אחרי שבדקנו אפשרויות לדגמי כביש-שטח במחיר של משפחתית חדשה, כיום כ-180,000 שקלים, אנחנו מביאים הצעות לרכבי שטח למי שיש תקציב גדול יותר, בין 50% ל-100% יותר – מאפשר רכב שטח טוב, עדיין לא מספיק לכזה חדש.
במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק א')
במחיר של משפחתית חדשה: רכבי השטח שאפשר לקנות עד 180,000 שקלים (חלק ב')
רבע מיליון עד שליש מיליון שקלים – רכבי שטח אמיתיים משומשים (חלק א')
דגשים
עבור כל דגם ישנה התייחסות למחיר. המחירים בסקירה משקפים את מחיר הדגמים במחירון לוי יצחק (נובמבר 2024) שהוא המחירון היחיד הרלוונטי לצרכי ביטוח. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי כלי רכב רבים מוצעים מעל לערכם במחירון – מוכרים רבים מתמחרים את רכבם לפי מחירון יד2 המקודם במסגרת תהליך פרסום המודעה בלוח (וגם כי המחירים בו לא פעם גבוהים מאלו שבלוי יצחק), כאשר ברכבי שטח המצב מאתגר בשל ביקוש רב מחד, מלאי שהולך ומצטמצם מאידך.המלצתנו היא להשתמש במחירון הרשמי כבסיס למו"מ; חשוב לזכור כי במקרה של תאונה או גניבה, כל שקל מעל למחירון ילך לאבדון. אפשר לשלם מעל למחירון אם מדובר ברכב שמור ומתוחזק אבל בפער סביר, עד 15-20% מעל למחיר הנקוב במחירון.
זוהי כתבה שנייה ובה שלושה דגמים: לנד רובר דיסקברי 5, לקסוס GX, מרצדס G קלאס.
דיסקברי 5
זמינות בישראל: מרץ 2017; דגם מחודש מאמצע 2021גרסאות: דיזל בנפחי 2.0 ליטר (240 כ"ס, גם 180 כ"ס בין 2017-2018) או 3.0 ליטר (מנוע V6 עם 258 כ"ס, או 306 כ"ס מ-2019; מנוע טורי עם 6 צילינדרים בהספקים 250-300 כ"ס מ-2021); בייבוא מקביל גם גרסת בנזין (6 צילינדרים בטור, מגדש טורבו ומגדש-על חשמלי, 360 כ"ס)
גרסה מומלצת: דיזל 3.0 ליטר, 250 כ"ס
רמת גימור/מפרט מועדפים: SE (במקור עם חישוקי 255/55-20, אפשר להתקין 255/60-19)
עזרים לשטח: קפיצי אוויר (למעט בגרסת 180 כ"ס), נעילת דיפרנציאל אחורי (למעט בגרסת 180 כ"ס ובגרסת 258 כ"ס ברמת גימור HSE Luxury). לגרסת 180 כ"ס אין תיבת העברה
מערכות בטיחות מתקדמות: בלימת חירום אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, ניטור עצמים בשטחים 'מתים'; ב-HSE Luxury גם מערכת לתיקון סטייה מנתיב (מסוף 2018 - גם בגרסת 3.0 SE), בקרת שיוט אדפטיבית הפותרת את הצורך במערכת התרעה מקומית. בדגם המחודש (2021) היצע מערכות בטיחות מתקדמות מלא
מחיר: מ-155,000 שקלים (דיזל 180 כ"ס)
רקע כללי: רכב הכביש-שטח המהולל איבד מזוהרו בדור החמישי - תוצאה של שילוב בין עיצוב שכיוון אותו לעולם רכב הפנאי ובין הולדתו של דיפנדר דור חדש, שהמופע הקרבי שלו הוא המשכו של זה בדיסקברי 4, ולמרכב שלו זוויות עדיפות לשטח. מהסיבות הללו, דיפנדר לא רק נחשב מבוקש יותר, אלא שנראה כי היצרנית עצמה (ובהתאמה גם היבואנית המקומית) זנחה את דיסקברי, עם השקעה מינימלית בקידומו ובפיתוחו.
למרות הכל, דיסקברי מצטיין בתוכן, מציע שילוב בין נוחות ואיכות נסיעה ברמה גבוהה ביותר ובין מרחב לשבעה, תכונות שאינן מנת חלקו של דיפנדר, למשל.
