ב-2018, שנת השיווק והייצור האחרונה של פורד פוקוס דור שלישי, נמסרו ממנה כ-120 יחידות בסך הכל. שש שנים קודם לכן, ב-2012, נמכרו קרוב ל-16,000 עותקים, מה שהפך אותה אז למכונית הנמכרת בישראל. בימי הדגם המחודש, שהוצע בישראל בין 2016 ל-2018, נמכרו בערך כ-3000 מכוניות. הפערים הללו לא סימנו ירידת ביקוש, אלא צניחת ביקוש, עד כדי התעלמות מוחלטת של השוק ממנה. 

הסיבה לצלילה בהיקף הפופולריות נבעה מהכתם השחור בתדמית של פוקוס, שמקורו בתיבת ההילוכים הכושלת מהשנים הראשונות (2011-2014). מדובר בתיבה דו-מצמדית, 'יבשה', עם 6 הילוכים, מפיתוח של חברת גטרג. זאת לא הייתה התיבה הראשונה מסוגה – קבוצת פולקסווגן הכניסה לייצור סדרתי תיבה דו-מצמדית עוד ב-2003 - אך התכנון של פורד/גטרג היה ייחודי בשעתו, הודות לתכנון בסיסי שכלל מפעילים חשמליים למצמדים, במקום היחידה האלקטרו-הידראולית של קבוצת פולקסווגן/בורג ורנר. על בסיס התכנון הבסיסי של גטרג – שהיה משותף לפורד, רנו, פיאט/ אלפא רומיאו, יונדאי-קיה – התקין כל יצרן מצמדים וגלגל תנופה משלו.

הבעיות בתיבה של פוקוס התגלו עוד בשנת השיווק המלאה הראשונה בארץ, 2012, אז סבלו נהגים רבים מרעידות בתחילת נסיעה או בשילוב הילוך, וכן מקושי בשילוב הילוך במהלך נסיעה (כולל הילוך אחורי), תחושת 'חוסר כוח' ואף אי יכולת הנעה של הרכב. היקף המסירות הנכבד הוביל, מטבע הדברים, לתלונות בהיקף גדול וכך לפגיעה בתדמית הדגם והמותג, כמו גם לירידת ערך דרמטית.

פורד פוקוס 2013
צילום: פורד

עוד ב-2012 ניסו היצרנית והיבואנית למצוא פתרונות, אך אלה לא הועילו. אותם פתרונות כללו עדכוני תוכנה ליחידת הבקרה של תיבת ההילוכים, כמו גם החלפה של סוגי המצמדים. נקודת אור הייתה הארכת האחריות על מכלולי תיבת ההילוכים - עד 7 שנים/160,000 ק"מ על המצמדים, עד 10 שנים/240,000 ק"מ על יחידת הבקרה (ה'מוח') של התיבה (לכלי רכב שיוצרו עד נובמבר 2015, כולל פיאסטה) כשבמהלך 2023 האריכה פורד את האחריות עליה עד יוני 2025, ללא מגבלת נסועה.

המשבר עם התיבה, שהיה חריף גם ברמה בין-לאומית, הוביל לכך שבדגם המחודש (בישראל מסוף שנת 2015) הותקנה מערכת הנעה חדשה, שכללה בין היתר תיבה אוטומטית פלנטרית ('רגילה') עם 6 הילוכים (מפיתוח משותף עם ג'נרל מוטורס) בצמוד למנוע טורבו-בנזין. כאמור, שינוי מערכת ההנעה לא החזיר את העניין בדגם בישראל, הנזק כבר נעשה.

פוקוס רובוטית ב-20,000 שקל: עוף החול
צילום: פורד
 

עשר שנים מאוחר יותר

עשר שנים בדיוק עברו מאז ספטמבר 2014, אז נמסרו היחידות האחרונות של פוקוס דור שלישי בישראל עם התיבה הדו-מצמדית. במרוצת השנים, במקביל להתמודדות של היצרנית והיבואנית עם גל התביעות והתדמית הפגועה, נחשפה הבעיה האמיתית בתיבת ההילוכים.

