הסימול והדגמים
אודי, כבר ציינו הרבה פעמים, הוכרזה על-ידי הבעלים, קבוצת פולקסווגן, כמותג יוקרה ב-1994. כיסוי משמעותי לכך היה עם השקת מכונית פאר ראשונה, A8, שהייתה חלוצה במרכב אלומיניום בכלל, בהנעה כפולה בסגמנט זה בפרט. באותה הזדמנות מאוד חגיגית, שונה סימול הדגמים מספרות בלבד, לאלפא-נומרי, והדגם שהחליף אז את המשפחתית הגדולה 80 נקרא 'A4' (ומיד נחזור לסימול).מכונית הסלון של אודי שנקראה עד אז '100' (גם '200') הייתה ל-A6, אבל שינוי של ממש לא היה (כן הייתה מעין מתיחת פנים). ב-1996 הוצג הדור החדש הראשון של מכונית הסלון הזאת עם סימול זה, וכעת הושק הדור השישי שלה. בין לבין המשיכה גרסת הסטיישן ('אוונאט'), נוספו גרסאות ביצועים (S6 ו-RS6), ומה שהיה אמור להיות גרסת סדאן-קופה היה לדגם נפרד בשם 'A7' (מיד).
אודי שינתה כבר בשנה שעברה את סימול הדגמים שלה, בין השאר על-מנת לעשות סדר בהיצע החשמלי ולהפריד אותו מקו הדגמים עם מנועי בעירה פנימית. הסידור פשוט: ספרה זוגית – חשמל; ספרה לא-זוגית – בעירה פנימית. כך, אודי A4 עם טורבו-בנזין הייתה ל-A5 – ואודי סלון החשמלית נשארה עם הספרה המוכרת, עם תוספת e-tron. הדור החדש עם מנוע בעירה פנימית ייקרא בהתאם 'A7'.
החשמול והדגמים
אודי הכריזה על כניסה לעולם הרכב המחושמל כבר ב-2009 עם רכבי קונספט בשם 'e-tron', בהמשך הוצגו גרסאות היברידיות לדגמים קיימים – ודגם כל-חשמלי ראשון לייצור היה רכב פנאי בשם זה שהושק ב-2018; מראשוני הז'אנר בעולם, זכה גם בתואר 'אוטו השנה'.במהלך השנים מאז, הציגה אודי עוד מספר דגמים חשמליים: מכונית הסלון הספורטיבית GT e-טרון (2021), דגם הפנאי הקומפקטי Q4 e-טרון (2021), דגם הפנאי הגדול יותר, Q6 e-טרון (2023), ובמסגרת אותו שינוי סימול, e-טרון המקורי היה ל-Q8 e-טרון (2023).
הבסיס השתנה עם הזמן. בהתחלה (e-טרון) הייתה זו הרצפה הרגילה (MQB) עם הסבה לחשמל; דגם אחד (GT) חלק רצפה עם פורשה טייקאן (J1) ; דגם אחר (Q4) שותף לרצפה החשמלית של קבוצת פולקסווגן (MEB; כמו סקודה אניאק, פולקסווגן ID.4).
מכונית הסלון החדשה של אודי מבוססת על הרצפה הייעודית PPE (ר"ת של Premium Platform Electric; רצפת פרמיום חשמלית) שפותחה בשת"פ עם פורשה (גם מקאן החשמלי, גם Q6 e-טרון), ולזו מתח מערכת של 800 וולט, יתרון של ממש (גם) בהספק הטעינה המהירה.
הכל מחושב
אודי e A6-טרון מוצעת בשתי תצורות מרכב, ליפטבק וסטיישן, וזו תיוצר במפעל בנקארסלום (Neckarsulm), 150 ק"מ דרומית לפרנקפורט. וכן, גם בסין – שם הוצג הקונספט ב-2021 – בגרסה המיועדת לשוק שם, רק לשם, והיא תהיה גם מוארכת.הדגם החדש משמר ממדים קרובים מאוד לדגם הפורש, אופייניים למכוניות סלון, בסיס הגלגלים הוא 295 ס"מ, האורך 493 ס"מ, הרוחב 192 ס"מ והגובה 149 ס"מ (ליפטבק) או 153 ס"מ (סטיישן).
כיאה לדגם כל-חשמלי, תכנון המרכב ועיצובו מחייבים התייחסות ממש רצינית למקדם הגרר. אנשי אודי מציינים כי היכולת האווירודינמית משפיעה על 10% מטווח הנסיעה ברכב עם מנוע בעירה פנימית, אך ברכב חשמלי מדובר ביותר מ-30%.