אמינות - לנד רובר דיסקברי 5 משומש: ע"ע דיפנדר, מהסקירה הקודמת. בנוסף, נזכיר כי בשנותיו הראשונות הוצע דיסקברי עם מנוע הדיזל V6 הכושל - שהוזכר בחלק של דיסקברי 4 בסקירה הראשונה – וכי במסגרת הסכם פשרה מאוגוסט 2023 נקבע כי היצרנית תעניק אחריות למנוע במהלך השנתיים הקרובות (שלוש שנים במקור, מ-2023) לכלי רכב שעברו עד 300,000 ק"מ.
לקסוס GX (דור שני, 2010-2023)
זמינות בישראל: בייבוא אישי בלבדגרסאות: יש אחת - מנוע בנזין V8, אטמוספרי, 4.6 ליטר, 301 כ"ס
גרסה מומלצת: יש אחת
רמת גימור/מפרט מועדפים: עם חבילת שטח (זמינה ב'לקשרי' בלבד, מ-2020)
עזרים לשטח: מוטות מייצבים אקטיביים אוטומטיים (KDSS); בחבילת 'שטח' גם בקרת זחילה (Crawl Control) עם יישום של 'נעילות דיפרנציאל וירטואליות' מלפנים ומאחור
מערכות בטיחות מתקדמות: יש, עוד מ-2014, מ'לקשרי' ומעלה; מ-2020 מערכות מדור חדש שהוצעו באופן תקני
מחיר: מ-260,000 שקלים ('פרמיום', 2020)
רקע כללי: לקסוס GX הוא מהדורה מהודרת וחזקה של לנד קרוזר 150 המוכר אצלנו. לזכותו מנוע בנזין ותיק, מוכח וחזק, אפשרות לעד שבעה מקומות, כשלחובתו יכולת שטח טובה פחות בהשוואה ל-150 שנמכר בישראל בשל היעדר נעילת דיפרנציאל אחורי (ולמרות מערכת KDSS הנפלאה). מסוף 2023 החל ייצור הדור השלישי, המבוסס על לנד קרוזר דור חדש (250) וכולל - בגרסת 'אובר טרייל' לשטח - גם נעילת דיפרנציאל אחורי וגלגלי "33, אך המחיר מגיע לכ-700,000 שקלים.
אמינות - לקסוס GX: ללקסוס מוניטין אמינות ועמידות יוצאי דופן, אך ככל שמדובר בדגמים היותר-יקרים והיותר-מתוחכמים המצב מזהיר פחות. ל-GX460 בסיס מסיבי וטוב של לנד קרוזר 150, אבל המנוע – ככל שהוא נחשב אמין ועמיד – מחייב תשומת לב לצריכת שמן, בעיקר בכלי רכב שנסעו מעט ובעיקר בעיר; במקרה כזה פליטת החום מתא המנוע מוגבלת וטבעות הבוכנה מתחממת ונחלשות. יש לקחת בחשבון גם מותחני שרשרת תזמון חלשים שהחלפתם עלולה להיות יקרה ומורכבת (כמו ברוב המקרים במנוע V8 מודרני). גם המצערת החשמלית ומשאבת המים לא ידועות באריכות ימים – ומעל לכל: מכיוון שמדובר בדגם שהוצע בייבוא אישי בלבד, עלולה להיות בעיה באספקת חלקי חילוף.
בתוספת תשלום, אפשר היה להזמין את GX עם בולמי זעזועים אדפטיביים (AVS) ועד שנת 2019 כללה ההצעה גם קפיצי אוויר בסרן האחורי לטובת הגבהת מרכב (RAHC). היינו מעדיפים למצוא רכב ללא התוספות האלו, לטובת התקנה של קפיצים ובולמים מתוחכמים פחות, שיאפשרו הגבהה של המרכב ותמיכה עדיפה שלו בכביש ובשטח, ללא התחכמויות-יתר.
