הודעה זו היא בהתאם להנחיית שר האוצר בצלאל סמוטריץ', וזו הביאה לסיום סאגה ארוכה של אי-ודאות ביחס לעלייה הצפויה במחירי הרכב החשמלי. זו הייתה אמורה להגיע לשיעור של 20,000 שקלים עד 30,000 שקלים בדגמי אמצע הדרך, החל מ-40,000 שקלים בדגמים של מותגי יוקרה.
כתוצאה מהשינוי, אמורים מחירי הרכב החשמלי לעלות עם תחילת 2025 בשיעור של 2% עד 5% מסיבה זו בלבד.
כאן יצוין כי המע"מ עתיד לעלות (ב-1%), ובהקשר של הרכב החשמלי, אגרת הרישוי תתייקר אף היא. כידוע, זו הייתה מוזלת ועמדה על 426 שקלים, ועם ביטול ההטבה הייחודית תהיה זהה לזו של כלי רכב אחרים – החל מ-1194 שקלים ועד ל-5052 שקלים (רכב מעל 330,000 שקלים).
רקע
כידוע, היקף החדירה של רכב חשמלי בישראל משמר קצב נאה, עומד השנה על כמעט רבע מכלל המסירות, כ-65,000 יחידות. במצב הנוכחי, ככל שהשימוש ברכב חשמלי גובר, כך קטנות הכנסות המדינה – גם בגלל המס המופחת, גם בגלל צמצום השימוש בדלק, שהמס עליו מהווה מחצית ממחירו.מנגד, פגיעה בכדאיות הרכישה של רכב חשמלי, שיש לו בעיות מובנות (טווח, טעינה, משקל, חוסר בהירות בשוק היד השנייה) הייתה מנוגדת למהלך אליו מחויבת המדינה: צמצום משמעותי של פליטת גזי חממה רעילים על רקע משבר האקלים. מהלך כזה עומד בסתירה לאמנות בתחום האקלים בכלל, למדיניות האיחוד האירופאי (EU) בפרט המכוונת למנוע, החל מ-2035, עלייה לכביש של רכב עם מנוע בעירה פנימית.
כידוע, על-מנת שהכנסות המדינה ייפגעו פחות, הועלתה הצעה כי מי שיחליף את המיסוי על רכישת הרכב והדלק, יהיה מיסוי על השימוש ברכב, 'מס נסועה' – הצעה שהתקבלה ב-2024 והביטוי המעשי שלה הוא תשלום של 15 אגורות לכל קילומטר (כ-7.5 שקלים לנסועה יומית ממוצעת בישראל). עם זאת, עניין זה אינו סגור, הן ברמה הרגולטורית (תקנות) והן טכנית (אופן הניטור), ובשלב זה לא נמסרה התייחסות ליישום נושא זה שכעת הפך חשוב יותר.