הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה אתמול (רביעי) את סיכומי הנסועה (קילומטראז') של כלי רכב ממונעים בישראל לשנת 2023.

לפי נתוני הנסועה, שמקורם כידוע במבחני הרישוי לרכב, בשנת 2023 עבר צי הרכב בישראל שכלל בסופו 4,101,377 כלי רכב 65,945,000,000 קילומטרים (שזה כמעט 66 מיליארד ק"מ). זוהי עלייה של 0.1% ביחס לנתוני השנה שקדמה לה. ממוצע הנסיעה של רכב בישראל הוא אפוא 16,000 ק"מ.

רכב פרטי

בסוף 2023 היו בישראל 3,556,116 מכוניות נוסעים (87% מכלל הצי) ואלה עברו 52.6 מיליארד ק"מ (80% מהנסועה הכוללת) – עלייה של 0.7% לממוצע של 14,700 ק"מ. הנסועה של רכב בבעלות פרטית עלתה במעט, זו בציי רכב ירדה במעט.

בכל הקשור לרכב חדש, עד שלוש שנים, הנתונים הם: 16,000 ק"מ לרכב בבעלות פרטית, 25,000 ק"מ בבעלות חברה, גם בשימוש פרטי ובהשכרה. 

למכוניות חשמליות, שמספרן בסוף 2023 עמד על כ-96,000 יחידות, נסועה גבוהה בהרבה מאשר הממוצע, וזו עומדת על 20,600 ק"מ (כ-43% יותר).

משאיות 

קבוצת הרכב השנייה בהיקף הנסועה היא של המשאיות, והכוונה היא לרכב מסחרי, גם מתחת ל-3.5 טון. משאיות עברו 8.4 מיליארד ק"מ (12.7% מכלל הצי), ממוצע של 26,900 ק"מ בשנה. עם זאת, יצוין כי הכבדות שבהן, מעל 34 טון (סמי/פול-טריילר) עברו בשנה 63,400 ק"מ, בשעה שהקלות נסעו 21,700 ק"מ. 

עוד בכבישים

22,500 מוניות עברו בממוצע 63,600 ק"מ בשנה לנתון כולל של 1,555 מיליארד ק"מ; 25,320 אוטובוסים עברו לא פחות מ-54,000 ק"מ כל אחד, לסך של 1.32 מיליארד ק"מ. 167,600 קטנועים/אופנועים עוברים בממוצע 7500 ק"מ בשנה, וסך הנסועה הכוללת שלהם הוא 1.25 מיליארד ק"מ.

הצפיפות

מאז שנת 2000 ועד 2023 עלתה הנסועה ב-81%, מספר כלי הרכב גדל ב-220% – ואילו שטח הכבישים גדל רק ב-65% ואורכם ב-29%. כידוע, גם לפני 2000 המצב היה גרוע, כך שההרעה בדור האחרון חמורה במיוחד.