באופן רשמי, בעיית המצמדים בפוקוס 1.6 ליטר איננה ניתנת לפתרון – ואלה נידונו לאורך חיים ממוצע של כ-60,000-80,000 ק"מ – כמחצית מאורך חיים של מצמדים באות סוג תיבה, ברנו או בקיה וגם בהשוואה לתיבת DSG של קבוצת פולקסווגן.

הסיבה לכך היא כי בפוקוס הותקן גלגל תנופה רגיל ולא משוכך (מסה כפולה) כך שמכות וחבטות המגיעות מפני הדרך מועברות למצמדים, כך שכל מכה גורמת למנגנון הפיצוי (המהדק את המצמד על מנת לפצות על השחיקה שלו) להדק את המצמד שלא לצורך וכך לגרום לשחיקתו המואצת. פרט לכך, מנוע 1.6 ליטר מייצר רעידות רבות, דבר שבתורו תורם להפעלת מנגנון הפיצוי. אנשי פורד ידעו מראש על הכשל הצפוי – ולא בכדי הם היחידים שבחרו שלא להתקין גלגל תנופה כפול-מסה.

הפתרון העיקרי לבעיית המצמדים הנשחקים הוא הקפדה על תקינות תושבות מערכת ההנעה (מנוע, תיבת ההילוכים, גשר תחתון) להן בלאי טבעי, תוך התקנה של תושבות חדשות ומקוריות בלבד. בנוסף, יש לוודא כי נעשו עדכוני תוכנה למחשב התיבה כנדרש וכי המצמדים שהוחלפו הם מהשנים האחרונות (2017 ואילך) מכיוון שגם אלו שונו עם השנים. הקפדה על כללים אלו עשויה להאריך את חיי המצמדים עד 80,000-100,000 ק"מ ואף יותר מכך. ב-2.0 ליטר המצמדים מסוגלים להגיע לאורך חיים גדול למדי, קרוב ל-200,000 ק"מ לסט מצמדים.

פוקוס רובוטית ב-20,000 שקל: עוף החול
צילום: פורד
 

בעיות אחרות

כפי הנראה, פוקוס נקייה כמעט לגמרי מרגישויות במערכת ההנעה. מנוע 1.6 ליטר נחשב אמין ועמיד - אמנם מדובר במנוע העשוי כולו מאלומיניום כמקובל, אך הוא מצויד בהזרקת סעפת, מערכת תזמון שסתומים משתנה כפולה, רצועת תזמון (שנדרש להחליף בכל 5 שנים או 120,000 ק"מ, רצוי עם משאבת המים). עיקר חולשות מערכת ההנעה הן משאבת הדלק וכן אטמים לא איכותיים של גלי הזיזים.

גם מנוע 2.0 ליטר נחשב אמין מאוד. במקור מדובר במנוע של מאזדה, כאשר לגרסה בפוקוס ראש מנוע שונה, הזרקה ישירה, מערכת תזמון שסתומים משתנה כפולה. למנוע הזה אופי 'דיזלי' - חזק בסל"ד נמוך, אך לא מאוד חזק בסל"ד גבוה. במפתיע, המנוע בפוקוס אמין יותר ביחס למנוע 2.0 ליטר במאזדה 3, כאשר כאן אין סעפת היניקה הנגזרת או את התרמוסטט או משאבת המים הכושלים. מאחר ומנוע זה מערכת הזרקה ישירה (אמינה במפתיע, אם כי עדיין עם הבעיות הרגילות של הצטברות פיח על גבי השסתומים) ושרשרת תזמון; לכן יש להקפיד הקפדה יתרה על החלפה תדירה של השמן (בצמיגות ובתקן המומלצים), לבדוק צריכת שמן באופן עקבי וכן לוודא ששרשרת התזמון לא 'מצליפה'.

