מחירה של מכונית משפחתית קומפקטית חדשה - או דגם פנאי קומפקטי, זה לא באמת משנה - הוא כ-180,000 שקלים בממוצע. יש גם בפחות, אבל זה המחיר הממוצע של דגמי הליבה - BYD אטו 3, יונדאי אלנטרה, קיה נירו - ואותם מאזנים דגמים כמו סקודה אוקטביה הזולה-יחסית לצד טויוטה ראב4 היקר יחסית. אלו חמשת הדגמים הכי נמכרים בישראל בשנה האחרונה. 

רכבי כביש-שטח הם כלי רכב יקרים – גם בגלל שבסופו של דבר הם נמכרים בכמויות קטנות יותר, גם בגלל שהבסיס הטכני שלהם נמצא במיעוט בקו הייצור (שלדה מול רצפה), גם בגלל מכלולים נפרדים-אך-הכרחיים (תיבות העברה, למשל). אלה שממש רוצים אותם יוצרים גם ביקוש, וזה תמיד נענה – במחיר גבוה ככל שניתן. ויש עוד: כמעט תמיד, רכב שטח מגיע בממדים גדולים, ממקמים אותו בקטגוריית גודל גבוהה. מכיוון שליכולת ממוקדת ומוכחת יש ביטוי בשטח (וביותר ממובן אחד), גם מותגי אמצע הדרך גובים פרמיה על היכולת, לא רק כאלה של מותגי יוקרה (ושם זה בכלל...).

בישראל, המחיר של כל הסיפור הזה, בגלל המיסוי, פשוט מוכפל. 

בפועל המשמעות היא שרכב כביש-שטח חדש עולה 400,000 שקלים ואף יותר, גם אז לגרסאות בסיסיות ופחות מושקעות. 

מה שבכל זאת נותר כשהיה הוא שוק היד השנייה, שם המחירים (כמעט) תמיד יורדים – אם-כי המחירים ממש גבוהים (בגלל הביקוש והמחירים הנ"ל). עם זאת, לרכב משומש יש יתרון הודות לשימוש במנגנונים מתקדמים פחות שמסייעים (לעתים) לעמידות טובה יותר ולמקצועיות משופרת של נותני השירות, ולא פחות חשוב: כשמדובר על רכבי כביש-שטח, הוותק עשוי לרמז על יכולת שטח עדיפה בזכות פחות תקני זיהום ובטיחות שנדרשו בעבר. מנגד, אם הרכב ראה שטח, בוודאי אם הרבה, אתגרי האחזקה הלא-זולה מועצמים. 

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: בני דויטש
 

נוכחים נפקדים

בסקירה זו ריכזנו את רוב דגמי הכביש-שטח שהוצעו בישראל (חלק א׳), שניתנים לרכישה כיום במחיר של עד 180,000 שקלים. 'רוב', מאחר והדגמים בסקירה חייבים להיות מצוידים ביחס העברה נמוך ('הילוך כוח') וגם אז ישנם דגמים שלא נכנסו לרשימה: סוזוקי גרנד ויטארה (שהוצע עד 2015), ניסאן פאת'פיינדר, סובארו פורסטר. גרנד ויטארה אמנם מצויד ביחס העברה נמוך, אך אינו מיועד לעבודת שטח קשה (גם אם יש מי שעושים זאת) ויעידו על כך יחס ההעברה הנמוך הארוך שלו (שאינו אפקטיבי עם מנוע הבנזין הקטן) ומכלוליו העדינים; ניסאן פאת'פיינדר נעדר מהרשימה בשל המספר הזניח של יחידות בשוק (פחות מ-50 בין 2013 ל-2015); פורסטר צויד בהילוך 'כוח' ארוך במיוחד רק בגרסה הידנית עם 5 הילוכים (שהוצעה עד 2012). 

