוויר.

כך למשל מתאר חבר בקבוצת BYD ישראל שרכבו נגנב לפני ימים בודדים: "הרכב ממש גניב. ממליץ לכם בחום על מנעול הגה. הרכב היה ללא קודן וללא מנעול הגה. ע"פ נתוני המשטרה הגעתי ב-18.20 לחוף הים בנתניה, ב-18.40 הרכב התחיל לצאת מנתניה, ב-20:30 עבר את המחסום לשטחים. זהירות גונבים מלא byd לא להשאיר חפצים אישיים ברכב, תתקינו את האפליקציה כדי לדעת את מיקום הרכב". 

לפני כשלושה שבועות דיווח חבר נוסף בקבוצה זו על ATTO 3 שנגנב, הפעם מאזור מרכז ת"א: "אז אחרי חודש וחצי עם BYD atto3 - גם לנו גנבו את הרכב (מחניון בלומפילד). מטרת הפוסט היא שמי שיכול לדאוג לעוד אמצעי מיגון לגניבה - שיעשה זאת ולא יגיד לי זה לא יקרה. כמו כן לדאוג לביטוח מסודר". 

לקוח נוסף של BYD ATTO 3 שרכבו נגנב ממש בסמיכות לאותו תאריך כתב: "גנבו לנו כרגע את ה- byd - ואין לנו מערכת מיגון - מי הצדיק שיכול לעזור לנו". ימים בודדים לפני כן, כתב לקוח נוסף: "היי שלום לכולם. אז אחרי שנה וחודשיים בערך היום גנבו לי את הרכב. האם הייתם קונים את הרכב שוב אחרי גל הגניבות?" לקוח מהשרון כתב: "אנשים, גנבו לאשתי היום את ה-Byd ato3 שימו לב יש מכות גניבות בכפר סבא". 

BYD אטו 3 סביבת נהג
צילום: עזרא רפאל

רכבים חשמליים עדיין מהווים אחוז קטן מסך הגניבות, כ-8% לערך, אך ככל שהפופולריות שלהם גדלה, כך גם הגנבים מבינים את היתרונות והשימוש בהם מעבר לכלי תחבורה. המערכות החשמליות ברכב מנוצלות, כך התגלה גם לצרכי תשתית, כמו למשל הזרמת החשמל מהסוללה כאמצעי אנרגיה לתפעול ביתי או מערכות אלקטרוניות אחרות בשימוש הגנבים. 

זה לא התחיל אתמול

ה-BYD ATTO 3 חשוב לומר, לא חנך את הכנופיות. תופעה דומה, אם כי בממדים קטנים יותר אירעה בשנה הקודמת כאשר חברות המיגון החלו לדווח בזו אחר זו כי העבריינים משטחי הרשות התמקדו במכונית מסוג יונדאי איוניק 5 החשמלית, אם כי אז התופעה אכן הייתה רק בחיתוליה ושיעור גניבות הרכב החשמלי היה קטן כמעט במחצית בהשוואה להיום. 

BYD אטו 3 איכות חומרים
צילום: עזרא רפאל

בעקבות העליה בשיעור גניבות הרכבים החשמליים, במיוחד ה-BYD ATTO 3, בענף הרכב סוברים שחברות הביטוח לא רק שתדרושנה בהתקנת מערכות מיגון ואיתור שעלותן יכולה לנוע בין כ- 600 שקלים לכמה אלפי שקלים - תלוי בשכבת ההגנה ודמי המנוי (בד"כ כמה עשרות שקלים בחודש), אלא גם תחייבנה מלקוחות קיימים שמחדשים את הפוליסה, כמו במקרה של ה-BYD ATTO 3 בהתקנת המערכת.

נתונים שפורסמו בתחילת השנה ומסכמים את 2023, העלו כי חברות הביטוח נאלצות לשלם למבוטחים בסביבות מיליארד שקל בשנה בגין גניבות רכב. כלומר על כל רכב שנגנב, האובדן בממוצע הוא כ-100 אלף שקל בצד המבטחות. את התוצאה, ובעיקר בשל אוזלת היד כנגד פעילות הכנופיות, הנהגים חשים אחר כך בכיסם כשהפרמייה מתייקרת.