רכבי כביש-שטח הם כלי רכב יקרים – גם בגלל שבסופו של דבר הם נמכרים בכמויות קטנות יותר, גם בגלל שהבסיס הטכני שלהם נמצא במיעוט בקו הייצור (שלדה מול רצפה), גם בגלל מכלולים נפרדים-אך-הכרחיים (תיבות העברה, למשל). אלה שממש רוצים אותם יוצרים גם ביקוש, וזה תמיד נענה – במחיר גבוה ככל שניתן. ויש עוד: כמעט תמיד, רכב שטח מגיע בממדים גדולים, ממקמים אותו בקטגוריית גודל גבוהה. מכיוון שליכולת ממוקדת ומוכחת יש ביטוי בשטח (וביותר ממובן אחד), גם מותגי אמצע הדרך גובים פרמיה על היכולת, לא רק כאלה של מותגי יוקרה (ושם זה בכלל...).
בישראל, המחיר של כל הסיפור הזה, בגלל המיסוי, פשוט מוכפל.
בפועל המשמעות היא שרכב כביש-שטח חדש עולה 400,000 שקלים ואף יותר, גם אז לגרסאות בסיסיות ופחות מושקעות.
מה שבכל זאת נותר כשהיה הוא שוק היד השנייה, שם המחירים (כמעט) תמיד יורדים – אם-כי המחירים ממש גבוהים (בגלל הביקוש והמחירים הנ"ל). עם זאת, לרכב משומש יש יתרון הודות לשימוש במנגנונים מתקדמים פחות שמסייעים (לעתים) לעמידות טובה יותר ולמקצועיות משופרת של נותני השירות, ולא פחות חשוב: כשמדובר על רכבי כביש-שטח, הוותק עשוי לרמז על יכולת שטח עדיפה בזכות פחות תקני זיהום ובטיחות שנדרשו בעבר. מנגד, אם הרכב ראה שטח, בוודאי אם הרבה, אתגרי האחזקה הלא-זולה מועצמים.
נוכחים נפקדים
בסקירה ריכזנו את רוב דגמי הכביש-שטח שהוצעו בישראל, שניתנים לרכישה כיום במחיר של עד 180,000 שקלים. 'רוב', מאחר והדגמים בסקירה חייבים להיות מצוידים ביחס העברה נמוך ('הילוך כוח') וגם אז ישנם דגמים שלא נכנסו לרשימה: סוזוקי גרנד ויטארה (שהוצע עד 2015), ניסאן פאת'פיינדר, סובארו פורסטר. גרנד ויטארה אמנם מצויד ביחס העברה נמוך, אך אינו מיועד לעבודת שטח קשה (גם אם יש מי שעושים זאת) ויעידו על כך יחס ההעברה הנמוך הארוך שלו (שאינו אפקטיבי עם מנוע הבנזין הקטן) ומכלוליו העדינים; ניסאן פאת'פיינדר נעדר מהרשימה בשל המספר הזניח של יחידות בשוק (פחות מ-50 בין 2013 ל-2015); פורסטר צויד בהילוך 'כוח' ארוך במיוחד רק בגרסה הידנית עם 5 הילוכים (שהוצעה עד 2012).דגשים
בכל דגם ישנה התייחסות למחיר. המחירים בסקירה משקפים את ערכי הדגמים במחירון לוי יצחק (אוקטובר 2024) שהוא המחירון היחיד הרלוונטי לצרכי ביטוח. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי כלי רכב רבים מוצעים מעל לערכם במחירון – מוכרים רבים מתמחרים את רכבם לפי מחירון יד2 המקודם במסגרת תהליך פרסום המודעה בלוח (וגם כי המחירים בו לא פעם גבוהים מאלו שבלוי יצחק) כאשר ברכבי שטח המצב מאתגר במיוחד בשל ביקוש רב מחד ומלאי שהולך ומצטמצם מאידך. המלצתנו היא להשתמש במחירון הרשמי כבסיס למו"מ; חשוב לזכור כי במקרה של תאונה או גניבה, כל שקל מעל המחיר המופיע במחירון ילך לאבדון. אפשר לשלם מעל מחיר זה אם מדובר ברכב שמור ומתוחזק, אבל בפער סביר; ברכבי שטח: עד 15-20% יקר יותר.כמו כן, המחיר ההתחלתי לכל דגם מתייחס לשנתון 2013 (אלא אם צוין אחרת) - שנתון שגם מאפשר מרחק בטוח מהצורך באישור בלמים לפני הטסט השנתי (החל מהשנה ה-16 של הרכב, כיום 2008; שני טסטים בשנה - החל מהשנה ה-21 של הרכב, כיום 2003) וגם עדיין ניתן לבטח בו כלי רכב בביטוח מקיף ברוב חברות הביטוח (לרוב עד גיל 14 של הרכב, כיום 2010).
