הרי ירושלים. האדמה חמה, קבוצת רוכבים בתנועה על השבילים והאוויר זורם לתוך הקסדות. חצבים ראשונים פורחים בלבן וריח חריף של שרף אורנים באוויר. כל שביל חדש טומן בחובו התרגשות  סקרנות לאן הוא מוביל והחוויה שיעביר. על שביל חדש, יצאתי להתרשם מאופנוע חדש CF מוטו 450MT – אופנוע הרפתקאות עם מנוע טווין בנפח 450 סמ"ק. התרגשות כפולה. 
 

מפגש, התרשמות

עיצוב האופנוע מרשים ונאמן למקובל במשפחת האדוונצ'רים. תנוחת הישיבה זקופה, להקלת המעבר לעמידה. מגן הרוח מתכוונן בקלות, גם תוך כדי רכיבה. הרגליות רחבות ונוחות ומכל הדלק גדול. הגלגלים מסוג טיובלס, יתרון בשטח. 

CF מוטו 450MT
צילום: רונן טופלברג

המושב רחב ונוח, את הכידון אני מעדיף לכוון מעט מעלה על צירו. המושב נמוך ומרווח הגחון יחסית גבוה. במצב הרגיל רוכבים גבוהים ייאלצו לכופף רגליים בישיבה, ולכן מומלץ להגביה את המושב כדי לשבת בנוחות. מיגון הרוח מתאים גם כאן לרוכבים בגובה ממוצע ומטה, ולרוכב גבוה, שגם יגביה את המושב, זה לא יספיק. תפעול הכפתורים נוח ואינטואיטיבי, ותצוגת הנתונים צבעונית ועשירה. 

אין מצבי ניהול מנוע. ברירת המחדל כוללת בקרת אחיזה ובקרת בלימה. על הכידון קיים כפתור ייעודי, נגיש ומהיר לתפעול, ולחיצה ארוכה עליו מבטלת את שתי הבקרות בגלגל האחורי. אין צורך לגלול לתפריטים ולהוריד עיניים באמצע העלייה המאתגרת. לחיצה קצרה נוספת על הכפתור או סיבוב של מפתח ההנעה יחזירו את הבקרות. ההתערבות של בקרת האחיזה לא בוטה מדי, וכל עוד מדובר בדרך מתונה וברוכבים מתחילים הייתי ממליץ לא לבטל את הבקרות.

המסך צבעוני וברור וגם ברכיבה עם כמויות אבק גדולות. רוכבים המרכיבים משקפי קריאה ימצאו שחלק מהאותיות, כמו שעון הזמן, קטנות לקריאה. צמיגי CST, בתבנית דומה לפירלי STR, נתנו מענה טוב מאוד גם בכביש וגם בשטח.

CF מוטו 450MT
צילום: רונן טופלברג
 

כביש, שטח

הרכיבה בכביש עם מנוע טווין מהנה. הרטט של כל בוכנה מאזן את השנייה והרכיבה חלקה ונעימה. נפח המנוע הצנוע מורגש, וכדי לצאת למתפרצת נדרש להוריד הילוך או שניים. היה נעים לגלות שמדובר באחד המצמדים הרכים לשימוש שפגשתי. רגלית ההילוכים מעט נוקשה אבל ההילוכים עוברים במדויק. 

על הכביש המהיר רוח הבוקר נעימה. עוף דורס דואה מעל בשלווה, שמסתירה את היכולות הטמונות בין טפריו. ה-450MT (Mולטי Tורינג) משייט בנינוחות סביב 120-130 קמ"ש, ואילו המהירות המרבית כ-150 קמ"ש; כביש 6Approved . הסטייה מעלה של מד המהירות היא בשיעור של 5%, כנהוג.

CF מוטו 450MT שטח
צילום: רונן טופלברג

על הפיתולים של נס הרים השיוט הופך לריחוף. הכביש צר יותר והטבע מתקרב אלינו. האופנוע שומר היטב על קו התנועה וגם הפניות מתבצעות בנוחות ויציבות. אם נכנסתם מהר מדי לפנייה, תגלו מיד שהבלמים עושים עבודה טובה. פקק תנועה מזדמן חשף עד כמה המנוע ב-450MT אינו מחמם. בין אם זה נפח המנוע, או השימוש בשני מצננים, זה בהחלט היה מרענן ביחס לדגמי אדוונצ'ר אחרים. 

המולת הכביש הציבורי נשארת מאחור במעבר לשטח. אני קובע את הקצב. ללא תכתיבים של תנועה, שחייבים לזרום בה ובחוקיה. סביבה מצוינת להתרשמות מעמיקה מהאופנוע החדש. כל עוד הרכיבה בשטח לא מהירה או אתגרית, אפשר לשבת בנוחות על המושב. בולמי קאייאבה משככים היטב והמשקל הנמוך מקל על השליטה. בנוסף, קל להגיע עם שתי כפות רגליים לקרקע והדבר עושה את התמרונים בין סלעים או בסיבוב של האופנוע במקום לקלים ולבטוחים יותר.

CF מוטו 450MT שבילים
צילום: רונן טופלברג

עם הקצב ותוואי השטח המאתגר עברתי לעמידה. תנוחת הרכיבה נוחה, לאחר שינוי של זווית הכידון. הרגליות רחבות ונוחות והמראות מתקפלות פנימה, כדי להקל על רכיבה נוחה בעמידה ולחסוך נזקים בנפילות. גם קצב רכיבה גבוה לא מטריד את ה-450MT והבולמים המשיכו לתפקד טוב וללא סגירת מהלך.

תנוחת העמידה נוחה לחביקת-רגליים וגם התנועה לפנים או לאחור על גבי המושב זורמת. מידות הגלגלים הגדולים הופכות כל מכשול ל"קטן" על האופנוע. תגובת המצערת בשטח לא מאיימת. לא חסר כוח, למעט מקרים של רכיבה מהירה, בה נרצה להניף גלגל מעל מכשול. תמרון כזה דורש הורדת הילוך ומשיכה נמרצת יותר של הכידון כדי לדלג מעל המכשול ביעילות. 

CF מוטו 450MT
צילום: רונן טופלברג
 

סוף מסלול

האופנוע הזה נראה גדול אבל מעניק תחושה של אדוונצ'ר קל, ולעניות דעתי מדובר בטווין הקל ביותר בקטגוריה. האופי הידידותי של האופנוע מאוד מזמין לרכיבה ובמחשבה ראשונה עולה כי הוא מתאים לרוכבים מתחילים, המחפשים אופנוע לא מאיים שלא יסכן אותם. אולם, ככל שרכבתי עליו יותר, הבנתי שמדובר באופנוע שיוכל ללוות כל רוכב לשלבים מתקדמים יותר בזכות שליטה נוחה ומכלולים שיודעים להתמודד עם שטח מאתגר ולמרחקים ארוכים.

CF מוטו 450MT מבחן
צילום: רונן טופלברג