חבלי לידה ובאגים הינם חלק בלתי נפרד מכל מוצר חדש ומורכב, כאשר נכון להיום אנחנו מוגבלים על ידי מספר היבטים: פיגור בקצב פריסת עמדות טעינה, משך הטעינה, זמינות העמדה וכפי שלמדנו במבחני הטווח, גם אי תקינותה עשויה לכרסם בזמן המשתמש.
אבל מה יעשו מי מכם המתגוררים ברבי קומות ללא אפשרות לעמדת טעינה ביתית? אז נכון - רכב חשמלי הוא חסכוני יותר, שכן "תדלוק" חשמל זול יותר מתדלוק בנזין או סולר, אבל אין בכך פתרון ללא אפשרות לטעון אותו כשאינו בשימוש. במקרה שכזה, התשובה טמונה ברכב בעל מנוע בעירה פנימית, ייתכן כזה המשלב מנוע חשמלי קטן וסוללה. אולי היברידי, לפעמים מיקרו היברידי.
אם כך איפוא, נסיעות מרובות וארוכות לא בהכרח מחייבות ביקורים תכופים בתחנות הדלק. ולכן בסקירה זו, אספנו לכם שלוש מכוניות משומשות, חסכוניות ושימושיות עד תקציב של 125,000 שקלים. לכל אחת יתרונות, לכל אחת חסרונות.
יונדאי איוניק
שנה: 2021יד: שנייה
גרסה: 1.6 בנזין-היברידי, 141 כ"ס / פרמיום
צריכת דלק (מבחן אוטו): 18-20 ק"מ/ל'
מחירון: 119,000 שקלים (נמכר במגרש ב-115,000 שקלים)
יונדאי איוניק היא דוגמא קלאסית למשפחתית שלא תעשה לכם בור בכיס בכל הכרוך בצריכת דלק. הוכחה לכך נמצאת במספרים הגדולים של האיוניק בציי הרכב. יתרון נוסף של האיוניק מגולם בתא המטען לו נפח של 443 ליטרים - ואף הוא שימושי במיוחד בזכות דלת חמישית בסגנון ליפטבק (למעשה מרכב חמש דלתות ולא 4+תא מטען נפרד). המושב האחורי מרווח גם הוא - מספיק לשני מבוגרים שאף ממוזגים על ידי שני פתחים.
את יונדאי איוניק ניתן למצוא משנתון 2016 כאשר היא שווקה אז (והיום) עם מנוע בנפח 1.6 ליטר בנזין (105 כ"ס), משודך למנוע חשמלי (43.5 כ"ס). בשקלול ההיברידי, הם מפיקים יחד 141 כ"ס. תיבת ההילוכים היא רובוטית דו מצמדית והיא בעלת שש מהירויות.
אחזקה. חשוב לקחת בחשבון שמכות חנייה, אפילו קלות, עלולות לפגום בפעולת הרדאר המותקן מאחורי לוגו היצרן שבמרכז הסבכה הקדמית. עלות הכיול, כ-2000 שקלים.
שסתום EGR שלרוב מסיים את חייו מאוד מהר.
באיוניק גיר רובוטי כפול מצמד הצפויים לדרוש את החלפתם כחלק מהבלאי והם לא זולים (12,000 שקלים).
הסוללה מוברגת מתחת למושב האחורי והיא מאווררת ע"י פתחי אוורור הממוקמים בצידי הספסל. לשים לב שהפתחים האלו אכן פנויים ולא חסומים ע"י שיער של בעלי חיים או משהו דומה.
אחריות. לאיוניק –אחריות מקיפה בת 5 שנים/100,000 ק"מ, לצד אחריות בת 7 שנים/150,000 ק"מ על המערכת . ניתן לבצע הארכת אחריות מדי שנה/15,000 ק"מ לסוללת המתח הגבוה, עד 8 שנים או 255,000 ק"מ.
סקודה אוקטביה
שנה: 2021יד: שנייה
גרסה: 1.5 טורבו-בנזין, 150 כ"ס / אמבישן
צריכת דלק (מבחן אוטו): 13-18 ק"מ/ל'
מחירון: 119,000 שקלים (נמכר במגרש ב-115,000 שקלים)
סקודה אוקטביה מוכרת לנו לטובה. ובשנים האחרונות, מצוידת יחידת הנעה שיודעת לספק ביצועים נמרצים לצד צריכת דלק מבוקרת. במקרה דנן, או לפחות בדורות האחרונים, משרת אותה מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר כאשר הוא מפיק 150 כ"ס, מוצמד אל תיבת הילוכים רובוטית דו מצמדית 7-מהירויות.