ג'יפ גרנד צ'ירוקי
זמינות בישראל: 2010-2022; 'טריילהוק' - 2017-2022גרסאות: הפופולרית – בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר (282 כ"ס); בהיצע גם בנזין V8 בנפחי 5.7 ליטר (360 כ"ס), 6.4 ליטר (470 כ"ס, SRT) או 6.2 ליטר עם מגדש-על (707 כ"ס, 'טרקהוק'); דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר (240 כ"ס, הוצע בישראל עד 2018)
גרסה מומלצת: בנזין 3.6 ליטר, תיבת 8 הילוכים (בדגם המחודש, מאמצע 2013; לפני כן תיבת 5 הילוכים)
רמת אבזור/מפרט: או 'לרדו' בסיסי, או 'טריילהוק' (האחרון - עד 2021)
עזרים לשטח: ב'טריילהוק' - נעילת דיפרנציאל אחורי, קפיצי אוויר
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב עם תיקון, בקרת שיוט אדפטיבית; מ-2017 ב'טריילהוק', מ-2018 ב'לימיטד', מ-2019 ב'לרדו פלוס'
מחיר: מ-65,000 שקלים (בנזין 3.6 ליטר, 'לרדו', לפני מתיחת פנים; מ-70,000 לדגם המחודש מ-2014) ועד 243,000 שקלים (בנזין 3.6 ליטר, 'לימיטד', 2022); טריילהוק (3.6 ליטר) – מ-127,000 שקלים עד 260,000 שקלים
רקע כללי: הדור הקודם של גרנד צ'ירוקי (WK2) נבנה כבר אז כרכב פנאי שגרתי (מרכב אחוד, מתלים נפרדים מלפנים ומאחור) כך שלמעשה, התכונות היחידות שמבדילות אותו מקרוסאובר 'רגיל' הן גלגלים גדולים יחסית, הילוך כוח, בקרת משיכה מהירה ויעילה, תכנון יעיל לגחון. המשמעות - לגרנד צ'ירוקי, במצבו הבסיסי, יכולת עבירות בינונית ומטה. הגבהה ומיגון תחתון (וצמיגים טובים) הם הכרח.
ל'טריילהוק' כושר עבירות משופר בזכות נעילת דיפרנציאל אחורית (אלקטרונית) כך שלמטיילים זאת הגרסה העדיפה. ה'מחיר' בקניית 'טריילהוק' הוא קיומם של קפיצי אוויר – אלו מסייעים בהגדלת מרווח הגחון, על חשבון נוחות הנסיעה ומהלכי המתלה, לצד היותם מקור פוטנציאלי לתקלות (מדחס, דליפות אוויר, כיול). יחס ההעברה הנמוך (2.72:1) אחיד בכל הגרסאות.
דגשים טכניים - ג'יפ גרנד צ'ירוקי KW2 משומש: הדבר הראשון שצריך לבדוק בגרנד צ'ירוקי WK2 הוא קיומו של יחס העברה נמוך; עדות לכך תהיה לחצן WD LOW 4 בסמוך לבורר מצבי נהיגה עגול, מאחורי ידית ההילוכים. גרנד צ'ירוקי קיים בעולם בשפע גרסאות, חלקן עם הנעה אחורית ובישראל יש כמות גדולה מאוד של כלים שהגיעו בייבוא מקביל, כך שאין אחידות במפרטים; כלי רכב שהגיעו בייבוא סדיר מצוידים ביחס העברה נמוך.
