באיגוד הבטיחות האירופי Euro NCAP מבקשים מיצרני הרכב העולמיים להאט את המירוץ הקדחתני אחרי פונקציות המגע במסכים ובתתי צגים כפולים בכלי רכב ולחזור, לפחות חלקית, ללחצנים ומתגים פיזיים שיקטינו את היסח הדעת בזמן נהיגה. 

המתכונת המעודכנת של המכון שתצא לדרך בעוד פחות משנתיים מכוונת את היצרנים לעבוד בצורה אחרת מבעבר ולשנות דפוסי חשיבה כדי שיהיו זכאים לקבל ציוני בטיחות הולמים. אי לכך, ישנה אפשרות ממשית שמסכי מגע הנחשבים לחלק אינטגרלי מהציוד והאבזור ברכב המודרני לא יהיו כל כך דומיננטים בתפעול הרכב. וזו, בשורה מצוינת. 

"השימוש המופרז במסכי מגע הוא בעיה המשפיעה לרעה על כל התעשייה", הכריז לאחרונה מתיו אייברי, מנהל הפיתוח האסטרטגי ב-Euro NCAP. "כאשר כמעט כל יצרני הרכב מעבירים את פקדי המפתח למסכי מגע מרכזיים, ומאלצים את הנהגים להוריד את עיניהם מהכביש - גדל הסיכון לתאונות בגין הסחת דעת".

מבחני ה-Euro NCAP החדשים, המתוכננים לשנת 2026, יעודדו יצרנים להשתמש בפקדים פיזיים נפרדים עבור פונקציות בסיסיות בצורה אינטואיטיבית, יגבילו את הזמן בו העיניים לא ממוקדות בכביש ולפיכך ישפרו את הבטיחות של הנהגים ושל הסובבים אותם.

"תחת הקריטריונים המחמירים, שייכנסו לתוקף מינואר 2026, היצרנים לא יוכלו להשיג את דירוג הבטיחות הגבוה ביותר במדד של חמישה כוכבים, אם הם אינם מספקים מתגים פיזיים לפונקציות מסוימות כולל מחווני כיוון, פנסי דרך, צופר, מגבים ופונקציית להפעלת מתג מצוקה מסוג SOS", כך נכתב. 

חזרה לכפתורים פיזיים נתמכת גם במחקרים ידועים. אחד החשובים שבהם, שעורר את הסערה הגדולה ביותר בתעשיית הרכב פורסם בשנת 2022 כאשר ירחון שוודי מצא שלנהגים נדרש הרבה יותר זמן לבצע משימות בסיסיות במסכי מגע בהשוואה למכוניות ישנות יותר עם שליטה פיזית. 

במבחן, נמצא כי המכונית הבטיחותית ביותר הייתה וולוו V70 עם מנוע מסורתי ולחצנים שפזורים בצורה ברורה. יתרה מכך, שנתיים קודם לכן, מחקר של חברת TRL בבריטניה, העלה כי ממשקי סמארטפונים למסכי מגע (Apple CarPlay ו-Android Auto) מפחיתים את זמני התגובה בכביש באותה מידה כמו נהיגה בזמן שכרות או תחת השפעת סמים.

יש לומר שהיצרנים עדיין מהססים, ולא כולם הולכים באותו קו. טסלה והדגמים הסיניים המובילים מפקידים למעשה את כל הפונקציות על מסך המגע, ששטחו הולך וגדל ומחובר לרוב לתצוגה הדיגיטלית בלוח המחוונים, ולא פעם גורם להתעסקות מיותרת ומסוכנת בין אם מדובר בהפעלת מיזוג או חיטוט בתפריטי משנה כדי לאתר פעולה שאינה גלויה באופן קבוע.

לעומת זאת, פולקסווגן בוחרת ללכת אחורה (או קדימה מבחינה בטיחותית), וזו החליפה את מסכי המגע בלחצנים ומשוטים פיזיים על גלגל ההגה גם לטיגואן החדש וגם לגולף 8.5. גם פיג'ו לא מוותרת על קיצורי דרך שאפשר למשש ונעזרת בפסנתרים מתחת לצגי המגע מזה שנים ארוכות וכך תמשיך לעשות בעתיד. 

נראה כי יצרניות אחרות כמו ב.מ.וו, מרצדס ופורשה נמצאות באמצע הדרך ובוחנות כיצד לשפר את בטיחות הנוסעים מבלי לקלקל את הנדסת האנוש והאסתטיקה של חלל הפנים. מה שכעת מסתמן, הוא שבשנים הבאות לוחות המחוונים, הקונסולה, ובעיקר צגים בסביבת העבודה הצמודה של הנהג הולכים לעבור שינוי גדול שישפיע לטובה על הבטיחות.