אודי Q5 הוא דגם משמעותי עבור אודי גם בגלל המכירות (הכי חשוב), גם בגלל המעמד הנוצר בתחרות מול ב.מ.וו X3 ומרצדס GLC (חשוב לא פחות). והנה, לפי אנשי אודי הוא אף הצליח יותר מהם; Q5 הוא דגם הפנאי בגודל בינוני (D-SUV) של מותג יוקרה הנמכר ביותר בקטגוריה מזה 15 שנים.

בכל הקשור לאודי, הדור הראשון שהוצג ב-2008 היה לדגם שחצה הכי מהר בהיסטוריה של המותג את רף מיליון היחידות, ובסך הכל נמכרו ממנו 1.5 מיליון כלי רכב. הדור השני, שהוצג ב-2016 ויוצר במקסיקו, נמכר רק במעט פחות – והוא עדיין נמכר בהצלחה בזמן שאנחנו פוגשים במינכן בדור השלישי של Q5 העתידי.

אודי Q5 החדש
צילום: אודי
 

המפגש

אנחנו פוגשים בדגם החדש מספר חודשים לפני החשיפה העולמית שלו, במסגרת אותו ביקור שערכנו באחד הפרברים האפרוריים של מינכן, איסמנינג; שם פגשנו גם ב-A5 וגם ב-A6 ספורטבק e-טרון לפני חשיפתן.

זהו דגם שני באודי המבוסס על פלטפורמת PPC החדשה, אותה הוא חולק עם אותה A5 חדשה; זו תשרת גם את A7, גם את Q7 העתידיים, גם את A8 (אם תהיה, ומן הסתם אולי בסימול אחר). הדגם החדש מוצג בגרסת מרכב אופיינית לדגמי פנאי, ובהמשך תצטרף אליו גרסת הפנאי-קופה ספורטבק.

הממדים ללא שינוי בפועל; בסיס הגלגלים כקודמו, 282.5 ס"מ, אורכו גדל ב-3.5 ס"מ ל-472 ס"מ, בעוד רוחבו ב-0.6 ס"מ ל-190 ס"מ.

אודי Q5 החדש - מפגש ראשון
צילום: אודי

בין המנועים אותו טורבו-בנזין 2.0 ליטר חדש כמו זה המשרת את A5; התפוקה היא 204 כ"ס ו-34.7 קג"מ, וצמודה לו מערכת היברידית-מתונה (48 וולט) הכוללת מנוע חשמלי המייצר 24 כ"ס ו-23.5 קג"מ. מערכת זאת מאפשרת תנועה חשמלית איטית בחשמל בלבד, בחנייה או בפקק "גם כשהמיזוג פועל, והוא לא יתנתק בזחילה כזו", מבטיחים אנשי אודי.

מנוע נוסף הוא טורבו-דיזל 2.0 ליטר, ההספק זהה, 204 כ"ס, המומנט גדול בהרבה: 40.8 קג"מ. בפסגת המבחר גרסת SQ5 הספורטיבית. לזו טורבו-בנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים המייצר 367 כ"ס ו-56.1 קג"מ. גרסת RS קיצונית לא תצטרף בהמשך להיצע.

דגם זה מיועד בראש ובראשונה לארצות הברית – שוק היעד הגדול מכולם: 44% לעומת 35% לאירופה – וזו הסיבה שהוא מיוצר במקסיקו.

אודי Q5 החדש - מפגש ראשון
צילום: אודי
 

שאלה של בסיס

העיצוב החדש מכוון לחזק את המרכיבים המאפיינים את דגמי פנאי גנריים – מופע חסון, הופעה קשוחה – וגם את אלה הצמודים למותג: דינמי וספורטיבי. האם הראשונים לא באים על חשבון השניים?