ואכן ובהתאם, לליפטבק נתון מרשים במיוחד של 0.21 ואילו לסטיישן 0.24. ולא מדובר רק במבנה הנראה של המרכב, אלא גם בדברים נסתרים ובפרטים – תחתית המרכב, שטוחה לגמרי; עיצוב החישוקים והצמיגים, יחד, מוסיף שישה קילומטרים נוספים לטווח; מערכת הקירור, התצורה והמיקום שלה, קריטיים והמצנן כמעט אופקי, כל אלה מוסיפים עוד תריסר קילומטרים; מצלמות הצד המחליפות את המראות מוסיפות עוד שבעה קילומטרים; אפילו כיול ספציפי של המתלים האדפטיביים מוסיף שישה קילומטרים. השקעה בפרטים = ארבעים קילומטרים.
עיצוב הדור החדש הוא בעיקר אלגנטי, ומרכיב משמעותי הוא הסבכה, המעוצבת ב'אמצע הדרך' בין רגילה לאטומה. מלפנים יחידות תאורה צרות, וכמובן לוגו הטבעות במרכז. אבל העיקר הוא המבנה, ליפבטק (וכמו ב-A5); הופעה של מעין קופה מרובת-דלתות (ספורט-אלגנט), עם דלת חמישית שכולה, כולל השמשה, עולה מעלה (שימושי),
בצד הרכב בחלק התחתון לאורכו צביעה בשחור, ליצירת תחושה שהרכב מוארך ביחס לגובה. מצד לצד ובלילה הלוגו מואר באדום. אפרופו תאורה, ניתן "לשחק" ולקבוע את עיצוב התאורה שביחידות התאורה, הן מלפנים והן מאחור – לא פחות משמונה אפשרויות, גם לפנים וגם מאחור. מודה שאם היו מספרים לי על כך לפני שראיתי, הייתי טוען שזה מטופש, אבל אחרי שראיתי, אני מתחבט מהי הבחירה שאעדיף, כי כל ההצעות קלעו לטעמי. כזה אני, איש שקל לרצות אותו.
סביבת הנהג היא החדשה של אודי, כמותה פגשנו כבר ב-Q6 e-טרון, גם ב-A5, ועיקרה מערך משולב של לוח מחוונים מוקרן ("11.9) ושל צג מרכזי קעור ("14.5), וגם אחד נוסף מול הנוסע ("10.9).
השילוב של מערך הצגים הזה יוצר סביבת נהג מרשימה למראה. מעבר לכך, איכות החומרים וההרכבה כצפוי וכנדרש טובה וראויה למכונית סלון של מותג יוקרה. ביחס לאבזור, עקרונית הוא עשיר מאוד, אלא שבשלב זה עדיין לא ידוע מה יהיה כאן תקני ומה יגיע במסגרת 'חבילת אבזור' כזו או אחרת. ובואו, מי כמו אודי אוהב חבילות אבזור...
בכל מקרה, במפרט האבזור, בין השאר לד-מטריקס בחזית, סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען (כולל בחיווי רגל) ולמושבים שיש בהם חימום ואוורור – ובעיקר יצוינו מערכת שמע של B&O עם רמקולים במשענות הראש, תצוגה עילית נהדרת, גג פנורמי שניתן להפוך את כולו או חלקו ובלחיצת כפתור לחלבי כך שיגן מפני קרני השמש, תאורת אווירה נאה שצבעיה משתנים כשמאותתים, נגיד.
המרחב מלפנים מרשים – כך גם המושבים הקדמיים עצמם: עוטפים, נוחים, עם אפשרות להארכת בסיס המושב וכמובן שהתפעול חשמלי ושיש זיכרונות. שדה הראייה סביר בלבד, שכן קו החלונות גבוה למדי אבל המראות הדקות שמשמשות למעשה כמצלמות לא גוזלות מקום נרחב מהראות לצדדים. זה אגב, הדור השני של המצלמות (ראשון ב-e-טרון) והתצוגה מעולה. הבעיה היא שזה עדיין לא טבעי, לי לפחות. כאשר נהגתי במכונית עם מראות קונבנציונאליות היה לי קל יותר להבין את התנועה שמאחורי, אך מצד שני הן גדולות למדי וממוקמות צמוד לקורות הקדמיות הרחבות ואז הראות החוצה נפגמת.
מאחור המצב מרשים עם המון מרחב. המושבים נוחים אך מעט נמוכים, מרווח הברכיים גדול מאוד ומרווח הראש מספק, ואילו המרווח של כפות הרגליים היה גבולי תחת המושבים הקדמיים. מאחור ישנה חלוקה ברורה לשלושה מושבים, יש בקרת-אקלים נפרדת רק לאזור זה, אבל לא ציפיתי לפחות, וניתן לחמם את שני המושבים הצידיים.
