כעת הכריז המותג על דגם חדש, 02, וגם עבורו זה עניין חדש: רכב חשמלי ראשון. דגם זה, שממדיו בצד הקטן יותר של ההיצע, אמור עקרונית להביא בשורה בכל הקשור למחיר, וגם זה ראוי לדיון.
נסענו לפגוש בדגם החדש בסין, כי שם הוא מיוצר, ואפילו התנסינו קצת בנהיגה עם הרכב עצמו. אבל לפני, הנה הקדמה לצורך ההקשר הרחב והתזכורת הקצרה.
ג'ילי/וולוו/לינק&קו
ג'ילי היא יצרנית הרכב הגדולה בסין הנמצאת בבעלות פרטית, כיום שישית במכירות בסין עצמה (או רביעית לפי מותגים), עם קרוב למיליון יחידות – והיא הבין-לאומית מבין חברות הרכב שם. החברה נוסדה ב-1986 וב-2010 התוודע אליה העולם כאשר רכשה את וולוו השבדית מפורד.היה זה סופו של עשור שהחל בכך שסין הייתה לצרכנית הרכב הגדולה בעולם, במהלכו הייתה ליצרנית הגדולה מכולן – ובסופו שתיים מבין שלוש הגדולות האמריקאיות הגיעו לחדלות פירעון ופורד מכרה את מותגיה. אם תרצו, מעבר לעניין העסקי, אותה רכישה הייתה גם מהלך סמלי של העברת שרביט השליטה בשוק הרכב העולמי. בסוף העשור השני הכריזה מרצדס כי ג'ילי תהיה שותפה שווה במותג סמארט המתחדש ותייצר את דגמיו בסין. כיום יש לג'ילי תריסר מותגים/חטיבות, חלקם אירופאים, אחרים מקומיים שנוצרו בשנים האחרונות.
בהקשר שלנו ראויים לציון שני מותגים נוספים: פולסטאר, שהייתה פעם חטיבת ביצועים של וולוו והייתה למותג חשמלי שבדי המתוכנן שם אך מיוצר בסין, וגם לינק&קו – שם לא שגרתי למותג רכב שציין תכנית עסקית לא מקובלת.
מותג זה נוסד בגטבורג, שבדיה (מקום משכנה של וולוו) ב-2016, ומלכתחילה כוון, לפחות בהקשר השיווקי, ליצירת רכב שנועד לשימוש רב-משתמשים; בנוסף לבעלים, אחרים יוכלו לנהוג בו במקום שיחנה במהלך היום, וניהול השימוש ייעשה באמצעות קישוריות ויישומון. אותו Lynk אמור להיות שיבוש חינני של Link (לקשר) והשימוש ב- Coהוא קיצור של Connectivity (קישוריות) ושם המותג נבנה כמו המושג המקובל '& Company', וכמו בפירמות של רואי-חשבון, עורכי-דין ומנגד גם רשתות אופנה. אתם יודעים, שם מותג עם אווירה עדכנית/אורבנית/צעירה/חדשנית/קיימות. חיבור לעקרונות המותג ולדגם 02 נוצר גם על-ידי משלוח הצעות של בעלי הדגם 01 לשיפור וליישום בדגם החדש.
המותג הציע עד כה שישה דגמי פנאי ושלושה דגמי סדאן בגדלים שונים. הסימול החל מ-01 המיובא לכאן מ-2023 ובמספרים עולים – רובם לפי סדר ההצגה, לא כולם. וכן, דגמים חשמליים לא היו עד עתה, אבל עכשיו כן.
דגם עם מסר
לינק&קו הציגה את הדגם 02 ב-2018 עם הרצפה CMA ומנועי בעירה פנימית. הדור השני שהוצג ב-2023 גדול יותר ויש לו הנעה חשמלית בלבד. דגם זה מבוסס על הפלטפורמה SEA (ר"תSustainable Experience Architecture) שנוצרה על-ידי וולוו – במרכז הפיתוח CEVT בשבדיה – ומשמשת עבור הדגמים החשמליים של ג'ילי ובמספר גדלים. בדגם זה מדובר ב-SEA2 המשרתת דגמים מוכרים כמו EX30 של היצרנית השבדית, זיקר X, סמארט #1 ו-#3.בעיקר, הוא מביא עמו מסר מספרי חשוב: 35,000 אירו באירופה.
