יום ראשון, לפני כשבועיים. ש' – בעלים של BMW 330, מקבל פנייה מבחור צעיר שמציג את עצמו כמתווך רכב. הבחור טוען שהוא יכול להשיג עבורו מחיר מצוין על הרכב – 7,000 שקלים מעל מחיר השוק. העסקה? פשוטה: 2,000 שקלים לבעל הרכב, היתרה לעצמו, על התיווך. נשמע כמו עסקה שבה כולם מרוויחים.

ש', איש עסקים ותיק, תיאר את המתווך כבחור צעיר ומתלהב. למרות החשדנות הראשונית, הוא החליט שאין לו מה להפסיד. אבל הייתה רק דרישה אחת: "תן לי לעשות סיבוב על הרכב." ש' היסס, ובצדק, אך לבסוף התרצה אחרי מסע שכנועים.

השניים נפגשו בקניון הזהב בראשון לציון. במהלך נסיעת המבחן, בעוד ש' יושב לצידו, מתווך הרכב לא הבחין ברכב שיוצא ברוורס מהחניה ופגע בו בעוצמה. הנזק? שמאי קבע תיקון של 18,590 שקלים ל-BMW ועוד 17,400 שקלים לרכב השני. ש' נשם לרווחה לרגע, כשהבין שפוליסת הביטוח שלו מכסה כל נהג. אבל רגע אחרי הגיע הטוויסט בעלילה; בירור העלה שלמתווך אין רישיון נהיגה בתוקף, לאחר שזה נשלל. המשמעות? אין כיסוי ביטוחי, וש' נותר לשלם מכיסו את עלות תיקון רכבו, לכל הפחות.

המקרה הזה מדגים דינמיקה נפוצה בעולם הרכב: קונים שמבקשים "לעשות סיבוב" על הרכב לפני רכישה. לעיתים, הבקשה הזו מצטרפת להסכמה לקחת את הרכב לבדיקה במכון, אבל לא מעט פעמים – במיוחד כשמדובר ברכבים במחיר נמוך יחסית – הקונה מוותר על הבדיקה ומסתפק בנסיעת מבחן קצרה. ברוב המקרים הסיבוב הזה עובר חלק אבל במקרים מסוימים, הוא גובה מחיר משמעותי: תאונה, נזק כספי כבד, ולעיתים גם נזקי גוף. 

הלך הכסף

בעל הרכב במקרה הזה לא טרח לבדוק אם למתווך יש בכלל רישיון נהיגה בתוקף. הוא לא ביקש לראות אותו, לא וידא אם הוא אמיתי ולא בדק אם הנהג נמצא בשלילה. גם אם היה טורח לבדוק – מי ערב לכך שהרישיון לא מזויף? מציין עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין. לדבריו, כאן טמון המלכוד: אפילו אם יש לבעל הרכב פוליסת ביטוח שמכסה "כל נהג", הכיסוי הזה מתאדה ברגע שמתברר שלנהג אין רישיון בתוקף. במצב כזה, בעל הרכב עלול למצוא את עצמו לא רק עם חשבונות תיקון כבדים, אלא גם שקוע בתוך סאגה משפטית מתישה מול חברת הביטוח.  

אולם בכך לא מסתיים הסיכון שנוטל בעל הרכב. בתקנות התעבורה קיים סעיף בשם 'התרת נהיגה לבלתי מורשה', שקובע כי אסור בתכלית האיסור לאפשר לאדם חסר רישיון נהיגה לנהוג ברכב – מבלי לוודא מראש אם יש לו רישיון נהיגה ישראלי תקף או רישיון המתאים לסוג הרכב. במקרה של הרשעה בעבירה זו, הבעלים צפוי לענישה חמורה שכוללת פסילת רישיון בפועל, לעיתים לכמה חודשים, בנוסף לרכיבי ענישה נוספים כמו פסילה על תנאי וקנס כספי משמעותי, מוסיף עו"ד ורשה.

לא רק המוכר

הבעיה במתן "סיבוב התרשמות" על הרכב יכולה להתעורר גם במקרה הפוך – כאשר מדובר במוכר להוט מאוד למכור רכב שאין לו ביטוח חובה בתוקף. אם בעל הרכב מאפשר לקונה לנהוג ברכב תוך ידיעה שהרכב אינו מבוטח, הוא מסתכן בבעיה חמורה. במקרה של תאונה שבה הקונה נפגע, הוא עשוי לפנות ל"קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ללא ביטוח – שתכסה את הוצאות הפיצויים. 

"אחרי ש"קרנית" תפצה את הנפגע, היא תתבע את כל הסכום מבעל הרכב. במקרים של פציעות חמורות מדובר בסכומים שעלולים להאמיר למאות אלפי שקלים ואף יותר. בקיצור, "מה שנראה כמו סיבוב קטן ותמים, יכול להפוך למכה כלכלית עצומה", אומר לנו עו"ד ורשה.

בשורה התחתונה – כל מקרה לגופו, אך אולי נכון יהיה להפעיל שיקול דעת ולא לפעול בצורה אוטומטית גם אם אתם תחת מכבש לחצים פיננסי; ראשית, יש כאן סיכון עצום לבעל הרכב מבחינה ביטוחית ומשפטית – בין אם מדובר במצב שבו לנהג אין רישיון או ביטוח, ובין אם חלילה מתרחשת תאונה. וכפי שציינו, גם הקונה עלול למצוא את עצמו בצרות במקרה של פציעה או נזק. 

 למה לא כדאי לתת
צילום: יח"צ

שנית, מבחינה טכנית, הסיכוי לאתר ליקויים בסיבוב התרשמות הוא מורכב מדי לאדם הממוצע, קל וחומר אם מדובר באבחון תקלה מוסתרת בכוונה. היינו למשל, כאשר המוכר "מנקה" נורות אזהרה מלוח המחוונים עם סורק OBD בדיוק לפני הנסיעה הקצרה, כך שלמראית עין הכול עובד פיקס (ולפעמים לוקח זמן עד שהמחשב שוב מתריע אודות תקלה).  

אתם למודי נסיון במכירה וקניית רכב משומש? אפשר לסמוך על תחושות "בטן", זה מועיל בלא מעט מקרים מול רכבים משומשים לא תקינים וגם מול נוכלים וסוחרים לא הגונים, אבל פענוח רכב משומש דורש בדיקה מעמיקה - עדיף תמיד במוסך מומחה, כך שלא תשארנה סוגיות לא פתורות שעשויות להוביל אח"כ להתפתלות משפטית וביטוחית.