למרות לוח הזמנים הצפוף של השקת X3 וסדרה 1 החדשים, אנשי ב.מ.וו מצאו זמן, גם בגלל מסלול הנהיגה, לערוך ביקור בעיר שטייר שבצפון אוסטריה (260 ק"מ מזרחית ממינכן) שם נמצא מפעל המנועים הגדול ביותר של הקבוצה; זה ייצר ב-2023 1.2 מיליון מנועים – 900,000 בנזין, 300,000 דיזל. 
 

על פס הייצור: מנועים והרבה

על רקע הנוף הירוק, השדות והעצים קשה קצת להאמין שמדובר באזור תעשייתי עם מסורת ארוכה (בעיר גם מפעל של ZF ומפעל שהיה של MAN). קשה גם להאמין שגודל המפעל של ב.מ.וו, שמוטמע היטב בנוף הירוק, קרוב ל־60 מגרשי כדורגל. 

זהו לא רק המפעל הגדול ביותר של ב.מ.וו לייצור מנועים אלא גם כולל מרכז פיתוח גדול. עד לא מזמן פותחו כאן כל מנועי הדיזל של הקבוצה אבל כעת עמלים שם גם על פיתוח מנועים חשמליים. מסימני התקופה. בחלק זה ניתן לראות "חדרי חום" ואולמות אקוסטיים לשם מוכנסים אבות טיפוס של מכוניות לבחינות. 

נתפסו: הגרסאות המחודשות למכוניות הדגל של ב.מ.וו: iX וסדרה 7
צילום: אלי שאולי

מנהל הייצור מספר לנו שכל 13 שניות יורד מנוע חדש מפס הייצור, וביום עמוס ניתן לייצר כ-5500 מנועים ושהמפעל מייצר 600 גרסאות של מנועים. זהו החלק המרכזי של המפעל אבל כמעט ולא תראו בו עובדים, כי הרוב מיוצר על־ידי רובוטים. במרכז בשטייר גאים גם בחלק נוסף של המפעל, כזה המיועד לסדרות קטנות עם בנייה "בוטיקית" יותר.

כאן נבנה מנוע ה-V8 של היצרן שייצורו עבר ממינכן לפני שלוש שנים והוא ייבנה כאן עד סוף 2025. אחרי כן יעבור יצור מנועים אלה לאגף חדש במפעל האמס האל באנגליה. בניית מנוע כזה אורכת 30 דקות לעומת 45 שניות למנוע באזור ה"רגיל". כאשר מדובר ב-V8, המנוע עובר גם מבחן חם (כלומר עם תהליך בעירה מלא) לעומת מבחנים קרים ומהירים יותר (וגם נקיים יותר) למנועים הרגילים. בשנה הבאה יתחיל המפעל לייצר את הדור השישי למנועים חשמליים של ב.מ.וו; אם תרצו הם אלה שיחליפו כאן את מנועי ה-V8. 

נתפסו: הגרסאות המחודשות למכוניות הדגל של ב.מ.וו: iX וסדרה 7
צילום: אלי שאולי
 

נתפסו בחניה: אבות טיפוס

אחד החלקים המעניינים בביקור במרכז ב.מ.וו בשטייר הוא המפגש עם המכוניות המוסוות הרבות שחונות בחלקים מסוימים שלו, והן שם בגלל אותו מרכז פיתוח. מדובר באבות טיפוס שנועדו לבחינת פיתוחים ומכלולים שונים במרכבים חדשים או כאלה שהינם מוכרים. ברגעים מסוימים זה נראה מוזר מכיוון שביניהם דגמים שכבר הוצגו וכאן הם עדיין מוסווים. שני דגמים כאלה, החונים זה לצד זה באזור נפרד, מושכים יותר את העין – אלה המהדורות המחודשות של iX ושל סדרה 7. 

אחד מהם, iX, הוצג ב־2021, והוא זה שהיה ראשון בדרך החשמלית העכשווית של ב.מ.וו. ב־2025 תוצג הגרסה המחודשת שלו – הרכב מאחורי ההסוואה בחניה. בעיקר, החזית תהיה שונה והסבכה אחרת, מעודנת מזו הנוכחית, ובנוסף ביחידות התאורה שתהיינה חדות יותר (הפעם כנראה ללא לייזר בהיצע). בתא הנוסעים נראה עדכונים בייחוד במערכות התפעול והמולטימדיה כדי ליישר קו עם דגמי ב.מ.וו החדשים. 

נתפסו: הגרסאות המחודשות למכוניות הדגל של ב.מ.וו: iX וסדרה 7
צילום: אלי שאולי

לצד -iX חונה סדרה 7. זו הוצגה אמנם רק ב-2022 אבל בב.מ.וו כבר עובדים על מתיחת הפנים שתוכרז ב-2026. כאן מדובר על עידון החזית עם יחידות תאורה חדשות ושינוי הסבכה לפחות בוטה, דומה למה לזו בסדרה 5. בנוסף, יעודכנו יחידות התאורה גם מאחור. לכל אלה יצטרפו המפתנים והחישוקים בעיצוב חידש שיכוון את הרכב להופעה יותר ספורטיבית. 

סדרה 7 כוללת כבר כיום את אחד מתאי הנוסעים העשירים מבחינה טכנולוגית, אך נראה כי ב.מ.וו תשלב בה את מערך 'פנורמיק ויז'ן'  החדשני שיוצג בדגמים שיוצגו החל ב-2025. מדובר בתצוגה עילית ענקית על השמשה הקדמית ותאפשר גם שליטה במערכות הרכב. 

נתפסו: הגרסאות המחודשות למכוניות הדגל של ב.מ.וו: iX וסדרה 7
צילום: אלי שאולי