כמות הרכבים החשמליים הגדולה ביותר בישראל - 30 אלף, מרוכזת במחוז תל אביב. מתוכם, יותר מ-16 אלף מסווגים ברישוי כדגמים פרטיים, 6,298 נרכשו על ידי חברות, כ-4,600 נרכשו דרך מסלולי ליסינג בעוד היתר, כמה אלפים בודדים מפוזרים בין סוחרי רכב לרכבים חשמליים בבעלות של חברות השכרה (כ-500). כך עולה, על פי מאגר הנתונים הממשלתי בישראל. 

בפתח תקווה, שמדורגת במקום השני ומשוייכת למחוז מרכז רשומים נכון להיום קרוב ל-18 אלף כלי רכב חשמליים פרטיים, בעוד רכבים של חברות ליסינג מהווים כ-5% מכלל העסקאות שבוצעו בתחומיה. אחריה, בפער קטן ניצבת רחובות, גם היא במחוז מרכז עם קרוב אלף ל-17 אלף רכבים חשמליים. ברמלה רשומים יותר מ-10,000 רכבים חשמליים, שליש נקנו בעסקאות ליסינג. 

בשאר הערים, אחוז הרכבים הפרטיים מתקרב ל-90% - אשקלון 7,863 רכבים, באר שבע עם 7,645, חיפה 7,201, ירושלים 6,800, עכו 6,700 רכבים חשמליים. בעמק יזרעאל קרוב ל-6,000 רכבים חשמליים.

לא מפתיע שבישראל, המחולקת גאוגרפית לשישה מחוזות - יהודה ושומרון, דרום, מרכז, חיפה, ירושלים ותל אביב, כמות הרכבים החשמליים הגדולה ביותר מכונסת במחוז מרכז - כמעט 54 אלף רכבים. דברים אלו מתכתבים לא רק עם המגבלות של תשתית הטעינה (שלא לומר כמות התקלות המדווחת מצד משתמשים על מסופים לא תקינים בפריפריה), אלא גם עם הפעילות האינטנסיבית של גנבי הרכב בשנים האחרונות בכלל ובשנה האחרונה בפרט שמערבת לחימה בשתי חזיתות - צפון ודרום.

מעשית, משך המלחמה "סתם" את המסחר הכלכלי בדרום והשבית את המסחר בצפון, וכפועל יוצא מכך כנופיות גנבי הרכב ממשיכות להפעיל לחץ מסיבי על מערכת האכיפה בצנטרום של המדינה.  מנתונים שפורסמו לאחרונה על ידי פוינטר ומסכמים את ניסיונות הגניבה ברבעון השני, עולה למשל, כי באזור הצפון חלה ירידה של 70% בניסיונות הגניבה ברבעון הנוכחי ביחס לרבעון הראשון, ואילו בשפלה חל זינוק של 30% בהשוואה לרבעון הקודם. מפילוח נוסף, נמצא כי 40% מכלל הגניבות נעשו במרכז - עליה של 18%.

רכבים חשמליים
צילום: עזרא רפאל
 

חוסר ישע והדאגה האמתית מפני הסכנות

הגידול בניסיונות לגניבת רכב חשמלי עליה דיווחנו גם לאחרונה, משקפת את הפופולריות של הדגמים החשמליים בשנתיים האחרונות בקרב הגנבים. חלקם, לא בהכרח מפרקים את הרכב במשחטות לטובת מסחר בחלקי חילוף אלא מוכרים אותו as is בגלוי מתוך שטחי הרשות הפלסטינית ללא חשש בפוסטים ציבוריים/מודעות מכירה בפייסבוק. בעלי רכבים חשמליים אף חולקים עם הקהילות ברשת החברתית את אוזלת היד, שכן הם בעצמם נתקלו במודעות מכירה של הרכב שנגנב מהם.

אם בשנת 2022 עמד אחוז החדירה של הרכב החשמלי מכלל שוק הרכב הישראלי על 10%, הרי שבשנה האחרונה שיעור החדירה יותר מהכפיל את עצמו ומסתכם ב-24%, כלומר רק מתחילת השנה נרכשו מעל 44 אלף רכבים חשמליים 100%. על אף שבעולם חלה האטה במכירות הרכב החשמלי, מסתמן כי הנתונים בישראל צפויים להתחזק אפילו על רקע התייקרות קלה במס הירוק. 

מגמה זו, ובעיקר לאור העובדה שמחוז מרכז, שטחי השרון והשפלה בחיבור המשולש פרוצים או נפרצים מחדש למעברים דרך מחסומים ודרכים מאולתרות, מעלה סימני שאלה קשים לא רק לגבי גניבת רכוש, פריצות לבתים או גניבה של רכב חשמלי, אלא גם אל מול הסכנה הטמונה מצד גורמי טרור שאף מגייסים את הרכבים שנגנבים לצרכי פח"ע, ויודעים בדיוק היכן נקודות התורפה בגדר.