זה החודש השלישי שמגמת הירידה ביחס לתקופה המקבילה היא נתון חד-ספרתי, רושמת שיפור גם ביחס לחודש הקודם; כעת 5.9%, עד לחודש הקודם: 8.7%.
מגמות
שינויים בכלל המסירות. נתון זה אף גבוה משמעותית מזה של ספטמבר 2023 – עלייה של 28.7%(!) שעמד אז על 18,119 יחידות (גם בגלל חגים בסופו) – מביא את סך המסירות ב־2024 ל-226,339 מכוניות – ירידה של 5.9% ו־14,267 כלי רכב מתחילת השנה בהשוואה לתשעת החודשים הראשונים של 2023.עם תום הרבע הראשון של 2024 עמדה הירידה בשוק הרכב על 16.6%, בסיום מחצית השנה הייתה 11%, בחודשיים לאחר מכן 8.8%, וכעת כאמור פחות מ-6%.
רכב חשמלי. היקף המסירות של רכב חשמלי בלבד עם סיום ספטמבר 2024 הוא 24.5%, באותה רמה כמו בחודשיים האחרונים; לפני שנה: 17.3%.
מכוניות מסין, מתורכיה. מכוניות מתוצרת סין מובילות את השוק המקומי, והפער בינן לבין אלה מדרום קוריאה גדל והולך: בינואר עמד על 5 יחידות, עלה לאלפי מסירות – לאחר ספטמבר: 12,632 יחידות. לאחר תשעה חודשים, מכונית סיניות מהוות 22.7% מיבוא הרכב לישראל; לפני שנה 17%; לפני שנתיים: 5.6%.
החרם התורכי על יצוא לישראל הביא לכך שמותגים אחדים נפגעו ממנו באופן משמעותי ביותר (בהמשך) והמסירות של רכב משם כמעט והתפוגגו; מ-8.7% לפני שנה ל-5.5% השנה.
המותג הנמכר. הפער בין טויוטה שעלתה למקום הראשון בחודש הקודם ובין יונדאי השנייה גדל; 88 יחידות בסוף יוני, 2882 יחידות בסוף החודש החולף – לאחר ספטמבר: 3941 מכוניות.
*נתוני המסירות מתייחסים רק לרכב במשקל עד 3.5 טון המשווק על־ידי יבואני המותגים בישראל, ואינם כוללים נתוני מסירות של יבוא מקביל, זעיר או אישי.
מותגים
טויוטה מחזקת מעמדה בפסגה עם פער מוחלט וגדל ביחס ליונדאי השנייה. יונדאי מצדה רשמה השנה ירידה גדולה מאוד, כדי 40% במחצית הראשונה של השנה, ולאחר מכן הצטרף החרם התורכי; רבי המכר של יונדאי, i10, i20 ובאיון מיוצרים בתורכיה.סקודה ו-BYD במגמת שיפור, ואליהן מצטרפת במקום התשיעי סיאט (עם נתון מכובד), עם עלייה גדולה מאוד; אלה יחד עם מותג פולקסווגן מובילים שיפור משמעותי בביצועים של צ'מפיון. הירידה בקיה גדלה, במאזדה נעצרה כליל, וממש כמו מיצובישי. סוזוקי עם ירידה קטנה מזו של כלל השוק, משפרת ביצועים.
עשרת המותגים המובילים – מסירות ינואר-ספטמבר 2024
מעבר לעשירייה
השינוי הבולט: פולקסווגן עלתה שלב על-חשבון רנו, ממשיכה בשיפור מיקומה מתחילת השנה.ואלה הן המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-ספטמבר 2024 (בסוגריים: נתוני ינואר-ספטמבר 2023): אמ.ג׳י – 6142 יחידות (4434 יח'); טסלה – 5248 יחידות (5463 יח'); סיטרואן – 4699 יחידות (6218 יח'); פולקסווגן – 4172 יחידות (3577 יח'); רנו – 3878 יחידות (4158 יח').
רכב מחושמל, גם מותגים
נתוני המסירות של הרכב המחושמל בישראל נרשמים על־ידי אגף הרישוי לפי סוגי הנעה: חשמל; היברידי־נטען/בנזין ודיזל; היברידי רגיל, ואלה מצביעים על גידול קבוע במגמת החשמל בכלל, של הרכב החשמלי בפרט, בייחוד בנתח השוק שלהם. ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, נמשכת מגמת הירידה בהיברידי-נטען. בין עשרת המותגים הראשונים ברכב חשמלי, שני מותגים חדשים השנה (אקספנג, זיקר), אחד מעט יותר ותיק אך עם דגם חשמלי חדש (צ'רי).רכב מחושמל – ינואר-ספטמבר 2024
להשוואה, בינואר-ספטמבר 2023 היו הנתונים כדלקמן: סך הכל, 93,981 יח' (39%); מזה: חשמלי, 41,647 יח' (17.3%); היברידי-נטען, 13,902 יח' (5.7%); היברידי, 38,423 יח' (16%).
עשרת המותגים המובילים ברכב חשמלי – ינואר-ספטמבר 2024
שש ארצות הייצור המובילות – ינואר-ספטמבר 2024
לאחר תשעה חודשים סין היא יצואנית הרכב הגדולה לישראל, מקדימה באופן מוחשי את השנייה לה, דרום קוריאה. נתח השוק של מכוניות מתוצרתה מתקרב ל-23%, עלייה של יותר משליש בנתח השוק ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. דרום קוריאה ירדה בנתח השוק (ב־2.7%), יפן עלתה בלא מעט (3.4%). נתח השוק של רכב המיוצר בספרד גדול מזה שבשנה שעברה, ואילו תורכיה מצמצמת נוכחות, עם ירידה משמעותית.