לאורך השנים הוצעה פוקוס גם עם מנועי טורבו – תחילה בגרסה חצי-ספורטיבית (1.6 ליטר, 180 כ"ס) עם תיבה ידנית בלבד, בעוד שבדגם המחודש (מ-11/2015) הוצע מנוע 1.5 ליטר עם 150 כ"ס ותיבה פלנטרית עם 6 הילוכים. שני המנועים הללו נחשבים בעייתיים, כשבגרסת 1.6 ליטר נרשמו שפע ריקולים ושני המנועים סבלו מכשל תכנוני במנוע (ב-1.6 ליטר מדובר בראש, ב-1.5 ליטר מדובר בבלוק). במסגרת הסכם פשרה קיבלו בעלי פוקוס 1.5 ליטר זכאות למנוע חדש – בלוק, לעתים גם ראש חדש – כך שאם כבר פוקוס טורבו, אז אחת שהותקן בה מנוע חדש לגמרי. גרסת 1.5 ליטר, מ-2016-2017 נמכרת סביב 25,000 שקלים (לגרסאות הבסיסיות) – עד כדי כך היא בעייתית.
 

מצב השוק

דגמי פוקוס עם התיבה הדו-מצמדית, מהשנתונים האחרונים (2013-2014) עם נתונים טובים (עד יד שלישית, עד 180,000 ק"מ) מוצעים למכירה סביב 12,000-18,000 שקלים – כלי רכב תקינים, טסט בתוקף. מחירים אלו מתייחסים לגרסת 1.6 ליטר, ברמת הגימור הבסיסית 'טרנד', רובם במרכב סטיישן הפופולרי; גרסת האצ'בק נחשבת למבוקשת ביותר ולכן מחיריה נמצאים בקצה העליון של סקאלת המחירים. רמות הגימור הגבוהות ('ספורט' ב-1.6 ליטר, 'טיטניום' ב-2.0 ליטר) מאובזרות משמעותית ביחס לרמות הגימור הבסיסיות והן מבוקשות יותר. מחירי השוק, ככל שמדובר בגרסאות הבסיסיות, משקפים הפחתה של בין 10% ל-40% ביחס לערך במחירון לוי יצחק.

כלי רכב שנדרשים לשיפוץ גיר מוצעים ב-8000-10,000 שקלים; עלות שיפוץ התיבה (החלפת מצמדים, מזלגות, מנועים חשמליים ועוד) היא כ-12,000 שקלים, כולל מע"מ ועבודה. ערכת השיפוץ עצמה יקרה למדי עקב מספר החלקים בערכה, כך שהרווח שגורפים מרכזי השירות המורשים אינו מאוד גדול; עלות הערכה כפול ביחס לזה של תיבת DSG.

פוקוס רובוטית ב-20,000 שקל: עוף החול
צילום: פורד
 

משפחתיות זולות - אלטרנטיבות, תמונת מצב שוק

מרבית הדגמים בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות – הונדה סיוויק, טויוטה קורולה/אוריס, יונדאי i30, מאזדה 3, סיאט לאון, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף – מוצעים סביב 35,000 שקלים לדגמי 2013-2014, מחיר הגבוה ב-10% ביחס למחירון לוי יצחק (החשוב לצרכי ביטוח). טויוטה קורולה היא היחידה שערכה הרשמי גבוה מהממוצע – ומחירי השוק שלה גבוהים אפילו יותר. מי שעוד זוכות לביקוש גבוה אלו רנו מגאן/פלואנס בגרסת דיזל עם תיבה דו-מצמדית – תיבה זהה מכנית לזאת של פוקוס, אבל עם גלגל תנופה כפול-מסה - שבאמתחתה מנוע דיזל אמין וחסכוני.

אסיאתיות (וגרמנייה למחצה) שנמצאות מעט מתחת הן, בין היתר, קיה סיד – שמחירה נע סביב 27,000 שקלים וגם לה אותה תיבה דו-מצמדית כמו בפוקוס ומגאן/פלואנס דיזל, וגם לה גלגל תנופה כפול-מסה. לצידה גם מיצובישי לנסר, סובארו אימפרזה, פולקסווגן ג'טה וכן רנו מגאן/פלואנס עם מנוע בנזין 1.6 ליטר (115 כ"ס) שצוידה בתיבה הרציפה הכושלת של ג'טקו (אותה התיבה כמו בסוזוקי קרוסאובר).

