בדרך לא דרך, אחד מהעותקים הבודדים של טסלה סייברטראק המיובא לישראל דרך סוכנות ייבוא אישי, הצליח לעלות לכבישים עם לוחית רישוי צהובה לפני כמה ימים. כיצד השלימו הבעלים את הרישוי לאחר שמשרד התחבורה הורה שלא לאפשר זאת בשל היותו רכב ממוגן ירי? שאלות רבות ותשובות מעטות.

כזכור, לפני כמה שבועות נחת בישראל רכב ראשון מסוג טסלה סייברטראק ומייד עורר כאן סערה ציבורית גדולה - האם יוכשר לנסיעה או שמא יפסל לשימוש בשל היותו רכב ממוגן ירי? ההנחיות לאיסור שימוש ברכב ממוגן ירי, נבהיר, אינן של משרד התחבורה, כי אם של המשטרה ובהנחיות גורפות של השב"כ. 

שירות הבטחון הכללי והמשטרה לא מאפשרים לרכוש כלי רכב ממוגנים ללא אישור מיוחד. זאת, לאור ההסלמה בין משפחות הפשע ובעיקר לאחר ש"החיילים" של ראשי הארגונים החלו לאמץ שיטות חיסול מסוכנות המערבות חומרי נפץ כבדים וכן שימוש בטילי לאו. 

הסייברטראק, העשוי פלדת אל חלד, הראה עמידות בפני ירי מנשק אישי של קליעים בקוטר 9 מ"מ, אך ניסויים נוספים בארה"ב גילו כי מסוגל לעמוד בפני קליעים גדולים יותר. אי לכך, ונכון לשעה זו, משרד התחבורה שפועל תחת הוראות מערכת הביטחון, לא יעניק לטסלה סייברטראק אישור לצלוח מבחנים במכון הרישוי ולקבל לוחית רישוי צהובה. לא ברור, מה יהיה גורלו של הרכב המדובר. 

טסלה סייברטראק
צילום: טסלה

בארה"ב, שם אין איסור למכירת הטנדר החשמלי, הכריזה טסלה כי הפסיקה לקבל הזמנות לגרסת הכניסה של הסייברטראק, המתומחרת ב-61 אלף דולר, וכי דגמים המתומחרים ב-100 אלף דולרים - יהיו זמינים באופן מיידי. מאסק כאמור הצהיר בסוף 2023 כי הצטברו מעל מיליון הזמנות לטנדר האמריקני וכי יגלגל מפס הייצור 200 אלף יחידות בשנה, אולם רבים מהלקוחות גילו פערים בין ההבטחות על הנייר להבטחות בפועל ולכן מחכים לדגמים הזולים בהיצע, עם טווח של כ-400 ק"מ בין טעינות.

עד כה, מסרה טסלה 16 אלף רכבי סייברטראק, מעל 4,000 ביולי האחרון, אם כי נזכיר ש-12 אלף לקוחות קיבלו הנחיה לחזור למרכזי השירות כדי לטפל בליקויים במרכב. נכון לשעה זו, טסלה הסירה את האפשרות לרכוש את גרסת הבסיס של הסייברטראק באתר ההזמנות, בעיקר כדי לנסות להיפטר ממלאים של הדגמים היקרים ביותר להם שניים ושלושה מנועים חשמליים, עם מחירים שמתחילים ב-100 אלף דולר.