2024 הייתה אמורה להיות קשה לשוק הרכב אך נראית טוב מהצפוי. איך אתם מסכמים אותה? 

"באופן טבעי השוק הושפע מהמלחמה. מורל צרכני הוא חלק מהמוטיבציה לרכישה וברור שהדבר משפיע על הכמויות. גם המגזר העסקי הושפע וגם עובדה זו יצרה חששות. מה שקרה הוא שזו הייתה שנה הפוכה. היא החלה עם ביקושים נמוכים וככל שהתקדמה גם המורל השתפר ומהחצי השני ראינו גידול בהיקפי המסירות. עד סוף השנה המספרים יהיו מאוד גדולים, גם כתוצאה מציפיות לפני סוף השנה למכירות גבוהות יותר. 

"צריך לזכור שרישוי מכוניות 0 ק"מ גדל מאוד, מדובר ב־10,000-15,000 יחידות ונתון זה יוצר הבדל של ממש לעומת השנה שלפני". 

מה הציפייה ל־2025? 

"הציפייה היא לשנה מאוד שונה. 2024 הייתה שנה הפוכה מבחינת התנהלות, 2025 תהיה רגילה יותר. בימים אלה נחתמה הפסקת אש וזה משפיע על הכלכלה ועל השוק העסקי. כשהכלכלה טובה שוק הרכב טוב. 

"מצד שני יהיו שינויים גדולים במיסוי הרכב. רכבים חשמליים עלולים להתייקר ב־25,000-33,000 שקלים, רכבי בנזין ב־5,000-10,000 שקלים בגלל השינוי במיסוי הירוק, וגם המע"מ יעלה ב־1%. ההתייקרות תמצא ביטוי בפועל לקראת החלק השני של השנה כתלות במלאים שיגמרו. 

"הרבה תלוי באפקט 'היום שאחרי'. לרוב אחרי מלחמות יש פריחה כלכלית כי המדינה מכניסה יד לכיס כדי לעודד, ויש הרבה תשתית הדורשת שיקום, דבר המשפיע על הרבה חלקים ומגזרים באוכלוסייה. ככל שהמלחמה תסתיים בקרוב והחטופים יחזרו תהיה התעוררות כלכלית".

שנה חדשה, תכניות חדשות: ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: יצרן

יבואני הרכב מגיעים ל־2025 כאשר דברים רבים עוד לא ברורים, חודש לפני תחילתה. עד כמה זה מקשה? 

"באופן טבעי 2024 החלה עם עודפי מלאי גדולים כי אף אחד לא חשב לפני אוקטובר על מלחמה, ואילו 2025 נפתחת אחרת. עדיין יש מלאים שצריך לסיים אך בגלל חוסר הוודאות לא כולם הצטיידו במלאים גדולים. 

"כשייגמר המלאי בסוף הרבעון הראשון יחלו עליות מחירים. המצב מאוד מבלבל בתחום החשמלי כי אם לא יקרה דבר, המיסוי יהיה כמו בבנזין. הייתה לנו הפתעה בכך שברכבי הבנזין שינוי הנוסחה העלה את המיסוי; השינוי נעשה בקיץ ולא כולם הצליחו להיערך ולהכניס מכוניות לארץ לפני סוף השנה כדי להציע אותן עם המס הנוכחי". 

איך נוצר הקשר עם ליפמוטור, ומדוע דווקא אתם קיבלתם אותו?

"ברגע שסטלנטיס השקיעה אסטרטגית בליפמוטור היה ברור שהפעילות תגדל מאוד באירופה. צריך לזכור שסטלנטיס מאוד חזקה באירופה וליפמוטור הייתה רק בישראל. ברגע שסטלנטיס, באמצעות 'ליפמוטור אינטרנשיונל', הייתה למשווקת של ליפמוטור בעולם, ובארץ יש להם שני יבואנים טובים מאוד נערך מכרז, ואנחנו שמחים שנבחרנו. עבור סמלת ליפמוטור היא הזדמנות לצמיחה כי אין לנו רכב משפחתי עממי במרכז השוק, ויכול להיות שבגלל זה בחרו בנו".

שנה חדשה, תכניות חדשות: ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: יצרן

מה זה אומר מכרז? 

"קיבלנו פנייה מסטלנטיס והיינו צריכים להציג תכנית אסטרטגית המתייחסת לפעילות, ערוצי הפצה ושירות. הגשנו הצעה והחל תהליך". 

יש לכם נסיון עם מותגים סיניים, עד כמה זה עוזר?