הדגמים היחידים שמחירם נמוך יותר משל פוקוס אלו אופל אסטרה, סיטרואן C4, פיג'ו 308, שברולט קרוז. בדגמי אופל ושברולט מדובר באיכות ייצור נמוכה שמקשה על טיפול במכוניות האלו (שבבסיסן הן אמינות יחסית) בעוד שדגמי פיג'ו וסיטרואן סובלים גם מאיכות ייצור נמוכה (גם חשמל, גם מכניקה), גם מפטנטים מסובכים ולא אמינים (רצועת תזמון טבולה בשמן במנועי 1.2 ליטר, למשל), גם מבעיה מובנית בזמינות חלקי חילוף תחליפיים. 

פוקוס רובוטית ב-20,000 שקל: עוף החול
צילום: פורד
 

עיקרון עיקרי

מה שיותר חשוב להבין הוא שבכל אחד מהדגמים שהוזכרו ישנם מכלולים המתוכננים לאורך חיים מוגבל, כך שבכל דגם יידרש איזשהו תיקון יקר (כן, גם בטויוטה). לרוב מדובר בתיבות הילוכים (מצמדים, 'מוח' גיר, גלגל תנופה כפול-מסה בדגמי קבוצת פולקסווגן, לצד רנו וקיה; ביונדאי i30 ישנה תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים מ-2016 בעייתית שמעטים יודעים להתעסק איתה; תיבה רציפה בעייתית בפלואנס 115 כ"ס ובסוזוקי קרוסאובר) אבל גם במשאבות מים ותרמוסטטים חשמליים (טויוטה, אבל בעיקר בדגמי קבוצת פולקסווגן, שברולט/אופל), במשאבות דלק לחץ גבוה (מאזדה) וכן בשרשראות תזמון ומפעילי גלי זיזים (כמעט בכולם אחרי 150,000 ק"מ, כולל בטויוטה). 

בכל הדגמים רמת האמינות יורדת ככל שמדובר בכלי רכב ותיקים, הסובלים לרוב מתחזוקה לקויה – תחזוקת 'שבר'; טיפול אחרי תקלה, לא טיפול מונע – שמקורה בשיקולי תקציב והיעדר מודעות, מה שמקצר משמעותית את חיי המכלולים. במנועים בעלי הזרקה ישירה, בוודאי עם מגדש טורבו, הבלאי מוגבר שבעתיים בשל הבלאי המובנה של מנועים מסוג זה (מצתים, שימון, פעולה בחום גבוה).

כל התיקונים הללו הם הכסף הגדול של יצרניות הרכב – ולכן קשה מאוד לחמוק מהם. לכן, אם כבר צפויות תקלות, אז לפחות שהרכב יהיה זול יחסית. 

פוקוס רובוטית ב-20,000 שקל: עוף החול
צילום: פורד
 

השורה התחתונה

על כך שפוקוס היא מכונית מצוינת – נוחה, שקטה, נעימה, מאובזרת, בטיחותית – אין מחלוקת. ככל שמדובר בעלויות, הרי שעקב התדמית הפגועה המחירים עדיין זולים באופן משמעותי – בשליש לפחות(!) בהשוואה לרוב המשפחתיות בשוק.

אם כן, פוקוס מתוחזקת, עם גיר בריא ותקין, תעלה פחות מ-20,000 שקלים בגרסאות הרגילות, קצת יותר ברמות הגימור הגבוהות. במצב הזה, פוקוס דו-מצמדית משומשת בהחלט ראויה להמלצת קנייה. אמנם המוניטין שיצא לתיבה מוצדק בגרסת 1.6 ליטר, אך בראייה כוללת מגלה פוקוס עמידות מרשימה – ובהינתן מחירי השוק המגוחכים שלה, מדובר בהצעה כמעט חסרת תחרות למי שמבקשים מכונית משפחתית בתקציב מוגבל.