"לא בדיוק", עונה חואן קרלוס חוארטה מרטינז, מי שאחראי לעיצוב החיצוני המושך. מרטינז מתייחס למכסה מנוע מוגבה וליחידות תאורה הגבוהות ביחס לפגוש. מכסה המנוע, הנראה ארוך יותר, יוצר תחושה שתא הנוסעים והקורה הקדמית ממוקמים יותר מאחור – ואלה המרכיבים היוצרים את הקשר לחוסן מבני ולמה שמאפיין רכב פנאי; "אנחנו רוצים להדגיש כאן את הקוואטרו". חלק מההסברים לגבי הפרופורציות שמענו גם בחשיפה של A5 – לא מפתיע אם לוקחים גם בחשבון שצוותי הפיתוח עבדו יחד.

אודי Q5 החדש - מפגש ראשון
צילום: אודי

מצד שני מכסה המנוע כעת יותר תלת-ממדי, והחזית עצמה – בעיקר הסבכה וכונסי האוויר – משופעים ונמוכים יותר. הסבכה עצמה אגרסיבית יותר וכוללת את המרקם המאוד בולט שישנו ב-A5. לצידה יחידות תאורה מיוחדות וכונסי אוויר בולטים. חלונות הצד נראים צרים יותר, וגם זה מוסיף למסר הדינמי. "אחד הדברים החשובים לנו בעיצוב באודי הוא לעצב   ביחס של שליש/שני-שליש בגובה השמשות ביחס למרכב", מציין מרטינז.

מאחור בולטות יחידות תאורה חדשניות בטכנולוגיית OLED המוטמעות בפס תאורה הנמתח לרוחב הרכב, באופן הקרוב למה שיש ב-A5 וב-A6 e-טרון שפגשנו באותו אירוע. וכן, גם ב-Q5 ניתן להתאים את התאורה לפי רצון הלקוח. אנשי אודי ציינו בגאווה כי תאורת הבלימה נמצאת בתוך הספוילר ומופנית לכיוון מטה ומשתקפת רק דרך השמשה. יפה. בחלק התחתון מפלטים בולטים, מדגישים את החלק הדינמי של הרכב, וב-SQ5 יש ארבעה מהם. "כולנו שונים אבל צריך קהילה, והטכנולוגיה תהיה מזוהה מרחוק בין חשמל ובין בנזין", מתייחסים לכך אנשי אודי.

אודי Q5 2025
צילום: אודי

בסביבת הנהג בולט מה שבאודי מכנים 'הצג הפנורמי'. עד שהדגם יושק רשמית, זו תהיה מוכרת יותר מכיוון שהיא תהיה בדגמים החדשים של המותג, גם בחשמליים וגם באלה עם מנועי בעירה פנימית. צג המולטימדיה גדול, "14.5, והוא משתלב במבנה קעור הפונה לנהג ומתחבר עם לוח המחוונים. מול הנוסע צג נוסף ("10.9) המוטה מעט ימינה, לעבר הדלת.

המראה הכללי עדכני, נעים מאוד לעין והקו הרוחב של סביבת הנהג עוטה דיפון נאה. באודי אומרים שלמרות הדמיון בין הדגמים, מרכיבים בסביבת הנהג מותאמים לאופי הרכב – דגם פנאי, מכונית סלון, משפחתית-גדולה; ב-Q5 משולב בדלתות ובקונסולה שבין המושבים דיפון אלומיניום בצורת האות C.

המרחב מאחור נאה למדי המושב נע לפנים/אחור וניתן לשנות את זווית המסעד. תא המטען גדול ונראה שימושי.

אודי Q5 החדש סביבת נהג
צילום: אודי
 

נפרדים

מאז הוצג אודי Q5, לפני 14 שנים, אודי עשתה כברת דרך ארוכה מאוד גם בשבילים, ורכבי פנאי היו לדגמים חשובים מאוד עבורה בהיצע, בהיקף המכירות וגם במעמדה במסגרת טריו גרמניה.

במפגש הסטטי, Q5 החדש נראה כמי שעשה עוד צעד קדימה בדרך המוכרת של הדגם והמותג, טוב ומבטיח מקודמיו. בעוד מספר חודשים נגלה האם ההבטחה המגולמת במה שנראה מקוימת באופן בו הרכב ננהג.

אודי Q5 החדש - מפגש ראשון
צילום: אודי