למרות מוצאו האמריקאי, התכנון של גרנד צ'ירוקי אינו מאפשר שדרוגים משמעותיים; את קפיצי האוויר קשה להחליף לסט בולמים-קפיצים רגיל בדגמים שאחרי 2016; נעילת דיפרנציאל אחורית כלל לא ניתן להתקין בגרסאות ה'רגילות'. בכלי רכב עם מערכות בטיחות מתקדמות ישנו רדאר הנמצא בתחתית הפגוש – תכנון עם פוטנציאל גבוה לנזק בטיולי שטח.
פרט לכך, גרנד צ'ירוקי הוא רכב אמין בבסיסו, בעיקר במערכת ההנעה שלו עם מנוע בנזין 3.6 ליטר הנפוץ, בעיקר מ-2014 ואילך; עד 2013 סבל המנוע מאיכות חומרים נמוכה שהובילה לבלאי מהיר של גלי הזיזים, הנדנדים וראש המנוע. הדור השני של מנוע ה-3.6 ליטר, שהוצג ב-2016 (ראש שונה עם מערכת תזמון שסתומים מתוחכמת מאשר קודם לכן, יחס דחיסה שונה) הוצע ב- WK2רק בארה"ב וכאופציה בתשלום, כך שמנוע זה עשוי להיות מותקן בכלי רכב שהגיעו בייבוא מקביל. מנוע הדיזל נחשב אמין ועמיד, אך מ-2014 ואילך מותקן מפחית חלקיקים סלקטיבי (SCR, המחייב שימוש באוריאה) שמהווה פתח לצרות.
ג'יפ צ'ירוקי טריילהוק
זמינות בישראל: 2014-2017, לאחר מכן בייבוא מקביל בלבדגרסאות: בייבוא רשמי - גרסת טריילהוק הוצעה רק עם מנוע בנזין V6 בנפח 3.2 ליטר (270 כ"ס); בייבוא מקביל גם בנזין 2.4 ליטר (188 כ"ס) או טורבו-בנזין 2.0 ליטר (270 כ"ס, מ-2019)
גרסה מומלצת: V6, מ-2016 ואילך
רמת אבזור/מפרט: טריילהוק
עזרים לשטח: ב'טריילהוק' - נעילת דיפרנציאל אחורי, מיגון גחון
מערכות בטיחות מתקדמות: רק בדגם המחודש (2019 ואילך, יבוא מקביל) - בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב ותיקון, בקרת שיוט אדפטיבית
מחיר: עבור כלי רכב מייבוא רשמי בלבד - מ-65,000 שקלים (2014) ועד 92,000 שקלים (2017)
רקע כללי: צ'ירוקי הוא האח הקטן של גרנד צ'ירוקי. לשני הדגמים מבנה עקרוני דומה - מרכב אחוד, מתלים נפרדים - אך התכנון שונה לגמרי. במקרה של צ'ירוקי, מדובר במקור בקרוסאובר שמבוסס על רצפת הדגמים הקומפקטיים של פיאט, כאשר גרסת 'טריילהוק' היא בעצם גרסה משופרת לשטח מהמפעל. המשמעות - יכולת השטח בפועל גבוהה, רמת העמידות פחות.
ל'טריילהוק' כושר עבירות גבוה ביותר בזכות נעילת דיפרנציאל אחורית (אלקטרונית) המסתייעת בבקרת משיכה מעולה והוא נבדל מהגרסאות ה'רגילות' בהגבהת מרכב, בציריות מחוזקות (מעובות), משולשים מחוזקים, בולמים וקפיצים שונים, צמיגי שטח בגודל סביר ("30). עם זאת, בהינתן הרצפה שנועדה במקור למכוניות כביש, מכלולי המתלים וההיגוי לא עמידים מספיק: זרועות המתלה התחתונות (משולשים) עדיין חלשות (וגם נקודות העיגון שלהן), אין יכולת מעשית להגביה (מכיוון שהרכב מגיע מוגבה מהמפעל).