"מבחינתנו ליפמוטור מנוהלת אירופאית — עיקר המטה אירופאי והמנהל האזורי שלנו הוא זה שמנהל מולנו גם את אלפא, ג'יפ ופיאט. אז זה מאוד נוח. היום אנחנו רואים ריבוי של רכבים סינים, וגם בארצות הברית ובאירופה מבינים כי מדובר באתגר ולכן הרגולציה החמירה משמעותית עמם. המשמעות היא שיצרנים סיניים יצטרכו לייצר באירופה, והיתרון של ליפ הוא כי כבר ב־2025 היא תוכל לייצר ביבשת. לכן, במבט לעתיד ברור שהרבה יבחנו את ההישארות באירופה ורק החזקים יצליחו בכך. ליפ כמוצר סיני עם מטריה אירופאית יהיה מושלם". 

מה התכניות של ליפמוטור? 

"היתרון של ליפמוטור הוא בהסתכלות קדימה לטווח ארוך, והתוכנית שלה היא להציע שישה דגמים שונים בחמש השנים הקרובות. אנחנו משיקים אותה לצערי עם מלאי קטן משרצינו, אבל שואפים להיות תוך שלוש שנים אחד משלושת המותגים הסינים החשמליים הגדולים בארץ. 

"השנה, C10 יהיה הדגם המרכזי — רכב פנאי משפחתי עם מספר יתרונות: הוא גדול מהמקובל בקטגוריה C ויש לו ממדים של קטגוריה D, הדגם היחיד בין מתחריו עם ציון בטיחות 8 (של משרד התחבורה כאן; א.ש) והוא מציע חווית נהיגה בזכות הנעה אחורית ומבנה הסוללה שהיא חלק מהרצפה. 

"החודש נציג את 03 שעשוי להיות הרכב הזול בישראל ופתרון מצוין למי שנוסע בעיר, וזה יגיע לכאן בתקינה מלאה ועם מערכות בטיחות. במהלך 2025 נציג את B10, דגם חדש שהוא מעט קטן מ־C10; שני דגמים אלה יוצעו בהמשך גם בגרסאות היברידיות־נטענות המכונות 'EREV'". 

שנה חדשה, תכניות חדשות: ראיון עם שי פלדמן, מנכ
צילום: יצרן

לאחרונה אנחנו רואים המון שמות סיניים חדשים. האם תופעה זו תוכל להימשך? 

"מה שקורה כרגע זה סוג של מפץ. בשלוש השנים האחרונות הרבה יצרנים סינים הגדירו את אירופה כמטרה, וככל שהאירופאים הבינו את גודל התופעה הם הציבו חסמים כדי לשמור על מקומות עבודה, ודבר זה יחייב את יצרני סין לבנות מפעלים באירופה. לדעתי חלק מהיצרנים לא יפעלו כך, ותהיה לכך השפעה תוך שלוש שנים. לאחר שהאבק ישקע יהיו פחות יצרנים ודגמים סינים בישראל. חסמי הכניסה עולים ולא לכל החברות יהיה ההון הנדרש לייצור באירופה ולא יהיה להם שווה להשיק דגם רק בישראל. התקינה האירופאית כל שנה מחמירה ומי שלא יראה את אירופה כפוטנציאל לא יעשה הכל רק עבור ישראל. במקביל, האירופאים הולכים וסוגרים פערים". 

נראה שבתחומים מסוימים יצרנים כמו ליפמוטור פועלים מהר, בעוד במותגים האיטלקיים הוותיקים הכל זורם לאט 

"ליצרנים אירופאים יש כרגע אינטרס לשמר יותר כלים חשמליים באירופה כי הם סובלים שם מקנסות, ולכן שווקים כמו שלנו הם בעדיפות שנייה. ליפמוטור עדיין לא במשחק הזה, והדבר מסייע לנו. 

"ועדיין הבשורה הבאה שלנו תהיה עם אלפא רומיאו ג'וניור. אלפא הוא מותג מאוד אהוב אבל עד היום היינו בעיקר עם שני דגמים. הדגם הזה יפנה לאוכלוסייה גדולה יותר שמאז ג'וליה לא קיבלה מענה ויגיע גם עם הנעה חשמלית וגם כהיברידי־מתון. הוא יחזיר את היקף המכירות שראינו בעבר ויכניס קהל חדש וצעיר שיבוא ויגדל איתנו. 

"אנחנו מתכננים לערוך בחג חנוכה לציבור תצוגה של מכוניות אלפא קלאסיות כדי לתת למשפחות להיחשף למותג. אלפא עברה תהליך משמעותי בשנים האחרונות בשיפור האיכות והטכנולוגיה ובמיקוד בהן, ועכשיו היא רוצה לפנות ליותר קהל". האחרונות בשיפור האיכות והטכנולוגיה ובמיקוד בהן, ועכשיו היא רוצה לפנות ליותר קהל".