נשיא ארה"ב לשעבר, ומי שמתמודד פעם נוספת על הנשיאות מטעם מפלגת הרפובליקנים, דונלד טראמפ, מעולם לא היה חסיד גדול של הרכב החשמלי, בלשון המעטה. לא פעם התבטא נגד המהפכה ורק לאחרונה במסגרת כנס איגוד העיתונאים השחורים הלאומי, העיר כי "הוא לא אוהב כל אדם, לא משנה מי - שנוהג ברכב חשמלי". אבל האם טראמפ באמת מתכוון לכך? תלוי מתי. 

ככל שהמירוץ לבית הלבן מתקרב, החיצים שלו והמסרים נגד הרכב החשמלי הולכים ומתמעטים, מתוך הבנה שהוא פוגע בתומך הגדול ביותר שלו, ומי שבכוונתו למנותו ליועץ מיוחד - אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. בהקשר זה, אמר כי הוא לא לגמרי נגד הרכב החשמלי כי "מאסק לצידי - ואין לי ברירה". אך השבוע, טראמפ התבקש באחד הכנסים של מצביעיו, להסביר את האמירה הבעייתית.

אילון מאסק טסלה
צילום: יח"צ

לדבריו, הוא כן מעודד רכישת רכב חשמלי, אך בלבד שהם "תופסים נפח קטן", כך השיב, תוך שהוא מאשים את הדמוקרטים בכך שמנסים לכפות על הצרכנים בכוח את הרכב החשמלי בכל מחיר. "אני רוצה שתהיה לכם איזו מכונית שתרצו - בנזין, היברידית וגם חשמלי, בעוד הם (הדמוקרטים) רוצים שתשארו רק עם אופציה אחת - חשמלי". 

אם לכולם באמת היו מכוניות חשמליות, ממשיך טראמפ, "אי אפשר היה להטעין את כולן. נצטרך להוציא תשעה טריליון דולר. במערב התיכון בנו 'מטענים' (תחנות טעינה) לרכב החשמלי: מטען הוא "משאבת דלק" שיוצאת מהמסופים. כדי לבנות שמונה תחנות - הם הוציאו תשעה מיליארד דולר וזה מטורף". 

טראמפ לא מדייק בדברים והטענות נגד ממשל ביידן. המפלגה הדמוקרטית אכן מביעה תמיכה רוחבית ברכב החשמלי, אך אין בכוונתה להכריח אף אחד ברכישתו ולדרוס את צרכי הנהגים. בנוסף לכך, בהתכנות של הדמוקרטים לא קיים סעיף שיאסור מכירת רכבים עם מנועי בעירה.

כמו טראמפ, ממשל ביידן נוקט בעמדה די פתוחה עד 2030, כאשר תקנות זיהום האוויר תהיינה מחמירות עוד יותר, ורוצה לראות את השוק מתפצל לשניים - 50% רכבים חשמליים והיתר, היברידי ומסורתי.