הו-סונג סונג, נשיא קיה, סיפר לאחרונה לכלי התקשורת בגרמניה על התוכניות של יצרנית הרכב הדרום קוריאנית בחמש השנים הבאות - ובעיקר דן במלחמת המחירים. הוא התייחס במיוחד לאירופה ולמכוניות החשמליות הזולות שהפכו לנושא מורכב בחודשים האחרונים עם הפצעת יוזמות מצד פולקסווגן, קבוצת פיג'ו-סיטרואן והמותגים הסינים. 

"הרכבים החשמליים נחלשים כיום באירופה", אומר סונג, "אבל הכלכלה האירופית תתאושש - וזה גם יתדלק את שוק המכוניות החשמליות מחדש", כך מאמין. בנוסף הוא מעיר, "המכירות עומדות בסטגנציה מורגשת רק ​​בארבעה או חמישה שווקי ליבה - ובעיקר בגרמניה. בשאר המדינות - הביקוש גדל לאט אך בהתמדה".

הוא משוכנע, לפי אמירותיו, שהחשמול של מדינות אירופה מתקדם דווקא במהירות גבוהה. עם זאת, הוא היה רוצה לראות יותר סובסידיות ממשלתיות כדי "לזרז את העניינים" הדגיש. "במיוחד, שעדיין יש הבדל ניכר במחיר המלא שמוגש לצרכן כשהוא בוחר בין מנועי בעירה לבין מכוניות עם הנעה חשמלית, שניתן כאמור לקזז".

קיה עדיין מובחנת עם רכבים חשמליים לא נגישים, דוגמת ה-EV9 למשל, גם EV6, אך לא תהיה בפניה ברירה אלא להציע חשמליות במחירים אטרקטיביים כדי להעמיק את החתימה הכלכלית של המותג, ולכרסם במתחרים מכל העולם. בינתיים, המיזם החשוב ביותר שלה בהקשר זו הוא רכב הפנאי הקומפקטי החדש EV3, שהושק כעת תמורת 36,000 יורו בחלקים מסוימים.

מתי תהיה לקיה חשמלית זולה?
צילום: קיה

יורדים קומת מחיר. כשנשאל מתי קיה תשיק מכונית חשמלית זולה בסגמנט A, הסביר כך: "כרבע מהמכוניות שנמכרות על ידי קיה בעולם עולות בין 15,000 ל-25,000 יורו. ייצור מכונית חשמלית בטווח מחירים זה הוא אתגר גדול. החברה תציע את הרכב החשמלי הבא של קיה תמורת כ-30,000 יורו. אבל השוק זקוק למכוניות חשמליות זולות עוד יותר מכך. המטרה של החברה הדרום קוריאנית היא להשיק מכונית חשמלית ב-25,000 יורו עד 2027". 

באירופה, בפלח הדומיננטי של מכוניות קטנות וקומפקטיות, קיה תמשיך בפריסה רחבה עם הנעה היברידית בנוסף למכוניות חשמליות. אלה תהיינה היברידיות מלאות, אבל גם פתרונות פלאג-אין או מנועים עם מערכת 48 וולט/מיקרו היברידים. לאור החקיקה האירופית הנוקשה בנושא פליטות ציים, הכפיפו את התעשייה להגדיל את סגל המכוניות החשמליות. "עד 2030, אנחנו מתכננים ש-40 אחוז ממכוניות קיה שתמכרנה בשוק, תהיינה מצוידות הנעה חשמלית מלאה", אומר סונג.

מתי תהיה לקיה חשמלית זולה?
צילום: קיה

התמחור של המותגים הסיניים עושה כאב ראש לא קטן עבור כל היצרנים. אבל גם כאן, אירופה שונה במקצת משווקים אחרים, שכן רוכשי רכב אירופאים נאמנים מאוד למותג; קיה נוכחת ביבשת המערבית למעלה מ-30 שנה ובנתה מאגר של לקוחות מרוצים. רוב המותגים הסיניים, להבדיל, זה רק לאחרונה השיגו דריסת רגל והמכירות מצומצמות, גם עבור חברות ענק כמו BYD שעדיין צריכות זמן, סבלנות והרבה עבודה כדי לרקום יחסי אמון עם האירופים. 

בקרוב, קיה תייצר מכוניות חשמליות לחלוטין גם באירופה, ובכך למעשה תוכל לייעל את כל שרשרת התכנון והאספקה בצורה הדוקה יותר. החברה כבר מייצרת דגמים עם הנעה היברידית ופלאג-אין במפעל שלה בסלובקיה. אולם החל מהשנה הבאה ייבנה שם דגם חשמלי מלא, ואחריו יבוא דגם נוסף.