דגשים טכניים - ג'יפ צ'ירוקי טריילהוק משומש: צ'ירוקי טריילהוק אינו נחשב רכב עמיד ועלויות התחזוקה שלו עלולות להיות גבוהות. מנוע ה-V6 סובל ממפעילי גלי-זיזים חלשים ומדליפת נוזל קירור ממצנן שמן המנוע. כמו כן, המנוע רגיש מאוד לאיכות השמן – אי החלפה בזמן ולפי התקן המדויק עלולה לגרום לגלי הזיזים להיטחן. כדאי גם לשים לב למשאבת המים, לתרמוסטט ולמשאבת השמן – המכלולים הללו לא נהנים מאורך חיים גדול, כמו במנוע 3.6 ליטר. רוב הרגישויות הללו אינן באמת חריגות, אבל חשוב לדעת כי מנוע ה-V6 בנפח 3.2 ליטר הותקן רק בצ'ירוקי, כך שעלולה להיות בעיה באספקת חלקים. עוד כדאי לקחת בחשבון שתיבת תשעת ההילוכים של ZF סבלה מכשלי חומרה ותוכנה (כולל ביחידת הבקרה של תיבת ההעברה) בעיקר בשנתיים הראשונות.
ג'יפ רנגלר JK
זמינות בישראל: 2007-2019גרסאות: מנוע 3.6 ליטר (בישראל מתחילת 2012); מרכב קצר או ארוך
רמת אבזור/מפרט: 'רוביקון'
גרסה מומלצת: 3.6 ליטר
עזרים לשטח: ב'ספורט' - דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה; ב'רוביקון' - יחס העברה נמוך קצר במיוחד (4:1), יחס העברה מוגדל בסרנים (4.1:1), נעילות דיפרנציאל נשלטות מלפנים ומאחור, ניתוק חשמלי למוט המייצב הקדמי
מערכות בטיחות מתקדמות: אין
מחיר: מ-80,000 שקלים (קצר, 'ספורט') עד 144,000 (ארוך, 'גולדן איגל', 2019); 'רוביקון' - מ-88,000 (קצר) ועד 161,000 שקלים (ארוך, 'ריקון', 2019)
רקע כללי: נצר לשושלת רכב השטח האזרחי הראשון. גם בגלגולו המודרני (2006) מדובר ברכב שטח קשוח - גם אם מעודן מבעבר. הסרנים הקשיחים מאפשרים מהלכי מתלה גדולים, שלדת הסולם תורמת לעמידות המרכב (כנגד פיתולים בהצלבות, הגנה על מכלולי המרכב התחתון). מתחילת 2012 מוצעת בישראל גרסת 'רוביקון' באופן רשמי, עם מפרט ייעודי לשטח ויכולת גבוהה ביותר. חשוב לדעת כי רנגלר שהגיע לישראל בייבוא הרשמי הגיע בתקינה אירופית, אולם ישנם כלי רכב בתקינה אמריקאית המצוידים בין היתר במידת צמיגים גדולה יותר מהמפעל (245/75-17 באירופית, 255/75-17 באמריקאית).
מתחילת 2012 מוצע רנגלר עם מערכת ההנעה על בסיס מנוע בנזין V6 אטמוספרי בנפח 3.6 ליטר עם 285 כ"ס ותיבת 5 הילוכים, עם ביצועים מצוינים. פרט לכך, רנגלר סטנדרטי נחשב נוח ונעים יחסית בנסיעת כביש והמגרעות העיקריות נוגעות בעיקר לסביבת הנהג שאיכותה נמוכה (חומרים, גימור) ולספסל האחורי קטן (בגרסה הארוכה) שמתאים בעיקר לילדים. ב-2018, חודשים ספורים לפני החלפת JK בדור חדש, הוצעו רמות גימור חדשות ('גולדן איגל' על בסיס רמת הגימור 'ספורט'; JK Edition על בסיס רמת גימור 'סהרה' שלא הוצעה בייבוא רשמי; 'רוביקון ריקון') שכללו בעיקר מערכת מולטימדיה עם מסך "6.5 ומערכת שמע של 'אלפיין'.
