בשנתיים האחרונות חל גידול משמעותי במכירת רכבים חשמליים, אולם הביקוש ירד לאחרונה בחדות כפי שהסגירו דוחות רישוי במדינות האיחוד האירופי. בגרמניה מנסים ללמוד את התופעה, ונראה שהם מקבלים כעת תמונה מייצגת לתהליכים ודפוסי הקנייה שמתרחשים סביבם.

על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי סוכנות הידיעות המוטורית של 'אוטומובילווך', רבים רוצים להחזיק ברכבים עם מנועי בעירה  - ואינם מתכוונים לרכוש רכב חשמלי. כ-2,500 צרכנים המשתמשים במכונית עם מנוע קונבציונלי נסקרו בין ה-27 באוגוסט ל-3 בספטמבר והצליחו לגבש עבור הסוקרים תוצאה מעניינת.

לפי הנתונים, כמעט אחד מכל שניים (46%) מתכנן לנהוג במכונית הבנזין או הדיזל שלו במשך יותר משמונה שנים; שבעה אחוזים רוצים להחזיק במנוע הבעירה שלהם עוד שבע עד שמונה שנים ו-11 אחוז מצפים לנהוג במכונית הנוכחית שלהם עוד חמש עד שש שנים.

רק חלק קטן רוצה להיפרד מהרכב שלו בעתיד הנראה לעין: 2 אחוז הביעו נכונות להיפטר ממנוע הבעירה שלהם ב-12 החודשים הקרובים, ועוד חמישה אחוזים בעוד שנה עד שנתיים. מה יקרה לאחר מכן, אחרי כל העדכונים הרגולטוריים והשינויים/התחבטויות של יצרני הרכב - חזון למועד. 

"סקרים אחרים מראים כי עלייה באינפלציה, אמון בטכנולוגיה מוכחת, הקידום הנוכחי של כלי רכב חשמליים, דחיית האיסור על מנועי בעירה ומסרים סותרים של יצרני רכב - בין אם הם ייצרו רק מכוניות חשמליות בעתיד או ימשיכו לייצר מנועי בעירה - גורמים לאי ודאות גדולה", אומר מומחה בסוכנות. "במצבים כאלה, רבים יעדיפו לדבוק במה שנוסה ונבדק", הוא מציין. 

בתחילת השנה דיווחה הרשות הפדרלית לתחבורה מוטורית בגרמניה כי הגיל הממוצע של מכונית הוא כ-10.3 שנים. לפי הסקר הנוכחי, נהגים באזורים כפריים בגרמניה, היינו ללא תשתית טעינה בקרבתם מסרבים למכור את המכוניות המסורתיות ועתידים לטפח אותן עוד הרבה זמן: 49 אחוז מתכננים לנהוג ברכבים שלהם יותר משמונה שנים, 12 אחוז לשבע שנים.

בערים, המצב שונה אבל עדיין מדובר בנתונים שעומדים לחובת הרכב החשמלי. לפי הממצאים, הנהגים אמנם מוכנים להיפרד מהר יותר ממכוניות הדיזל והבנזין שלהם אך לפי הסקר, 4 אחוזים בלבד מתכננים לעשות זאת ב-12 החודשים הקרובים, 7 אחוזים בשנה-שנתיים הקרובות.

על פי נתוני הרשות הפדרלית לתחבורה מוטורית (KBA), מספר המכוניות החשמליות בגרמניה גדל ב-8.5 אחוזים במחצית הראשונה של 2024. נכון ל-1 ביולי 2024, היו בסך הכל 1,528,150 מכוניות חשמליות על כבישי גרמניה. עם זאת, נתוני KBA על צי הרכב משקף שכ-44.6 מיליון מכוניות (לא כולל היברידיות פלאג-אין והיברידיות) עדיין מוזנות בדלקים. המספר בקושי קטן, רק ב-0.4 אחוזים.