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: בני דויטש
 

דגשים

בכל דגם ישנה התייחסות למחיר. המחירים בסקירה משקפים את ערכי הדגמים במחירון לוי יצחק (אוקטובר 2024) שהוא המחירון היחיד הרלוונטי לצרכי ביטוח. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי כלי רכב רבים מוצעים מעל לערכם במחירון – מוכרים רבים מתמחרים את רכבם לפי מחירון יד2 המקודם במסגרת תהליך פרסום המודעה בלוח (וגם כי המחירים בו לא פעם גבוהים מאלו שבלוי יצחק) כאשר ברכבי שטח המצב מאתגר במיוחד בשל ביקוש רב מחד ומלאי שהולך ומצטמצם מאידך. המלצתנו היא להשתמש במחירון הרשמי כבסיס למו"מ; חשוב לזכור כי במקרה של תאונה או גניבה, כל שקל מעל המחיר המופיע במחירון ילך לאבדון. אפשר לשלם מעל מחיר זה אם מדובר ברכב שמור ומתוחזק, אבל בפער סביר; ברכבי שטח: עד 15-20% יקר יותר.

כמו כן, המחיר ההתחלתי לכל דגם מתייחס לשנתון 2013 (אלא אם צוין אחרת) - שנתון שגם מאפשר מרחק בטוח מהצורך באישור בלמים לפני הטסט השנתי (החל מהשנה ה-16 של הרכב, כיום 2008; שני טסטים בשנה - החל מהשנה ה-21 של הרכב, כיום 2003) וגם עדיין ניתן לבטח בו כלי רכב בביטוח מקיף ברוב חברות הביטוח (לרוב עד גיל 14 של הרכב, כיום 2010).

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: בני דויטש

לנד רובר דיסקברי 4

זמינות בישראל: 2009-2016
גרסאות: מנוע דיזל V6, בנפח 3.0 ליטר, עם 2 מגדשי טורבו, בשתי רמות הספק: 210 כ"ס בגרסה הבסיסית, 255 כ"ס במחוזקת/מהודרת. תיבת 8 הילוכים (בורר עגול). עד סוף 2011 - גרסה בסיסית עם מנוע 2.7 ליטר (190 כ"ס, מגדש טורבו יחיד), תיבת 6 הילוכים (עם ידית; בכל הגרסאות)
גרסה מומלצת: 190 או 210 כ"ס
רמת גימור/מפרט: GS
עזרים לשטח: קפיצי אוויר, נעילת דיפרנציאל אחורי (תקני, גם ב-GS עם מנוע 2.7 ליטר)
מערכות בטיחות מתקדמות: רק ב'לנדמרק' מ-2016 – ניטור עצמים בשטחים 'מתים'
מחיר: מ-111,000 שקלים (210 כ"ס, GS) ועד 202,000 שקלים (255 כ"ס, HSE, שנת 2016; שווי דומה גם למהדורת 'לנדמרק')

רקע כללי: לנד רובר דיסקברי 4 הוא מרכבי הכביש-שטח הטובים בשוק, המשלב יכולת גבוהה מאוד בשטח לצד נוחות נסיעה מעולה בכביש ויכולת דינמית מכובדת. קפיצי אוויר יעילים – גדולים, עם מכל אוויר נפרד לכל סרן – תורמים לפעולת מתלים יוצאת דופן, לצד שיפור האחיזה בשטח (בדומה להתנהגות של סרן קשיח). תכנון במיטבו. בורר מצבי הנהיגה לשטח (Terrain Response) מסייע לנהיגת שטח באמצעות התאמה אוטומטית של נעילות הדיפרנציאל.

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: רונן טופלברג

הבעיה של דיסקברי בשטח היא צמיגים; רוב כלי הרכב (גם בדיסקברי 3) מצוידים בחישוקי "18-"19 עם צמיגים בעלי חתך נמוך יחסית (255/60 ו-255/55 בהתאמה) ולכן מטיילים יהיו חייבים להחליף לצמיגי חורף ('חצי חצי') כדי לצמצם את הסיכון לתקרים בשטח; גרסת 2.7 ליטר, בימי דיסקברי 3, הוצעה עם חישוקי "17 וצמיגי 235/70 (במקור ברמת גימור S) להם חתך סביר לשטח. ככל שהספק המנוע גדול יותר, כך נדרשים בלמים גדולים יותר, שמחייבים חישוקים גדולים יותר – ולכן בגרסאות 3.0 ליטר מידת החישוקים המינימלית האפשרית היא "18.

