גם הקטע הזה של המחיר של חשמלית חדשה לא סגור. המיסוי בארץ נמוך באופן משמעותי, אבל הוא עולה משנה לשנה, ועם זאת גם לא ברור באיזה שיעור, כמו שחוו כולם בשבועות האחרונים. גם הדברים האחרים – החל ממס נסועה (עוד לא, בכלל ובפרט) ועד עלותה של אגרת (עלתה, ולא בקצת) – אינם סגורים לא במהות, לא בשיעור.
ויש עוד: מספר המצטרפים החדשים גדול וגדל כל הזמן. ככל שהשוק מצטופף היבואנים פונים לרוב לעבר תגי-מחיר שנועדו למשוך קונים ולהבליט את דגמיהם. זה מתכון שמשפיע גם על מחיר משומשות; אם רכב חדש עולה בסביבה שלהן, אז?
מגמת חשמל
ב-2019 החל השוק הישראלי התחיל לדבר "חשמל", אז נמסרו קצת יותר מ־600 יחידות; ב-2020 עלה הנתון לכמעט 1800 מכוניות.ב-2021 – לפני שלוש שנים – התחולל השינוי הגדול: 10,850 מכוניות, 3.75% מכלל המסירות באותה שנה; ב-2022 הנתון גדל בהרבה, ל-27,664 יחידות, גידול פי 2.5 ל-10.3% מכלל השוק.
ב-2023 נמכרו בישראל 46,894 מכוניות חשמליות, 17.7% משוק הרכב אז, ואילו השנה, כך נראה, תסתיים עם נתון הקרוב השנה צפויים להימכר בישראל קרוב ל-70,000 כלי רכב חשמליים, 24% מכלל השוק.
הלכנו לראות מה יש לשוק המשומשות להציע בתחום הרכב החשמלי, ומצאנו שני דגמים.
יונדאי איוניק 5
שנה: 2022יד: ראשונה
גרסה; רמת אבזור: הנעה אחורית, 217 כ"ס; 'עילית'
טווח נסיעה: מבחן אוטו, 410 ק"מ; WLTP, 481 ק"מ
סוללה; הספק טעינה: 72.6 קוט"ש; 350 קילוואט
נמכר ביד2: כ-180,000 שקלים
ב-2020 הכריזה יונדאי על תת-מותג חשמלי ייעודי בשם 'איוניק'. כידוע, יונדאי הציגה דגם בשם זה ב-2016 שהיה ראשון מסוגו עם רצפה מקורית שתוכננה גם להנעה היברידית, גם להיברידית-נטענת, גם לחשמלית.
הדגם הראשון של תת-המותג איוניק היה רכב הפנאי 5 שהוצג ב-2021 והגיע לכאן באותה שנה. דגם זה, על רצפה ייעודית E-GMP, התייחד במתח מערכת של 800 וולט והוצע כאן עם מנוע המייצר 217 כ"ס ובהנעה אחורית, סוללה של 72.6 קוט"ש העניקה טווח מוצהר של 481 ק"מ.
דגם זה עושה שימוש מיטבי במה שמציעה הנעה חשמלית – לא רק רצפה שטוחה אלא בעיקר רצפה ממש ארוכה ביחס לאורך המרכב; כאן בסיס גלגלים של 300 ס"מ ואורך קומפקטי של 464 ס"מ, ולאלה מתווסף ממד רוחב של 189 ס"מ ונפח תא מטען העומד על 516 ליטרים. התוצאה: מרחב פנים גדול באופן מרשים ומספק ביחס לרכב כזה.
מרווח טיפולים כל שנתיים או 30,000 ק"מ, המוקדם ביניהם.
אחריות: 5 שנים/100,000 ק"מ על כל הרכב; 7 שנים/150,000 ק"מ מנוע וסוללה
פולסטאר 2
שנה: 2022יד: ראשונה
גרסה; רמת אבזור: הנעה קדמית, 231 כ"ס; 'SR'
טווח נסיעה מבחן אוטו: 360 ק"מ; WLTP, 470 ק"מ
סוללה; הספק טעינה: 69 קוט"ש; 130 קילוואט
נמכר ביד2 כ-180,000 שקלים
פולסטאר שהייתה חטיבת ביצועים של וולוו, הייתה למותג נפרד הממוקד בחשמל ב-2017 וב-2021 הייתה לחברה ציבורית.
בספטמבר 2022 החל שיווק מכונית הסדאן החשמלית דגם 2, וזו הוצעה בגרסת מנוע קדמי – 231 כ"ס עם סוללת 69 קוט"ש או 78 קוט"ש לטווח של 474 ו-546 ק"מ בהתאמה או עם 2 מנועים: 408 כ"ס או 476 כ"ס עם הסוללה הגדולה יותר (465 או 463 ק"מ בהתאמה).
דגם זה, המבוסס על רצפה CMA של וולוו, הוא משפחתית, ובסיס הגלגלים שלו 273.5 ס"מ, אורכו 461 ס"מ, רוחבו 186 ס"מ וגובהו 148 ס"מ. נפח תא המטען 405 ליטרים, ומדף עילי מוסיף לשימושיות שלו.
אחזקה: כל 30,000 ק"מ או שנתיים.
אחריות: 3 שנים/100,000 ק"מ על כל הרכב; 8 שנים/160,000 ק"מ על הסוללה
*פורסם לראשונה ב-21/10/2021 - נוסף וידאו.