זהו רכב פנאי עם בסיס גלגלים של 275.5 ס"מ ובממדים של דגם פנאי קטן (B-SUV): אורכו 446 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ, גובהו 157 ס"מ. לרכב תא מטען בנפח 440 ליטרים (ועד 1410 ל') ומשקלו 1820 ק"ג.
הדגם 02 מוצע עם מנוע חשמלי אחד המייצר 272 כ"ס (200 קילוואט) ו-35 קג"מ, ההנעה אחורית והרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ומגיע ל-180 קמ"ש. הסוללה אינה גדולה, 66 קוט"ש (היתרון במשקל), הטווח המוצהר 445 ק"מ והספק הטעינה המהירה 150 קילוואט.
פגישה, חצי פגישה
אז הנה אנחנו בסין, פוגשים בדגם החדש שתוכנן בשבדיה במפעל בו הוא מיוצר. מפעל זה, אחד משישה של ג'ילי, מייצר 300,000 יחידות בשנה, גם של המותגים האחרים של התאגיד, חלקם לשוק המקומי, אחרים לייצוא.כך שלאחר כל הדברים האלה אפשר להתייחס סוף סוף לרכב. בעיקר, 02 משדר שהוא רכב חשמלי – אין לו סבכה מלפנים והחזית אטומה – ורק מופע זה בלבד מעניק לו את העדכניות הנדרשת. מבט בצד הרכב מפגין כי אין בדלתות אין מסגרת – טוב להופעה, ובעניין איטום רעשים יש לבדוק – ומאחור סיומת קופה עם ספוילר בולט בקצה התחתון של השמשה. התוצאה אינה מסעירה, כן דינמית וזורמת.
סביבת הנהג, ממש לא תופתעו, דומה מאוד לדגמים הקרובים הנ"ל בעיצובה, זהה לאלה ולדגמי סין האחרים במבנה שלה: צג מרכזי גדול ("15) דרכו שולטים בכל המערכות, מספר מזערי של פקדים ולחצני תפעול – ומתכון מובנה להנדסת אנוש בינונית. עוד יצוינו לוח מחוונים בגודל "10, תאורת אווירה עם 10 מצבים ו-256 צבעים – ובעיקר: תפעול קולי העונה לפנייה 'היי פרנק'; זה פתרון שיכול לשפר את הממשק נהג/מערכות. מערכת השמע ממותגת על-ידי הרמן-קרדון וכוללת 14 רמקולים וגם סאבוופר.
במושב האחורי המרחב נכבד, הרבה בזכות בסיס הגלגלים הראוי, ומרווחי הרגליים והראש טובים. מבנה תא המטען יעיל, הנפח טוב והתפעול החשמלי של הדלת שלו מוסיף לנוחות השימוש.
התנסות בנהיגה הייתה ממש, אבל ממש, קצרה ועוד יותר מצומצמת בהיקפה. כלומר, מעט זמן ורק במסלול המבחן באתר המפעל. אז כן, יש בו כל המכשולים הנדרשים כדי להתרשם מנוחות נסיעה – בורות ביוב, פסי האטה בכל הגדלים, אבנים – וגם מרכיבים כדי ללמוד על המרכיבים הדינמיים של הרכב: ישורת ארוכה להאצה ולבלימה, משטחים לשינויי כיוון תחת עומס, שלוליות מים כדי לאתגר את האחיזה ומערכות הבקרה. ברכב זה, עם מנוע חשמלי על אופיו ונתוניו הצמודים וההנעה האחורית, יש למערכות העזר חשיבות רבה. עם כניסה לשלולית מים הפניתי את ההגה בחוזקה אגב לחיצה על המצערת – ובקרת היציבות התערבה מיד ושיגרה את הרכב לפנים.
עתידות
דגם זה מוצע בסין במחיר זהה לזה של BYD אטו 3, ואם יוצע כאן במחיר כזה או אף פחות, יוכל להציע אלטרנטיבה עדכנית יותר לרב המכר בשוק הרכב הישראלי.לינק&קו 02 מביא עמו עיצוב נאה, סביבת נהג עכשווית עם הנדסת אנוש מאתגרת, מרחב נאה, ביצועים טובים. אין לנו מושג לגבי הטווח האמיתי, נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית, אבל כבישי ישראל אומרים ל-02 'אהלן וסהלן'.
והלקוחות? אלה יתחילו במחיר לכשעצמו, ימשיכו במה שדורשים האחרים. ואנחנו? כמובן שנבחן אותו כדת וכדין כדי לספר על כל אלה וגם על כל מה שמעבר.