דגשים טכניים - לנד רובר דיסקברי 4: הבעיה הגדולה של דיסקברי 4 (וגם 3) היא במנוע – מנועי ה-V6 סובלים מכשל תכנוני הן בגל הארכובה (תכנון כושל של מסבי הטלטלים וגל הארכובה ושל מעברי השמן עבורם) והן בהוראות התחזוקה (החלפת שמן כל 24,000 ק"מ במנוע 2.7 ליטר או 26,000 ק"מ ב-3.0 ליטר; שמן 5W-30) שהתגלו כשגויות. התוצאה: גזירה של הארכובה, הרס המנוע, החלפה בשווי עשרות רבות של אלפי שקלים - הצעות מחיר של בין 60,000 ל-80,000 שקל נחשבות זולות יחסית. עם זאת, לאחרונה (אוגוסט 2023) הושג הסדר פשרה במסגרתו היצרנית תעניק אחריות למנוע במהלך השנתיים הקרובות (שלוש שנים במקור, מ-2023) לכלי רכב שעברו עד 300,000 ק"מ.

לצד זאת, יודגש כי מניסיון עבר, התכנון הכושל של המנוע לא נפתר עם השנים (גם לא בדיסקברי 5; על כך בסקירה הבאה). לכן, גם אם הוחלף מנוע (או יוחלף בקרוב) הדרך להאריך את חייו היא להקפיד על אופי נהיגה רגוע, מרווח טיפולים צפוף (לא יותר מ-10,000 ק"מ, בוודאי בכלי הרכב מסוף 2016 המצוידים במערכת SCR, 'אוריאה') ושימוש בשמן תואם לתקן היצרן ובצמיגות עבה יחסית (בעולם מתיר היצרן להשתמש גם ב-5W-40 ואפילו ב-0W-40).

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: רונן טופלברג
 

מיצובישי פאג'רו

זמינות בישראל: 2007-2018
גרסאות: דיזל 3.2 ליטר (170 כ"ס עד 2009, 200 כ"ס מ-2009 עד אמצע 2015, 190 כ"ס מאמצע 2015 ועד 2018); גרסת בנזין 3.8 ליטר (250 כ"ס) הוצעה בין 2007-2011; מרכב קצר או ארוך
גרסה מומלצת: דיזל 200 כ"ס, עד 2015
רמת גימור/מפרט: 'דזרט' הבסיסית
עזרים לשטח: נעילת דיפרנציאל אחורי
מערכות בטיחות מתקדמות: אין
מחיר: מ-99,000 שקלים (ארוך, 'דזרט', 2013) ועד 169,000 שקלים (ארוך, 'דקאר', 2018) או 187,500 שקלים עם חבילת 'פרו'. מחיר גרסת מרכב קצר ('דקאר' בלבד) - מ-103,000 שקלים

רקע כללי: במשך שנים היה פאג'רו לאחד מרכבי הכביש-שטח המבוקשים בישראל. הוא היה מהראשונים מסוגו שהוצעו כאן וגם אחד המוצלחים, ומשנת 2000 הוצע בישראל הדור החדש והמתקדם באותם ימים, שנטש את שלדת הסולם והסרן האחורי הקשיח לטובת מרכב אחוד וארבעה מתלים נפרדים – מבנה בסיסי דומה לזה של מכונית-נוסעים/רכב-פנאי. התכנון הזה סייע לשיפור גדול ביכולת הדינמית על הכביש, על חשבון יכולת השטח: מהלך המתלים היה קצר מדי, הגחון נמוך מדי וחשוף. 

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: בני דויטש

אמנם הייתה נעילת דיפרנציאל אחורי, אבל גם היה יחס העברה נמוך ארוך במיוחד (1.9:1). עבור טיילי שטח, הגבהה ומיגונים (וצמיגים) הם הכרח. 

