עשרים שנים חלפו מאז השיקה ב.מ.וו את סדרה 1 – דגם משפחתי-קומפקטי ייעודי ראשון שלה; ב-1994 הוצגה גרסת 'קומפקט' לסדרה 3 שהייתה קצרה ב-20 ס"מ, הוצעה רק בשלוש דלתות אבל היה לה מבנה סדאן.

סדרה 1 מ-2004 הייתה דגם נפרד במבנה האצ'בק, הוצגה גם עם חמש דלתות והייתה ייחודית אז בין המתחרות המיידיות – אודי A3, מרצדס A קלאס – בכך שהייתה לה הנעה אחורית. אותה סדרה 1 הוצעה במרכב קופה וגם בפתוח והייתה לה גרסת M1 דגולה.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן

ב.מ.וו ויתרה על ההנעה האחורית המקורית שלה והציגה בדור השלישי מ-2019 את הרכב על רצפת ההנעה הקדמית UKL המשרתת את דגמי מיני (וגם X1) – יותר מקום ברכב, יותר זול לייצור. וכן, אנשים פחות התרשמו מנפלאות היגוי היתר, ומי שרצה לקבל יכולת דינמית כנדרש מצא אותה בהנעה הכפולה בגרסת M135. 

אבל כבר מההתחלה סדרה 1 הייתה הרבה יותר מאשר עוד דגם. "סדרה 1 היא כרטיס הכניסה לב.מ.וו", אומרת מנהלת המוצר של הדור החדש, איקה טייל, "היא מביאה הרבה לקוחות צעירים שיתקדמו בהמשך בתוך המותג עצמו לדגמים יקרים יותר". וכן, זו הייתה המטרה המוצהרת, אי-אז ב-2004. 

ב.מ.וו סדרה 1 מצליחה למדי,וב-20 השנים האחרונות יוצרו ממנה 3 מיליון יחידות. רוב המכירות, 80%, הן באירופה אך הרכב מצליח גם ביפן.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן
 

השווה והשונה

ככל שמדובר בב.מ.וו, הרי היא מצהירה על דור חדש, רביעי, שיש לו כינוי משלו, F70 (מחליף את F40, בלי קשר לפרארי). עם זאת ולאור השינויים המוצהרים, בעיקר מה שלא השתנה – האם לא מדובר בפועל במתיחת פנים? הרי הדגם הפורש לא עבר כזאת והוא קיים רק חמש שנים.

"נכון", מסכימה טייל בפתיח לתשובה, "הרכב מוצג תוך זמן קצר מאז השקת קודמו ולא שבע שנים כמקובל, והוא מבוסס על אותה רצפה"  – וכעת מגיע ההסבר: "הוא שונה בכמעט כל פרט. היינו צריכים לשנות הרבה במנועים בגלל תקנות הזיהום, אז לא היה טעם לעשות רק חלק מהדברים ולחכות לאחרים".

הממדים זהים או קרובים מאוד. בסיס הגלגלים (267 ס"מ) והרוחב (180 ס"מ) ללא שינוי;  האורך גדל במעט (בגלל הפגושים החדשים, ב-4 ס"מ ל-436 ס"מ) וכך גם הגובה (גם בגלל חישוקים חדשים, מ-"17; ב-2.5 ס"מ ל-146 ס"מ). נפח תא המטען, 380 ליטרים, כשהיה (בהיברידית 300 ל' בגלל הסוללה).  

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן
 

מצמצמים

בכל הגרסאות מנועים מוגדשים ותיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים; לראשונה סדרה 1 אינה מוצעת עם תיבה ידנית.

בגרסה 116 מנוע בנזין 1.5 ליטר המייצר 122 כ"ס ו-23.5 קג"מ, ההנעה קדמית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 9.88 שניות והמהירות המרבית 210 קמ"ש; גרסה זו, מעבר למחירה הנמוך יחסית, מביאה עמה הקלות בתחום הביטוח בארצות מסוימות ויתרונות בשיווק. 

בגרסה 120 אותו מנוע, כאן גם מערך היברידי-מתון (48 וולט), ההנעה זהה, התוצרים הם 170 כ"ס ו-28.6 קג"מ, והביצועים 7.8 שניות ל-100 קמ"ש ועד 226 קמ"ש.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן

בגרסה 123 מנוע 2.0 ליטר 4 צילינדרים עם מערך היברידי מתון, 218 כ"ס ו-36.7 קג"מ, כאן ההנעה כפולה, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 6.3 שניות והמהירות המרבית 246 קמ"ש. 