דגשים טכניים - ג'יפ רנגלר JK: רנגלר JK הוא רכב אמין בבסיסו. מנוע 3.6 ליטר סבל בשנים הראשונות שלו (עד 2013) מאיכות חומרים נמוכה שהובילה לבלאי מהיר של גלי הזיזים, הנדנדים וראש המנוע, כשלאחר מכן עיקר הרגישויות שנותרו היו במפעילי גלי הזיזים (תזמון שסתומים משתנה), במשאבת השמן, במשאבת המים. תיבת ההילוכים (5 הילוכים, ממרצדס) נחשבת אמינה ועמידה מאוד (בתנאי שמחליפים לה שמן באופן תקופתי). הדור השני של מנוע ה-3.6 ליטר, שהוצג ב-2016 (ע"ע גרנד צ'ירוקי) לא הוצע ברנגלר JK.
חשוב גם לשים לב לשיפורים (אם ישנם) – להיקפם, לטיבם. לרנגלר יכולת גבוהה ביותר במצבו הבסיסי, בוודאי ברוביקון - כך שאין צורך באמת בשורת שיפורים נרחבת. שיפורים בהיקף גדול מדי עלולים לפגוע באיכות הנסיעה על הכביש ואף לפגוע בעמידות המכלולים (בעיקר של חלקי המתלה, ההיגוי, העברת הכוח).
טויוטה לנד קרוזר (150)
זמינות בישראל: 2009-2024גרסאות: דיזל 3.0 ליטר (173 כ"ס בהתחלה, 190 כ"ס מאמצע 2011 ועד אמצע 2015) עם תיבת 5 הילוכים, או 2.8 ליטר מאמצע 2015 (177 כ"ס בהתחלה, 204 כ"ס מסוף 2020) ותיבת 6 הילוכים. בין 2016-2017 הוצעה גם גרסת בנזין עם מנוע V6 בנפח 4.0 ליטר (282 כ"ס) ותיבת 6 הילוכים; מרכב קצר או ארוך
גרסה מומלצת: דיזל 3.0 ליטר (190 כ"ס) או 2.8 ליטר (204 כ"ס)
רמת אבזור/מפרט: 'סלקט' עד 2017, 'לימיטד' מ-2018-2020, 'סהרה' מ-2019-2021, 'לקשרי 5' מ-2022
עזרים לשטח: נעילת דיפרנציאל אחורי - תקני בגרסאות המרכב הארוך מ-2022, לפני כן רק ב'סהרה' (מ-2019 ואילך); מוטות מייצבים אקטיביים אוטומטיים (KDSS) - ב'לימיטד' מ-2009-2011 או ב'סהרה' מ-2019 ואילך
מערכות בטיחות מתקדמות: מ-2018 ב'לימיטד'/'סהרה', מסוף 2020 (גרסאות 204 כ"ס) בכל רמות הגימור (למעט TS הבסיסית)
מחיר: מ-143,000 שקלים (ארוך, TS); עבור שנתון 2015, רמת גימור 'סלקט', מנועים שונים – 173,000 שקל לגרסת 3.0 ליטר, 150,000 שקל לגרסת 2.8 ליטר; 'לימיטד', 2018 - 211,500 שקלים; 'סהרה', 2019 – מ-237,500 שקלים; גרסת בנזין, 2016 – מ-144,000 שקלים. מחיר גרסת מרכב קצר – מ-138,000 שקלים
רקע כללי: רכב הכביש שטח הפופולרי ביותר בישראל – ומסיבות מצוינות. לנד קרוזר מציע שילוב יעיל בין נוחות ועידון בכביש, יכולת גבוהה בשטח, איכות ייצור גבוהה; הוא לא הכי טוב באף מדד אבל הוא הכי מאוזן. זאת ועוד, ללנד קרוזר שני אסים בשרוול: אפשרות ל-7 מקומות ישיבה, תכנית אחריות מורחבת שמגיעה עד 12 שנה(!) עליה נפרט בהמשך.