בסוף 2006 הוצג דור חדש, שאמנם כלל שינויים משמעותיים ביחס לקודמו – מנוע בתכנון חדש, נעילת דיפרנציאל אחורית בצמוד לבקרת משיכה כחלק מהמפרט התקני (שילוב שלא היה קודם) – אך הבסיס נותר דומה ועדיין לא מבריק בשטח. מאז ועד 2018 יוצר פאג'רו כמעט ללא שינויים – ב-2009 מנוע עם ראש בתכנון שונה להספק 200 כ"ס, תיבת הילוכים מסוג חדש; מסוף 2015 מערכת SCR המחייבת שימוש באוריאה. מ-2017 הוצע פאג'רו עם חבילת 'פרו', שכללה מיגונים, ערכת הגבהה (בולמים-קפיצים) וצמיגי שטח (BF) שסייעה לשיפור העבירות בשטח ואפילו שיפרה את היכולת הדינמית על הכביש (למרות ההגבהה והצמיגים) אך פגמה בנוחות ובעידון.

דגשים טכניים - מיצובישי פאג'רו: בפאג'רו מהדור החדש יותר, זה שהוצע בישראל מ-2007, טופלו כמה מהבעיות המשמעותיות שאפיינו את הדור הקודם - ובראשם משאבת הדלק לחץ-גבוה הבעייתית. למנוע גם ראש בתכנון חדש, ללא הזרקה ישירה אלא מערכת מסילה משותפת. לשרשרת התזמון יש אורך חיים של כ-200-250,000 ק"מ, כמקובל. עוד כדאי לשים לב למצב הציריות - אלה עדינות יחסית וזה לא תמיד מסתדר עם עבודת שטח אינטנסיבית.

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: בני דויטש
 

סאנגיונג רקסטון (דור ראשון)

זמינות בישראל: מ-2001 עד סוף 2017
גרסאות: דיזל 2.0 ליטר בין 2013-2015, דיזל 2.2 ליטר מ-2016
גרסה מומלצת: 2.2 ליטר
רמת אבזור/מפרט: אחיד
עזרים לשטח: אין
מערכות בטיחות מתקדמות: אין
מחיר: מ-34,000 שקלים ל-2.0 ליטר (2014) עד 73,000 שקלים ל-2.2 ליטר (2017)

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: מנהל

רקע כללי: הדור הראשון של רקסטון הוצע אצלנו במשך 17 שנים ברציפות - מ-2001 ועד סוף 2017. מהיותו רכב כביש-שטח של פעם, המרכב נשען על שלדת סולם, יש סרן אחורי קשיח, צמיגים בעלי דופן גבוהה (255/70-16; ב-2.0 ליטר צמיגי 235/75-16). עם זאת, רקסטון מעולם לא נחשב רכב כביש-שטח טוב באמת – ותפישתו כ'קשוח' נבעה גם בגלל המפרט הנ"ל, גם בגלל שלא הרבה נאשר עם כזה. הדור השני (בישראל מ-2018) דומה במאפייניו לדור הראשון, אך הוא סובל מתכנון לקוי בהקשר של עבודת שטח - ולכן הוא לא מוזכר רשמית ברשימה; נעילת הדיפרנציאל מאמצע 2021 ושיפור בפעולת בקרת האחיזה לא באמת סייע לו.

עם זאת, רקסטון היה – ועדיין – אחד הדגמים הזולים מסוגו, וביחד עם צריכת דלק טובה יחסית (סביב 10 ק"מ לליטר) מדובר ברכב כביש-שטח עם היגיון כלכלי; מי שיסתפקו בטיולי שטח ברמה קלה-בינונית יוכלו ליהנות משירותיו של רקסטון דור ראשון. בונוס: לרקסטון 7 מקומות ישיבה, גם אם לא כל כך מרווחים (וללא מיזוג אוויר לשורה השלישית בשנים האחרונות).

