על פי מחקר הרכב המייצג של חברת הייעוץ הניהולי 'סיימון קוצ'ר' האמריקנית, אשר בוצע בקרב 1000 משתתפים בגרמניה, יותר ממחצית מהגרמנים חוששים שיצרנים מבוססים עלולים להיעלם מענף הרכב בעתיד. הסיבות: שיעור השינוי בתחום הרכב החשמלי, לחץ לחדשנות, מתחרים חדשים ודרישות להפחית את זיהום האוויר, היינו תקנות ה-CO2 המחמירות.  

פיאט, פורד, קיה. 10 יצרני הרכב המובילים שניצבים לדעת הנשאלים בפני איום קיומי, כוללים יצרנים מכל רחבי העולם. בראש ובראשונה: דייהטסו. 28 אחוז מהגרמנים מאמינים שהמותג היפני הקטן מתקרב לגרדום, אבל גם מותגים גרמניים מסורתיים כלולים בדירוג; הגרמנים רואים במותגים דומיננטים כמו אופל (20% - מקום 2), אאודי (15% - מקום 5) וב.מ.וו (11% - מקום 8) כמי שנמצאים בסכנה. 

"מותגים היסטוריים, מנוסים ומבוססים עומדים בפני אתגר אחד: רלוונטיות. הדינמיקה הגבוהה המתרחשת בתוך הסגמנט החשמלי, מכבש הלחצים התחרותי, ודרישות קיימות כמו האיסור על מנועי בעירה מאותת לנו שיש מקום לחשש", אומר מתיאס רימר, שותף בסיימון-קוצ'ר. "ללא הסתגלות, אפילו מותגים גרמניים עם בייס גדול של נאמנים נמצאים בסיכון לאבד נתח שוק ואמון". 

אלו מותגי הרכב שעשויים להיכחד?
צילום: יצרן

הסקר בחן היבטים נוספים, מהצד השני, כמו למשל איזה יצרן רכב להערכתם ישרוד את המגמות, אירועים של שיתוק, השבתה או ירידה חדה במכירות. לפי רף הפופולריות בגרמניה, ורמת הבטחון שלהם לגבי עמוד השדרה של היצרן, פולקסווגן מובילה, לפני פורד וסקודה.

בכל הנוגע למערכות הנעה, רוב מוחלט מאמין, על אף הקפאון המסוים במכירות (אגב התאוששות קלה לאחרונה), שהעתיד של רכבי הנוסעים יהיה חשמלי - 61 אחוז. אולם במאקרו, הגרמנים רוצים את הכול ולא מוכנים להישאר עם בחירה חד ממדית; 60 אחוז אומרים שהרכב הבא שלהם יהיה מצויד מנוע בנזין, 51 אחוז היברידיות פלאג-אין, 49 אחוז היברידיות ו-27 אחוז דיזל.

אלכסנדר דיץ, מנהל בכיר בסימון-קוצ'ר אומר שענף הרכב עבר וגם חווה כעת טלטלה בגלל ריבוי מותגים לא מוכרים שמציפים את הכבישים במחירים אטרקטיביים. "הסיבה העיקרית לכך היא הלחץ התחרותי הגובר המופעל על ידי מותגים חדשים מסין. יצרנים מבוססים נאלצים ללכת בעקבות ערוץ המכירות הזה וזה יוצר שם הרבה אי שקט. 34 אחוז מהגרמנים שנשאלו כבר שוקלים לקנות מכונית סינית", הוא מציין. 

אלו מותגי הרכב שעשויים להיכחד?
צילום: יצרן

בנוסף לכך, הסוקרים בחנו את מידת הפתיחות של הקונים לבצע שינוי של הרגע האחרון, כלומר האם לאחר שכבר גיבשו מסקנה, ניתן יהיה לגרום להם לפנות לכוון אחר. "לשכנע את רוכשי הרכב לרכוש מותג חדש בשלבים האחרונים? זה כמעט בלתי אפשרי", אומר מתיאס רימר. "לפי הסקר, 60 אחוז מהגרמנים כבר החליטו על מותג המכונית הבאה שלהם, 71 אחוז כבר בטוחים לגבי סוג ההינע. מה זה אומר? ליצרני רכב חשוב למקם את עצמם מול הלקוח בטווח הארוך, וליצור צמיחה עם האסטרטגיות הנכונות".