תא המטען ממש גדול; המספרים היבשים מספרים על 502 ליטר, אך הוא משדר שימושיות הגדולה מעבר לכך – הרבה בזכות הפתח הענק הנוצר עם פתיחת הדלת, זאת בנוסף לסף ההטענה הנמוך. תא המטען, בעיקר, חסר גלגל חלופי, ויש בו רשתות, ווי תלייה, ווי עיגון וגם תאורה. ניתן לקפל במהירות את המושבים האחוריים, ואלה יוצרים רצפה שטוחה לגמרי. יש גם תא מטען קדמי, קטן למדי, 27 ליטר.
מפרט בצל הר געש
בטנריפה ישנו הר געש פעיל שגובהו 3700 מטר ואני שם פעמיי אל הפסגה. אני לא דואג בגלל האפשרות שזה יתפרץ, שכן אני נמצא ב-S6 הכוחנית – ולזו די והותר כוח, ביצועים בהתאם ולא פחות חשוב: מספיק סוללה כדי שלא אצטרך לעמוד בצד ולהפנים שתכף הנוזל האדום יגיע אלי וישאיר ממני רק זיכרון.אודי e A6-טרון מוצעת בארבע גרסאות הספק – שתיים עם מנוע יחיד ובהנעה אחורית, 'רגילה' ו'ביצועים'; שתיים כפולות מנועים והנעה, 'קוואטרו' ו-S6.
רגילה – מנוע, יחיד; הנעה, אחורית; הספק, 286 כ"ס ברצף (326 כ"ס ב'שיגור'); מומנט, 43.8 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש, 7 שניות (6 ש' ב'שיגור'); מהירות מרבית, 210 קמ"ש; סוללה, 83 קוט"ש; טווח, 520-598 ק"מ; הספק טעינה, 225 קילוואט.
ביצועים – מנוע, יחיד; הנעה, אחורית; הספק, 367 כ"ס ברצף (380 כ"ס ב'שיגור'); מומנט, 57.6 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש, 5.4 שניות (5.3 ש' ב'שיגור'); מהירות מרבית, 210 קמ"ש; סוללה, 270 קוט"ש; טווח, 627-720 ק"מ; הספק טעינה, 270 קילוואט.
קוואטרו – מנוע, שניים; הנעה, כפולה; הספק, 428 כ"ס ברצף (462 כ"ס ב'שיגור'); מומנט, 87.2 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש, 4.7 שניות (4.5 ש' ב'שיגור'); מהירות מרבית, 210 קמ"ש; סוללה, 100 קוט"ש; טווח 605-685 ק"מ; הספק טעינה 270 קילוואט.
S6 – מנוע, שניים; הנעה, כפולה; הספק, 503 כ"ס ברצף (551 כ"ס ב'שיגור'); מומנט, 87.2 קג"מ; 0 ל-100 קמ"ש, 4.1 שניות (3.9 ש' ב'שיגור'); מהירות מרבית, 240 קמ"ש; סוללה, 100 קוט"ש; טווח 605-685 ק"מ; הספק טעינה 270 קילוואט.
בהספק הטעינה המרבי, 270 קילוואט, ביצועי הטעינה הם: 10 דקות ל-310 ק"מ; מ-10% ועד 80% ב-21 דקות. נתון מעניין; משקל הגרירה המרבי הוא 2.1 טון.
אבל יש כביש הררי מפותל לפני, זוהי השקה עם מכונה המכוונת ליכולת דינמית גבוהה, אז את ענייניי הטווח נשאיר למבחן בישראל, ואת כישורי הפנייה חקרתי לעומק שם.
נהיגה בהשראת לבה
התפוקה הכוללת שמציעה אודי S6 e-טרון מרשימה מאוד, כך גם הביצועים – אבל התאוצה הפנטסטית שהיא כוחנית מאוד אינה אלימה בהגשתה.זוהי מכונית כפולת-הנעה בדגש על הנעה אחורית. ב-S6 מייצר המנוע האחורי פי 2.1 מומנט מזה הקדמי, שולט ביותר משני-שליש מהנתון הכולל (59.1 קג"מ לאחור, 28 קג"מ מלפנים)
היכולת הדינמית מרשימה ממש, ולפני שנמשיך לפנייה הבאה, אציין כי הצמיגים נכונים למשימה: 235/45-20 מלפנים, 265/40-20 מאחור. כאשר עוזבים את דוושת התאוצה, במגבלות, יש הידוק ישבן, אך כזה לינארי ועדין. המגבלות רחוקות מאוד, והן הרבה מעבר לסביר בכביש הציבורי, ונהג מן המניין לא יגיע אליהן. אלה שכן יגיעו, ייתכן ויילחצו כאשר הישבן יתחיל לטייל בפראות; הביטחון שמקבלים במכונה השקטה הזאת ממש רב.
