דלק מוטורס – יבואנית ב.מ.וו, מאזדה, ניאו, פורד – חתמה על מזכר הבנות עם חברת מטרו מוטור ולפיו זו האחרונה תעביר לדלק מוטורס את פעילות יבוא הרכב שלה. המשמעות היא כי דלק מוטורס תהיה יבואנית של מותגים אחדים של דונגפנג (Dongfeng; 'רוח מזרחית' בסינית). המזכר, תמורתו שולם סכום של 110 מיליון שקלים, יאפשר לדלק לייבא את המותגים שהזיכיון להם היה בידי מטרו רכב, חטיבת הרכב של היבואנית המתמחה בעיקר ברכב דו-גלגלי (ימאהה, סאן יאנג, קוואסאקי). 

בכל הקשור לפעילות היבוא מדובר במספר מותגים של תאגיד הענק דונגפנג – הרביעי בגודלו בסין, עם חצי תריסר מותגים ועשרות דגמים של מכוניות נוסעים, רכבי פנאי, דגמי שטח ומיניוואנים, עם מנועי בעירה פנימית בלבד, גרסאות היברידיות וכאלה נטענות, גם בהנעה חשמלית. 

יבוא רכבי דונגפנג לדלק מוטורס
צילום: יצרן
 

הקשרים מקומיים

מבין אלה, מטרו ייבאה עד כה את וויה (Voyah; מסוף 2022), ובאפריל השנה הוכרז על תחילת היבוא של מותג פורת'ינג (Forthing) על-ידי UMI. 

כאן יצוין כי מטרו רכב הייתה אמורה להציג בימים הקרובים את דונגפנג נאנובוקס, מכונית חשמלית קטנה עם קשר לרנו (לדונגפנג מותג משותף איתה), האמורה להיות זולה. מטרו רכב, שייבאה גם את מותג ליפמוטור, איבדה את הזיכיון ליבוא דגמי המותג עם יסוד סטלנטיס אינטרנשיונל המשווקת אותו בעולם והעברתו לסמלת.

דלק מוטורס, בניגוד לרוב יבואני הרכב בישראל לא החלה לפעול בהקשר הסיני והחשמלי הצמוד עד לאחרונה, רק באוקטובר 2023 החלה ביבוא מותג ניאו המאוד יקר ועד לא מכבר באופן עקיף. ניאו הציג מותגים זולים יותר, אך בשלב זה לא ברור מתי אלה ישווקו באירופה.

יבוא רכבי דונגפנג לדלק מוטורס
צילום: יח"צ
 

העתיד הקרוב

עם ההכרזה המקורית של מטרו במרץ 2024 על יבוא מותגי דונגפנג דובר על דגמים של מותג דונגפנג עצמו ובנוסף על אי-פאי (eπ) – עם דגם פנאי ומכונית נוסעים בגודל נאה, בהנעה היברידית עם מאריך-טווח או חשמלית; M-הירו (M-Hero) – דגמי שטח של ממש כמו 917; כאמור נאמי (Nammi); אולי גם Eπ (אי-פאי). 

דלק מוטורס מצדה תפעל לפי הסיכומים שהיו למטרו רכב עם דונגפנג – תרכוש מלאי, תפתח אולמות תצוגה, תקים מערך שירות וכיו"ב. 

יבוא רכבי דונגפנג לדלק מוטורס
צילום: יצרן
 

התארגנות בהמשך

שינויים כאלה במערך היבוא והשיווק של מותגים ודגמים מסין היו צפויים גם בגלל שתאגידי הרכב בסין פועלים באופן שונה מהמקובל בין יצרני הרכב הוותיקים באירופה, בארה"ב, ביפן ובקוריאה. בסין עצמה נוצרים מותגים רבים שונים לשיווק בתוך המדינה ואחרים לשיווק מחוצה לה; דגמים רבים מוצעים בשני מותגים כאלה, גם בכאלה המופנים ליצוא; השינויים תכופים ולא תמיד הסיבה להם ברורה; אותם מותגים – ולא חברות האם שלהם – חותמים על הסכמי יצוא עם יבואנים ותיקים אך גם עם כאלה חדשים לגמרי; מותגים קרובים של אותו תאגיד פונים ליבואנים שונים, מציעים גם דגמים זהים; במקרים אחדים, אותו מותג מוצע על-ידי שני יבואנים שונים. 

מצב עניינים זה, כאשר חלק מהיצרנים צעיר, מותגים מסוימים אינם סגורים, יבואנים בראשית דרכם מחויבים למלאי ולחלפים יוצר בעיות. כאשר בעיות אלה מוצאות ביטוי על רקע המשבר הנוכחי – הירידה בביקוש לרכב חשמלי, המיסוי המכביד באירופה – צפוי כי חלק מהיצרנים יפסיק פעילות או יעביר אותה ליצרן מבוסס יותר, יבואנים מסוימים יפסיקו לפעול בשוק הרכב בארץ.