בפסגת ההיצע בצד הזה של הנוזל, גרסת M135 עם אותו מנוע, 300 כ"ס ו-40.8 קג"מ, ההנעה זהה, הכיול לא וכך גם הביצועים: 4.9 שניות ל-100 ועד 250 קמ"ש.

בדיזל מנוע 2.0 ליטר בגרסת 118d – 150 כ"ס ו-36.7 קג"מ, 8.3 ש' ל-100 ו-222 קמ"ש – ובגרסת 120d: מערך היברידי מתון, 163 כ"ס ו-40.8 קג"מ, 7.9 ש' ל-100, גם כאן עד ל-222 קמ"ש.

בשלב זה אין כוונה לייצר את גרסה 118, למרות פער ההספק בין 116 ל-120, גרסת 128 החצי-ספורטיבית יצאה מהמחזור ומנוע דיזל עם 190 כ"ס לא מוצע.

ובקיצור: במקום 20 גרסאות מנוע/תפוקה/תיבה/הנעה בדור הקודם, סדרה 1 החדשה מוצעת רק עם 6 גרסאות כאלה. 

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן
 

בקלילות

סדרה 1 החדשה לא רק שונה בעיצובה מזו הקודמת, אלא שגם אינה הולכת בדרכם של הדגמים האחרים של ב.מ.וו דהיום; למעשה, היא בכיוון הפוך. סבכת הכליות, לא יאמן כי ייראה, קטנה ואלגנטית. מכסה המנוע מוארך למראה – משמר את רוח הדגמים הראשונים עם מנוע אורכי – ויחד עם אותה סבכה, יחידות התאורה והפגוש נוצרת מופע המשלב מרכיבים קלים בחלקו העליון, דינמי בחלקו התחתון הפונה לכביש. 

גם עיצובו של החלק האחורי שונה, וההשראה לכך בעיקר מהגרסאות הספורטיביות של הדור הקודם עם הדיפיוזר הבולט והכנפיים התפוחות. ל-M135 הופעה נוכחת, וזו מחוזקת גם באמצעות ארבעה מפלטים מאחור. 

מידע טריוויה חשוב: הסימון 'i' שהוצמד לספרות של גרסאות הבנזין לא ישרת אותן עוד ('d' בדיזל כן), ואות זאת תסמל גרסאות חשמליות. על הקורה האחורית, לצד מסגרת השמשה בולט כעת הסימון '1' בגדול. וגם: ניתן לקבל את הרכב עם גג בצבע שונה. 

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן
 

עולם הצגים

סביבת הנהג עברה שינוי משמעותי ביותר, וזו הולכת בדרכה של ב.מ.וו היום, עם התאמות נדרשות לפי הממדים. בעיקר בולט המערך הקעור המבוסס על צג מרכזי "10.7 ולוח מחוונים מוקרן "10.25, ובמערך האבזור כאן גם תצוגה עילית איכותית. מתחת ולרוחב פתחי מיזוג במבנה ובעיצוב המאפשרים את הסתרתם ופקדי התפעול שלהם, ועם זאת הם נוחים יותר לשימוש. 

חבילת 'M' כוללת דמויי-תפרים בצבעי M לחלק העליון של סביבת הנהג ולמושבים ועיטורים דומים בדופן הדלת. התוצאה, ככל שמדובר בעיצוב נאה מאוד לעין. מנגד, איכות החומרים הנוקשים במספר משטחים אינה מתעלה, ואינה תואמת את המקובל בדגמי ב.מ.וו אחרים. 

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן

תפעול מערך המולטימדיה החדש אינו אינטואיטיבי במיוחד; עבור רכב שמתיימר להיות דינמי נדרשות יותר מדי פעולות ותשומת כדי לשנות מצבי ניהוג או תיקוני הגה (שיכול להיות פעלתן מדי). גם כאן שפע מוגזם של מצבי אווירה ומצב ניהוג אמיתי אחד, 'ספורט', שמאפשר ב-M135 גם בחירה בכיול 'ספורט פרו' הקיצוני עוד יותר. ניתן לעבור לעשר שניות באופן מיידי למצב הספורטיבי באמצעות לחיצה ארוכה על פקד ההילוכים השמאלי (מצב 'בוסט').  

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, דורשת הסתגלות אך מכניסה את הנהג לאווירה ספורטיבית. מושבי הספורט צריך ונוקשים עבור אחדים ואילו לי היו נוחים.

החלק האחורי נראה קטן עם הכניסה, אבל תכנון נכון של מסעד המושב והזווית שלו מאפשר ישיבה נוחה ומרחב נאות. לתא המטען נפח סביר ומבנה שימושי. 