בנהיגה מהירה בכביש המפותל, הנהג המיומן לא יחשוש לדחוק את המכונית יותר ויותר, הוא גם לא יפחד ש-S6 תנסה לנשוך אותו עם תת-היגוי או היגוי-יתר, וזה באמת לא קורה. למעשה, בחציית המגבלות נוצר איבוד אחיזה ניטראלי, כזה של ארבעת הגלגלים, וכל עוד לא חוצים אותם באופן מוגזם, אז גם התוצאה לא תהיה מוגזמת, המכונית לא תתנתק מן האספלט. וכך מצאתי את עצמי דוחק אותה לפינות, מאתגר את המלאך ששומר עלי, שבוודאי הזיע בניסיון לשמור עלי – הרי הכבישים כל כך צרים וממש אין הרבה מקום לטעויות. עד כדי כך היה לי ביטחון בזכות היכולת שלה – וכן, זוהי מכונה השוקלת 2.3 טון.
הטרן-אין מעולה, גם במהירויות נמוכות. ההיגוי טוב, אמנם אילם, אך משקל ההגה טוב וכך גם המרכוז. גלגל ההגה עצמו אינו שמנמן, אך המבנה שלו נכון.
איכות הבלימה טובה, לא משהו מובן מאליו במכונית חשמלית, קצת יותר מובן בהינתן הנתונים: קוטר צלחות הבלימה מלפנים הוא 40 ס"מ, מאחור 35 ס"מ.
האספלט החלק. השקט
הכבישים בטנריף, לפחות במסלולים שהוצעו לנו, היו נהדרים. אבל ממש, בזכות איכות סלילה מעולה. A6 החדשה התגלתה עליהם כמכונית סלון נוחה למדי, אבל עם נקודת פתיחה כזו, זו לא חוכמה; את זה אנחנו נבדוק כמו שצריך על אספלט דובר עברית. מה שכן, פגשנו בפסי האטה אלימים, עם חיתוך חד בכניסה ובירידה מהם. לאודי בה נהגנו מתלי אוויר ובולמים אדפטיביים, והם טיפלו במפגעים האלה בנונשלנט, באופן מלכותי כמעט. עם זאת, לא ברור אם מתלים אלה יהיו חלק מהמפרט התקני או יהיו אופציה בתשלום.יש מספר מצבי נהיגה וארבע אפשרויות בלימה – החל מכזאת ללא פעולה רגנרטיבית ועד לנהיגה עם דוושה אחת. אני לא אוהב את המצב האחרון, בכל רכב שהוא, ועם כל הכבוד ליעילות. העדפתי לקבוע את מצב הבלימה בשלב אחד פחות.
תא הנוסעים של אודי e A6-טרון מבודד באופן מרשים את הקורה בחוץ, בעולם האמתי. בואו נגיד שאם הייתה זורמת עכשיו לבה לידי, לא הייתי יכול לשמוע את האדמה נשרפת. אבל להוציא את מרכיב הסיכון הספציפי הזה, ניכר כי השקיעו פה כמו שצריך וכן, את זה אני אומר כשאלו כבישים סלולים היטב שסופגים רעשים. בידוד רעשי הרוח למשל, היה פשוט מצוין, ואם הכבישים הסלולים היטב עשו חסד עם בידוד הרעשים, הרוח שהשתוללה בבוקר למחרת ממש לא. ובתא הנוסעים? כלום.
סיכום זמני
כרגיל בהשקה, זוהי התרשמות קצרה ולא מבחן ארוך. אבל גם במגבלות האירוע, ברור היה שאודי e A6-טרון היא מכונה משובחת ביותר, בגרסת S6 ממש מרשימה. כאשר התלונות הן מסוג של מרווח לכפות הרגליים ליושבים מאחור ומראות צד מסוג מסוים, ורשימת המחמאות כל-כך הרבה יותר ארוכה וכוללת את מהות הדברים במכונית כזאת, ברור שהמפגש הזה הפגיש אותנו עם רכב מרשים ביותר.הדור השישי של מכונית הסלון של אודי ממקם עצמו כבר עכשיו בקצה העליון של מכוניות הסלון של מותגי יוקרה.
אודי e A6-טרון תגיע לישראל עם תחילתה של 2025, מחירים ואבזור תקני עדיין לא נקבעו.