בנוסף לכך, בהתאם לדרישות הרגולציה באירופה, קיים בסקודה אוקטביה מערך היברידי מתון. נשמע כמו עוד פרט טכני ריק מתוכן, אבל ביצרני הרכב מבטיחים שיפור של 10-15% בצריכת דלק והפחתת מזהמים (אם כי בפועל - קשה לאמוד את התרומה המדויקת של המערכת). ההוכחה, אולי נמצאת חלקית בליטר דלק שמספיק לשיוט של 18 קילומטרים.
את האוקטביה ניתן למצוא כמשומשת בדורה החדש החל משנתון 2020 בו הושקה בישראל. יתרון משמעותי לאוקטביה בזכות תא מטען עם דלת חמישית (גדולה) שפוערת חלל אחסון אחורי בנפח 553 ליטרים. קיימים פתחי מיזוג למושב האחורי והמרווח בו יספק משפחה ממוצעת או שני מבוגרים בקלות.
אחזקה. גרסת 1.5 ליטר לא סובלת מבעיות קריטיות, למעט אותו בלאי בצינור המוביל למערכת מחזור אדי הדלק (במנועי DPC).
יש לציין, החלפת רצועת תזמון מורכבת יחסית, מה שמגביל את היכולת לבצע את התהליך הזה מחוץ למרכזי השירות המורשים.
מוח גיר (מכטרוניקס) מתבלה אחרי 7-8 שנות שימוש והחלפתו יקרה (כ-5000 שקלים). גם מצמדים (כ-5000 שקלים) וגלגל תנופה מסה-כפולה (כ-5000 שקלים) מתבלים, אבל פחות מכפי שמקובל לחשוב.
קיה נירו PHEV
שנה: 2021יד: שנייה
גרסה: 1.6 בנזין-פלאג-אין היברידי, 141 כ"ס / LX
צריכת דלק (מבחן אוטו): 17-20 ק"מ/ל'
מחירון: 119,000 שקלים (נמכר במגרש ב-115,000 שקלים)
קיה נירו מוכר לנו בעיקר בגרסתו ההיברידית והמוצלחת. התוודענו אליו ב-2020 לאחר מתיחת פנים וגרסת פלאג-אין מעודכנת יותר. את הפלטפורמה חולק נירו עם אחיו לקונצרן, יונדאי איוניק; יחידת ההנעה כמעט זהה לאיוניק וכשירה לשאת את הנירו על חשמל נקי למרחק מרבי של 40 ק"מ.
המנוע בנפח 1.6 ליטר בנזין, יחד עם מנוע חשמלי מפיקים 141 כ"ס, אליו מחוברת תיבת ההילוכים רובוטית דו מצמדית עם 7 מהירויות.
בשונה מהנירו ההיברידי, לגרסת הפלאג-אין סוללה גדולה יותר(8.9 קוט"ש) ומנוע חשמלי חזק יותר המסוגל להניע את הנירו במהירויות גבוהות. החיסרון המשמעותי בגרסת הפלאג-אין קבור בממד השימושי - תא המטען שנאלץ להקריב 20% נפח עקב מיקומה של הסוללה בתחתית תא המטען.
אחזקה. כמו באיוניק, גם הנירו סובלת מהצטברות פיח במנוע ולאחר מכן לכשל בשסתום EGR.
בדומה למנוע, גם את תיבת ההילוכים חולק הנירו עם האיוניק ולכן גם פה המצמדים ידרשו החלפה יקרה. גם הרדאר, כמו באיוניק עשוי לחייב כיול ב-2000 שקלים חדשים.
אחריות. לנירו אחריות של 5 שנים או 100,000 ק"מ (המוקדם ביניהם) - לכל הרכב, ללא תוספת מיוחדת למערכת ההיברידית. שימו לב כי שלוש השנים הראשונות הן אחריות מטעם היצרן והשנתיים שלאחר מכן הן מטעם היבואן.
יצוין כי בנירו ניתן להרחיב את האחריות לסוללת המתח הגבוה בלבד - עד גיל 10 שנים/200,000 ק"מ, בעלות של 250 שקלים לשנה (ובכפוף לבדיקה במרכז שירות). אפשר לעשות זאת גם לרכבים שנקנו מציי רכב.