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן
 

מתחילים לנהוג

ההיכרות עם סדרה 1 החדשה נפתחת עם הגרסה החלשה יותר שהייתה בהשקה – 120, כאמור עם 170 כ"ס. 

זוהי מכונית שאופי ההתנהלות שלה קליל יחסית, בוודאי לאחר שמגיעים אליה לאחר נהיגה ב-X3. יש לכך ביטוי מבורך כאשר אני מטפס בכביש המפותל והצר העולה לעמדת התצפית על אגם טראונזה (Traunsee), העמוק בין אגמי באוסטריה (191 מ'). 

הביצועים הולמים גם אם לא מאתגרים את שרירי הצוואר, ובכל מקרה תחת עומס נוצרת תחושה כי המנוע מעט מתאמץ. פעולת התיבה הדו-מצמדית חלקה אך היא אינה מאוד זריזה, ויחסי ההעברה שבה עלולים להציב לעיתים את המנוע בסל"ד נמוך מדי. רוצים קצת יותר? נגיעה בפקד 'בוסט' תביא תחושה זריזה וחדה יותר. נתוני צריכת הדלק מרשימים; לפי מחשב הדרך מדובר ב-18 ק"מ/ל'.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן

מעבר ל-M135 הוא מעבר למשהו שונה לגמרי. זה רכב חזק בהרבה, מהיר בהרבה, חד בהרבה והוא מפיק גם צליל ראוי. זה יכול להיות מוגזם אם התגבור הקולי הדרמטי במערכת השמע לא נותק. 

מצב 'ספורט' מוסיף לנתוני התפוקה והביצועים המכובדים מלכתחילה גם תגובות מיידיות והתנהלות מחודדת יותר – ממרכיבי המתכון הנכון לנהיגה מהנה בעיקולי דרכים.

אני אוהב את גלגל ההגה העבה והספורטיבי והלפיתה מכניסה למצב הרוח הנדרש לנהיגה ספורטיבית. הפנייתו מביאה לשינוי כיוון מיידי ונראה שהתגובות לכך חדות מאשר קודם.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן

כיול המתלים והבולמים נמצא על הצד הנוקשה יותר של הסקלה כיאה לחובת העמידה של הרכב בעומס דינמי. אופן הפעולה שלהם נכון לסוג נהיגה כזה ובוודאי יוערך על-ידי מי שרוצים רכב כזה לנהיגה כזו.

כמובן, הנסיעה בגרסה 120 נוחה ונעימה יותר, אבל M135 אינה מתרסקת על שיבושים והרכב אינו נחבט עליהם, מעניקה לנהג תחושה כי המערך הזה פועל כיאות. 

הבלמים ב-120 טובים, ואלה המחוזקים ב-M135 טובים אף יותר, דבר המודגש בזמן הנהיגה ברכב.  

קצת חבל שמסלול ההשקה שנבחר ליום זה, שהשיק לאזור האגמים הגדול באוסטריה, לא אפשר לקחת את M135 לכיוונים הקיצוניים יותר בשל אופי הכבישים ועומס התנועה. לא נורא, וכנראה שנתרשם מכך בארץ.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן
 

ממשיכים בכיוון

כאשר אנחנו עוזבים את האגמים הגדולים, וחוצים בכביש העמוס את הגבול לכיוון מינכן מגיע הזמן להתחיל לסכם.

עם הדור הרביעי של סדרה 1 אנשי ב.מ.וו לא סטו מהדרך שהותוותה על-ידי הקודמות לה – משפחתית-קומפקטית של מותג יוקרה המכוונת גם ליכולת דינמית ראויה, גם להוספת אותו מרכיב של הנאה מנהיגה.

אנשי ב.מ.וו לקחו את הדור הרביעי של סדרה צעד קדימה בכל הקשור לעיצוב החוץ, תכנון ומבנה סביבת הנהג, האבזור והמערכות השונות. לטענתם, השינויים שנעשו ברצפה ובמכלולים אחרים שיפר באופן משמעותי את הכישורים הדינמיים של הרכב, אבל את זה היה קשה לבדוק שם וצריך עיון כאן.

ולסיכום ראשוני: הדור החדש טוב מקודמו, משמר את מקומו מול התחרות המצומצמת. 

בארץ סבלה סדרה 1 לאחרונה ממחיר גבוה יחסית, ועל כך נוספה הוצאת גרסה 118 מהמבחר, והמעבר ממנה ל-120 יכול להביא להתייקרות נוספת. נחכה ונראה.

ב.מ.וו סדרה 1 החדשה - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: יצרן