דגשים טכניים - סאנגיונג רקסטון: ככלל, מערכות ההנעה של רקסטון נחשבות אמינות ועמידות יחסית. בארץ לא ידוע על בעיות מיוחדות, אבל ע"פ דיווחים בחו"ל נראה שלמנוע 2.2 ליטר עדיפות על פני מנוע 2.0 ליטר בכל הקשור לעמידות, בעיקר בהקשר של עמידות מיסבי גל הארכובה הודות לתכנון שונה של מתזי השמן. בשני המנועים, כדאי לקחת בחשבון כי שרשרת התזמון ומגדש הטורבו שורדים כ-250,000 ק"מ. מערכת SCR (אוריאה) לא הוצעה כלל בדור הראשון - אלא רק באמצע חיי הדור השני (2018). כדאי לשים לב למצב הציריות - מ-2014 לרקסטון תיבת העברה 'פשוטה', ללא מצמד רב-דסקי, כך שעומס מוגבר עלול לפעול על הציריות הקדמיות לפרקי זמן ארוכים ולהגביר את הבלאי שלהן.

עוד כדאי לשים לב כי ברקסטון עם מנוע 2.2 ליטר בוצע עדכון תוכנה לבקרת היציבות - עם תכנות ייעודי ('מפה') לשטח (לפני כן לא היה) הנכנס לפעולה עם הפעלת תיבת ההעברה (4H). העדכון בוצע במקור בדור השני (מ-2018) ולאחר מכן בוצע עדכון גם לדור הישן (2016-2017) שצויד באותה מערכת הנעה. עוד יש לקחת בחשבון כי לרקסטון שוק שיפורים מצומצם. 

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: תומר פדר
 

סוזוקי ג'ימני (דור שני)

זמינות בישראל: מפברואר 2019
גרסאות: מנוע אחד - בנזין, אטמוספרי, 15. ליטר, 102 כ"ס; אפשרות בחירה בין תיבה אוטומטית (4 הילוכים) לידנית (5 הילוכים); מרכב קצר בלבד
גרסה מומלצת: אין העדפה מיוחדת
רמת אבזור/מפרט: אחיד
עזרים לשטח: מערכת עזר לזינוק בעלייה, מערכת עזר לירידה במורד
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב
מחיר: חדש - מ-157,000 שקלים לגרסה עם תיבה ידנית, מ-167,000 לגרסה האוטומטית; משומש (2019) - מ-76,000 לידנית, מ-86,500 לאוטומטית

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: נועם עופרן

רקע כללי: רכב השטח הקטן הוא רכב השטח היחיד שאפשר לקנות בישראל מתחת ל-180,000 שקלים. עם זאת, במחיר של 160-170,000 שקלים, ג'ימני אינו מעניק תמורה טובה - עם כל הכבוד למופע מקסים, יכולת שטח טובה ואפילו מערכות בטיחות מתקדמות, סיבוב קצר בג'ימני ילמד כי מדובר ברכב חד-גוני שאינו נעים לשימוש שוטף. מעבר להיותו פצפון ומתאים בקושי לזוג, הוא לא נעים בנסיעה על הכביש, חלש ומחוספס, גם לא ממש בטיחותי אפילו עם המערכות. בעיה נוספת - ג'ימני הפך לאחד הדגמים הגניבים ביותר ומחירי הביטוח מגיעים לסכומים חמש-ספרתיים.

לזכותו של ג'ימני יכולת שטח גבוהה, שמקורה בשלדת סולם וסרנים קשיחים, לצד משקל קל וזוויות מרכב טובות. עם זאת, גם ג'ימני זקוק לשיפורים - אין לו נעילות והוא נמוך (בעיקר בנקודות של מוטות הרדיוס). 

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: נועם עופרן

דגשים טכניים - סוזוקי ג'ימני: אלה העיקריים נוגעים לצריכת שמן גבוהה יחסית עוד במנועים צעירים, רפיון של שרשרת התזמון כבר ב-100-150,000 ק"מ. פרט לכך, כדאי לקחת בחשבון שהמכלולים של ג'ימני אמנם בנויים 'כמו ברכבי שטח' אבל בג'ימני המכלולים הללו קטנים וחלשים יחסית, כך שהבלאי בחלקי המתלה עלול להיות גבוה (תותבים, מחזירי שמן ועוד).

במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב׳)
צילום: נועם עופרן