חואן קרלוס חוארטה מרטינז מתנצל בתחילת השיחה על שמו הארוך. "בספרד יש לנו שני שמות משפחה", מסביר מי שהגיע לאודי מוואלנסיה, גר בבוואריה ומתייחס באופן מבודח להבדלי התרבות בין ספרד לגרמניה, "זמני ארוחת הערב מאוד שונים". 

מרטינז החל את דרכו בעיצוב רכב בסיאט, עם המיתון של 2009, הוא מצא עצמו בחוץ בגלל הקיצוצים אך ב-2011 חזר לקבוצת פולקסווגן ולמותג אודי; עבודות שביצע עבורה במרכז הספרדי במרטורי היוו כרטיס כניסה. מאז הספיק לעבוד על העיצוב החיצוני של e-טרון המקורי ובמקביל על A3 , e-טרון GT וגם על Q5 היוצא.

אודי Q5 החדש
צילום: אודי

איך ניגשים ליצירת מחליף לרכב מצליח?

"הוא באמת הצליח. מהדור הראשון נמכרו כ-1.5 מיליון יחידות והוא הדגם של אודי שהגיע למיליון מכירות בפרק הזמן הקצר ביותר. הדור השני עומד על 1.3 מיליון מכירות, 

"לכן, הרבה מונח על הכתפיים כאשר ניגשים ליצירת הדגם הבא, אבל למקור בבסיסו יתרונות משלו; היה חשוב לנו מאוד לשמור על האופי של הרכב וידענו שהעיצוב המקורי היה מוצלח וטוב. אפיינו את מה שאנו רוצים לשמר ספורטיביות והופעה קלילה יחסית – וחידדנו את מה שאנו רוצים לשפר: גם יותר SUV, גם יותר דינמי".

אודי Q5 2025
צילום: אודי

מה זה אומר 'יותר SUV'? 

"בדור הקודם החזית הייתה נמוכה יותר, החרטום ומכסה המנוע משופעים יותר. כאן רצינו שהכל יהיה גבוה יותר, ביחוד הקצה הקדמי של מכסה המנוע. אבל גם החלק האחורי של מכסה המנוע גבה, וזה גם מתבקש בגלל תקנות הבטיחות. כך שהתוצאה היא אופקית. 

"גם השריר מעל הגלגל האחורי גבוה ומודגש יותר, וגם זה 'יותר SUV'; הכל קצת יותר מאסיבי ומודגש מאשר בדגם הפורש. מה עוד רצינו לשנות? לדור הראשון יש בדופן קו גלי שמתחיל בחזית ויורד למטה באזור הקורה המרכזית, וזה יצר הופעה ששידרה 'כתפיים שמוטות'. כאן רצינו משהו חד יותר המבוסס על קו ישר המטפס מעלה. ניסינו להביא לכאן מרכיב של קופה שתמיד היה לטעמי ב-Q5".

אודי Q5 2024
צילום: אודי

רגע התבלבלתי. קופה הרי שייך לספורטבק?

"מה שאנחנו רוצים בקופה זה פרופורציות טובות. העלאת קו השמשות עוזרת לנו ליצור משהו מובחן יותר ברור – וכאן הוא גבוה יותר, בערך ב-3 ס"מ. התוצאה היא יחס שאנחנו אוהבים באודי, שני-שליש לדופן, שליש לשמשות, והדבר מאוד הולם את הדגמים שלנו, ולדעתנו מוסיף הרבה, בייחוד באזור הקורה המרכזית".

בראייה המקובלת, SUV הפוך מדינמי...

"נכון. אנחנו רצינו לשמור גם על האלגנטיות והדינמיות. אם היינו עושים רכב שכולו מעוצב רק כמו SUV היינו מקבלים רכב מאוד שונה. אבל השילוב הזה בין שני הצדדים היה תמיד הכוח של Q5. אם תשים את שניהם ביחד תראה שהדור הקודם היה יותר נרפה והחדש יותר גאה וזקוף". 

עבדת גם על A3 הנוכחית וגם על e-טרון. האם אתה מוצא קשר ביניהם?

"יש אלמנטים שקשורים לטעם שלי ואותם אני אוהב לשלב, כמו למשל הטיפול בחלק האחורי הדומה לזה שבe-טרון, או מיקום נפחים; קשה להסביר את זה, קל לראות".

אודי Q5 עיצוב
צילום: אודי