בשריפה שפרצה בחניון תת קרקעי ב-1 באוגוסט בבניין רב קומות בעיר הנמל אינצ'ון בדרום קוריאה עלו בלהבות 140 מכוניות, או כשליש מכלי הרכב שהיו במקום. על פי בדיקות שהתבצעו על ידי חוקרי המשטרה ומנגנוני החירום וההצלה, נמסר לסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי מקור הדליקה בהתלקחות של מכונית חשמלית של חברת מרצדס. כוחות הכיבוי שהו בזירה שמונה שעות עד השגת שליטה. 

בעקבות מקרה זה, וכן בשל מקרים דומים בשנה האחרונה בדרום קוריאה, החליטו בכירים בממשל לכנס ועידה שתדון בפתרונות אפשריים כדי להפחית את מפלס החרדות בקרב רוכשי הרכב החשמלי. סגן נשיא המשרד לאיכות הסביבה נכח גם הוא בכינוס, ובכוונתו ליזום שורה של חוקים חדשים, אותם יציג בפני מספר יצרני רכב שהשתתפו לבקשתו בפגישה: יונדאי, מרצדס וכן קבוצת פולקסווגן.  

התמונות שפרסמה סוכנות הידיעות של מכוניות חרוכות הופצו ברשתות החברתיות בדרום קוריאה וגרמו לבהלה גדולה. דרום קוריאה, בדומה לישראל, היא מדינה שעיקר בנייתה מבוססת על מגדלים ומתחמי מגורים להם חניונים תת קרקעיים. 

מטה כוחות ההצלה בסיאול שעוסק בניהול אסונות, פרסם לאחרונה כי בין השנים 2013-2022 התחוללו כמעט 1,400 שריפות בחניונים של בנייני מגורים, כאשר ב-43% נמצא כי המקור הוא מכונית שהתלקחה, ובחקירות מעמיקות יותר נמצא כי ב-53% מהמקרים, השריפה החלה בגלל תקלה חשמלית במכונית.  

הפתרון שהממשל הקוריאני מבקש, הוא להנחות את יצרני הרכב לנהוג בשקיפות, כלומר לספק מידע מילא אודות ספקיות הסוללה של המכוניות החשמליות. זאת, כך עולה, לא במחשבה שהדבר אכן ימנע התלקחות, כי אם לאפשר ללקוחות לנהל "סיכונים" על פי שיקול דעתם.  

יונדאי, מתוקף היותה יצרנית הרכב המובילה של דרום קוריאה, פרסמה באתר החברה המקומי את שמותיהן של יצרניות הסוללה ב-13 דגמים לרבות במותג היוקרה ג'נסיס: חברת LG, SK וכן בדגמים מסוימים מותקנת סוללה של CATL המיוצרת בסין.   

פאניקה מיותרת של הקוריאנים

חשוב לומר, לאף גורם רשמי אין מאגר נתונים מוצק לגבי הסיכון שכרוך בסוללה כזאת או אחרת ואף אצבע לא מופנית ליצרן ספציפי. יתרה מכך, מחקרים של הרשות הלאומית לבטיחות ותחבורה בארה"ב הראו כי דווקא רכבי בעירה נמצאים בסיכון גבוה יותר להתלקחות ספונטנית לעומת רכבים חשמליים.

החשש הגדול איפוא, טמון באופי השריפות ברכב החשמלי. הסוללות כידוע מוגנות כדי לווסת טמפרטורות עבודה ומבודדות מרכיבים נוספים ברכב, והכימיה של הסוללה אכן מעלה את הסיכון להתלקחות מחודשת. אי לכך, צוותי הכיבוי נזקקו בשנים האחרונות להכשרות מיוחדות כדי לכבות את האש הפורצת ברכב חשמלי ולפקח שאין סיכונים משניים שעשויים לצוץ גם אחרי שהאש כובתה.

 אחד המקרים המפורסמים שהכתימו את בטיחות הרכב החשמלי אירע ב-2022, בעת שמכונית חשמלית של חברת פורשה זוהתה כמקור לשריפה ענקית שגרמה לטביעת ספינת המשא 'פליסיטי'. על סיפונה של אוניית המשא הועמסו 4000 רכבים של קבוצת פולקסווגן, כולל מותג בנטלי - כולם שקעו לקרקעית והניבו הפסדים של מאות מיליוני יורו.

צוותים שטיפלו בשריפה אמרו שהקושי בכיבוי נעוץ ב"הרגעת" הסוללה וציינו שהתוצאה העגומה, בדומה לחניונים תת קרקעיים מאוד דרמטית בגלל הצפיפות בתוך ההאנגר בו רוכזו כלי הרכב. "ברגע שהשריפה מתחילה, ועם מכוניות שצמודות אחת לאחרת - אנחנו כבר בסיפור מאוד מורכב ומסוכן", כך סיפר אחד החוקרים.