קיימים אזורים שרק רכב עם מערכת הנעה כפולה כשיר לשוטט בהם ללא חשש שמא יגרם נזק חמור למכלולים. אבל לא תמיד צריך לרכוש את המפלצת הכי מחוספסת או ממוגנת כדי למלא את אותו הצורך. ישנם פתרונות ביניים שקולעים לסל הכלכלי.
דגמים אלו אמנם נראים מבחוץ מסורתיים יותר, ומרכב השלדה שלהם אחוד ולא מבוסס שלדת סולם - אבל לא צריך לזלזל; עם שוק שיפורים נאמן וקהילות אדוקות החולקות ידע רב, הפורסטר והגרנד ויטארה הם שני עכברי שטח שכדאי לבחון; עם קצת הבנה ואימונים, הם בהחלט מסוגלים לפזול הרחק מהאספלט הסלול.
לשני היפנים כמה יתרונות מעבר למוצאם והמוניטין. במובן ההיסטורי, גם לסובארו וגם לסוזוקי יש הרבה ניסיון עם נהיגה בהרים וגבעות, כל אחד עם נקודת המוצא שלו - בסובארו הנעה כפולה סימטרית, בסוזוקי מערכת קצת יותר סטנדרטית, אך טובה.
ברמת התקציב, הגרנד ויטארה והפורסטר שומרים מעולה על ערכם לאורך שנים, כאשר בנוסף לכך לשניהם יכולות מספקות בשטח לצד עלויות אחזקה נמוכות.
סובארו פורסטר
שנת ייצור: 2017מחירון: 69,000 שקלים
גרסה: X הנעה 4X4
נפח מנוע: 1,995 – 150 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה
צריכת דלק: 8 ק"מ/ל'
סובארו מוכרת מאוד בזכות מנועי הבוקסר ומערכת ההנעה הכפולה המפורסמת שלה; היצרנית היפנית ייצרה (ומייצרת) רכבים משפחתיים גדולים, רכבי פנאי, ואפילו משפחתיות קטנות עם אותה הנעה כפולה. אבל פה מדובר ברכב פנאי שכמובן כולל בתוכו הנעה כפולה ייחודית ומערכת עזר לנהיגה בשטח הנקראת X-MODE.
לסובארו פורסטר מנוע בנפח 2.0 ליטר בנזין. כאשר הוא משודך לתיבת הילוכים אוטו' רציפה הוא מייצר 150 כ"ס. הביצועים שיחידת ההנעה הזו יודעת לספק הם כאמור פושרים כל עוד מדובר על אספלט, אולם בשבילים או בשטח שם מתגלה יתרונו המשמעותי של הפורסטר בדמות מערכת חלוקת כוח סימטרית בין הגלגלים. להבדיל ממערכת הנעה כפולה רגילה המחלקת מומנט בין הסרנים, לפורסטר (גם לאאוטבק בין היתר) וויסות מאוזן בין שני הקצוות והוא מעניק לנהג אחיזה גבוהה, משיכה ויציבות כיוונית משופרת גם בתנאים מורכבים.
אליה, מתווסף מנגנון ה-X MODE שמכייל את תגובות המצערת, ההיגוי וכושר הבלימה, כך שבסך הכול לפורסטר יש "אריזת" שטח די היקפית ומאוד ידידותית למשתמש הממוצע.
סוזוקי גרנד ויטארה
שנת ייצור: 2015מחירון: 66,000
גרסה: JLX-E הנעה 4X4
נפח מנוע: 2,393 – 168 כ"ס
תיבת הילוכים: פלנטרית – 4 הילוכים
צריכת דלק: 7 ק"מ/ל'
סוזוקי גרנד ויטארה הוא למעשה הווריאציה המודרנית לויטארה המיתולוגית, שהיא למעשה ייצגה את רכב הפנאי היפני הקומפקטי הראשון. עם הזמן הבינו הג'יפאים הישראלים, שוחרי הדיונות וחופי הים בראשון לציון כי יש תחליף לאותן מזללות דלק אמריקאיות כאשר אל מולם עמדה הויטארה עם יתרונות שורשיים - אמינות יפנית מוכחת ומנוע קטן וחסכוני.
לסוזוקי גרנד ויטארה מנוע בנפח 2.4 ליטר בנזין והוא משודך לתיבה אוטו' פלנטרית בעלת 4 הילוכים והילוך LOW. יחידת הנעה זו מספקת 168 כ"ס. עד 2008 שווק הויטארה עם מנוע בנפח 2.0 ליטר בלבד, שם סוזוקי התחילו לשווק את הויטארה עם מנוע בנפח 2.4 ליטר. יש לציין כי מנוע זה סבל מסדקים במנוע וכשל במערכת הקירור עד 2010, אז שודרג בלוק המנוע.