לשילוב התכונות הייחודי הזה מודעים גם המוכרים, גם הקונים, גם יוצרי המחירון. מחירי לנד קרוזר 3.0 ליטר - במחירון, ללא התייחסות למצב השוק - גבוהים בכ-40-50% בהשוואה לפאג'רו ברמת גימור דומה ומרצדס G קלאס (G350 דיזל) שעלה פי שלושה כחדש (על G קלאס - בכתבה הבאה). ההפרש קטן משמעותית (20% 'בלבד') בהשוואה בין פאג'רו ללנד קרוזר עם מנוע 2.8 ליטר (177 כ"ס). על ערכי המחירון הגבוהים של קרוזר מוסיפים המוכרים עוד 15-20%, המתורגמים לעשרות אלפי שקלים - שיאבדו במקרה של גניבה או תאונה משביתה. בגרסת הבנזין הנדירה המצב חמור - והמכוניות המעטות שישנן נמכרות בכ-250%(!) מעל לערכן במחירון ודווקא הן מבוקשות במיוחד בקרב גנבים.
דגשים טכניים - טויוטה לנד קרוזר (150) משומש: המרכיב הטכני נחלק לשני חלקים – תקלות נפוצות, תכנית אחריות מורחבת. התקלה הנפוצה ביותר במנוע 3.0 ליטר קשורה למזרקים; המזרקים במנוע KD1 גם רגישים ללכלוך, גם רגישים לתזוזות ולכן אורך החיים שלהם נע סביב 100,000 ק"מ ברכב מטופל; עלות ההחלפה היא כ-2000 שקלים למזרק ויש להחליף את כולם (ביחד עם התושבות שלהם). מ-2014 למנוע תכנון מעט שונה, עם בוכנות חדשות ומתיזי שמן שונים. המנוע הזה, ברוב השנים, פחות עמיד מכפי שמקובל לחשוב.
המנוע החדש יותר – 2.8 ליטר, GD1, כולל מערכת SCR (המחייבת שימוש בתמיסת אוריאה) – סובל בעיקר בשנים 2015-2018, מאיכות חומרים נמוכה בעיקר בראש המנוע (גלי זיזים, נדנדים) מה שהוביל לתקלות מנוע ולחוסר יציבות בעבודתו; הפתרון המקובל הוא להחליף ראש מנוע לזה של שנתון 2019 ואילך. עד 2017 היו גם 'מחלות ילדות' במערכות לצמצום זיהום אוויר (מזרק אוריאה, מסנן חלקיקים DPF) שנפתרו בדרכים שונות (עדכון תוכנה ל-DPF, מזרק אוריאה בתכנון חדש).
השוס הוא האחריות המורחבת שמציעה טויוטה, שמתאימה לכלי רכב עד גיל 15 או 250,000 ק"מ (המוקדם ביניהם). האחריות הזאת עולה כסף ונדרש חידוש בכל חצי שנה/10,000 ק"מ - אבל זה הרבה יותר טוב מהיעדר אחריות בכלל, כמו שקורה אצל רוב היצרנים. האחריות כוללת בעיקר מנוע (גוף וחלקים פנימיים בלבד), תיבת הילוכים, מערכת בלימה (ABS, מגבר בלם, משאבת בלם, צינורות בלם), יחידות בקרה שונות (מנוע, גיר, פיקוד תיבת העברה, מחשב לזיהוי מפתחות). המשמעות: המזרקים של מנוע 3.0 ליטר אינם באחריות אבל הבוכנות כן; במנוע 2.8 ליטר יש אחריות לכשל (האפשרי) בגלי הזיזים ובנדנדים, אבל אין אחריות למערכת SCR (אוריאה).