סיבוב פרסה? מנכ"ל טסלה אילון מאסק הבטיח ב-2018 מכונית חשמלית תמורת 25,000 דולר כדי להתמודד עם התחרות הסינית והביקורת כלפי מחירי הרכבים החשמליים. מבחינת מיצוב, פרויקט מודל 2/Q נועד להיות רכב קומפקטי, יחסית מתקדם מבחינת רצפה וטווח נסיעה מתחת לסדרות מבוססות כגון מודל 3 ומודל Y. אבל כפי שעולה כעת, אין לכך התכנות. 

במסיבת העיתונאים שדנה ברווחים לרבעון השלישי, אמר מאסק שטסלה תבנה מכונית חשמלית של 25,000 דולר רק בתור רובוטקסי לשיתוף נסיעות אוטונומי. "דגם רגיל ב-25,000 דולר הוא בעצם חסר טעם. זה יהיה טיפשי. זה יהיה מנוגד לחלוטין למה שאנחנו מאמינים", אמר מאסק. "אני חושב שהבהרנו מאוד שהעתיד הוא אוטונומי".

טסלה הציגה החודש שני "צירים רובוטיים", כולל מכונית קטנה. "רוב הזמן, מכוניות פשוט לא עושות כלום, אבל אם הן אוטונומיות, אפשר להשתמש בהן פי חמישה יותר, אולי פי עשרה יותר", אמר מאסק. ל-Tesla robotaxi שני מושבים ודלתות מספריים, אין הגה או דוושת תאוצה, הפנים מינימליסטי עם מסך מגע גדול באמצע סביבת ה"נהיגה". על פי החזון, ניתן לטעון את המכונית החשמלית החדשה לנהיגה עצמית רק בצורה אינדוקטיבית, כלומר אלחוטית.

נתונים טכניים עבור "Cybercab" לא נחשפו. מאסק רק נתן תשובה מעורפלת לגבי מתי הוא יושק בשווקים הרלוונטים לו. הייצור צפוי להתחיל ב-2026 וכלי הרכב יעלו פחות מ-30,000 דולר. מאסק מתכנן להפעיל צי של מוניות טסלה בנהיגה עצמית שנוסעים יכולים להתקשר אליהם באמצעות אפליקציה.

טסלה זולה?
צילום: יחצ

על פי הדיווחים, טסלה פיתחה גרסה קונבנציונלית עם הגה ודוושת תאוצה לצד הגרסה האוטונומית המלאה של הרובוטקסי. מכאן, או שפרויקט הרכב השני בוטל - או שאלו היו שמועות לא מבוססות. "מה שאנחנו מתכננים מותאם לנהיגה אוטונומית", אמר מאסק בהתייחסו ל-Cybercab. "זה יעלה בערך 25,000 דולר, אז מדובר במכונית של 25,000 דולר. ותוכלו לקנות אותו אך ורק אם תרצו. אבל לא יהיו לו הגה ודוושות".

כעת צפויה טסלה להפוך את דגם 3 ו/או דגם Y לזול יותר, אולי עם תכונות מופשטות אבל ככל הנראה שאינן כרוכות בפשרות דינמיות או מרחקי נסיעה של הסוללה. כך עולה, בנוסף מדו"ח הרווחים של הרבעון השלישי של 2024, הקובע: "התוכניות לרכבים חדשים, כולל דגמים נוחים יותר, מתוכננות להתחיל בייצור במחצית הראשונה של 2025. כלי רכב אלה ישתמשו בהיבטים חדשים של פלטפורמת הדור הבא". 

טסלה המשיכה: "גישה זו תגרום להפחתת עלויות פחות מהצפוי במקור, אך תאפשר לנו להגדיל את נפח המסירות בצורה נבונה ובטוחה להשקעה בתקופות אי-ודאות. זה אמור לעזור לנו לנצל באופן מלא את הקיבולת המקסימלית הצפויה שלנו כיום של כמעט שלושה מיליון כלי רכב, מה שמאפשר לנו להגדיל את הייצור ביותר מ-50 אחוז לפני השקעה בקווי ייצור חדשים".

דו"ח נפרד אגב שהוגש במסגרת הכינוס דן גם בטסלה רודסטר החדשה, שגם היא, כנראה עתידה שוב להידחות אם כי לא בהגזמה. מכונית זו הוצגה ב-2017 כאב טיפוס עם האצה ל-100 קמ"ש ב-2.1 ש' ומהירות מרבית של 400 קמ"ש, וכן סוללה עם טווח מוצהר של 1000 קילומטרים.