מרצדס G קלאס (1990-2018)
זמינות בישראל: דור ראשון - 2004–2017גרסאות: דור ראשון (התייחסות לדגמי 2013 ומעלה) - דיזל G350 CDI עם מנוע V6 בנפח 3.0 ליטר (211-245 כ"ס), בנזין G500 עם מנוע V8 - עד 2015 מנוע 5.5 ליטר אטמוספרי (388 כ"ס), מ-2016 מנוע 4.0 ליטר טווין טורבו (422 כ"ס), גרסאות AMG מחוזקות עם מנועי בנזין ושני מגדשי טורבו במבנה V8 (ב-G63, עד 571 כ"ס) או V12 (ב-G65, עד 630 כ"ס)
גרסה מומלצת: G350 דיזל, 2017. עם חריגה מהתקציב, היינו בוחרים בגרסת G500 עם מנוע 4.0 ליטר. גרסאות AMG – למעט גרסת 4x42 – אינן רלוונטיות לשטח
רמת גימור/מפרט מועדפים: רצוי להעדיף דגמים המצוידים במידת הצמיגים העדיפה לשטח - 265/60-18 (אפשרי רק בגרסאות G350 או G500)
עזרים לשטח: שלוש נעילות דיפרנציאל
מערכות בטיחות מתקדמות: אין ממש - מ-2013 אפשר היה להוסיף בקרת שיוט אדפטיבית (רדאר עגול הנמצא בתחתית הפגוש) ומערכת לניטור עצמים בשטחים 'מתים', אבל בלימת חירום אוטונומית או מערכת לתיקון סטייה מנתיב נוספו רק בדור השני (מ-2018)
מחיר: G350 - מ-166,000 שקלים (2013) עד 283,000 שקלים (2017), G500 - מ-185,000 (2013) עד 335,000 שקלים (2017)
רקע כללי: מרצדס G קלאס נולד במקור כרכב שטח צבאי - במקור בכלל לא של מרצדס, גם לא תחת השם G - אבל בעקבות שינויים היסטוריים אצל הלקוח הגדול (איראן, 1979) לצד הדרישה הגוברת לרכבי שטח, הובילו את מרצדס להציע די מהר את הדגם לקהל הרחב, כמעט ללא שינויים. ב-1990 הציגה מרצדס דור חדש, שלימים ייקרא G קלאס. התכנון הבסיסי נותר מסיבי - שני סרנים קשיחים, מכלולי מתלים והיגוי חסונים, שלוש נעילות דיפרנציאל - לצד מערכות הנעה חזקות ומתוחכמות ורמות הידור ועידון כמקובל במרצדס. הבסיס הזה המשיך, עם שינויים לא מאוד גדולים, עד 2018.
לדור הראשון של G קלאס מוניטין של רכב שטח עתיר יכולת, אך יצוין כי הדבר לא נבדק מעולם על-ידי עיתונאי ישראלי - למעט שתי כתבות שונות משנת 2002, שהתפרסמו בירחונים שונים, שהתרשמו מאותו G קלאס פרטי, עם המגבלות המובנות של מבחן דרכים לרכב פרטי וכה יקר. ההסתייגות מצוינת לאחר מבחן שנערך כאן, לאחרונה, ל-G קלאס מהדור השני (שונה לחלוטין מהדור הראשון) שממש לא הבריק בשטח, למרות הבסיס ה'קשוח' (כולל שלוש נעילות הדיפרנציאל) והתדמית הקרבית.
יודגש גם כי גם אם ל-G קלאס מהדור הראשון יכולת שטח עדיפה על פני זאת של הדור השני, הוא בכל מקרה הרבה פחות נוח ונעים בשימוש שוטף. לכך מתווספת העובדה שמדובר ברכב שקיים בישראל בהיקף מוגבל מאוד (כמה עשרות בודדות לאורך יותר מעשור) וביחד עם עלויות תחזוקה שצפויות להיות גבוהות, מדובר ברכב שיתאים למעטים. דווקא ערכו במחירון הופך אותו לעסקה מעניינת, אבל התנאי הוא למצוא רכב בסביבת המחיר הזאת; בגלל המעמד רבים מרשים לעצמם לדרוש מחיר כפול(!) ביחס למחירון ובמחירים כאלה G קלאס לא רלוונטי.
אמינות – מרצדס G קלאס: מנועי הבנזין, בנפחי 5.5 ליטר (גם אטמוספריים, גם מוגדשים) נחשבו במקור לא מוצלחים בשל איכות חומרים נמוכה, שבאה לידי בחלקי מערכת התזמון (גלגל השיניים של גל הארכובה, שרשרת, מותחנים) מה שחייב החלפה יקרה של המערכת כולה עוד לפני 100,000 ק"מ. גם משאבת השמן ומזרקי הדלק סובלים מאורך חיים קצר, כל אחד מסיבותיו. מנוע 4.0 ליטר מתוכנן טוב יותר, אם-כי גם כאן משאבת השמן והמזרקים לא מאריכים ימים.
גרסת הדיזל, מ-2011 ואילך, נחשבת עמידה – אך ישנן מגרעות שמקורן באיכות ייצור נמוכה ובצפיפות בתא המנוע (מכלולים רבים נמצאים בלב המנוע, באמצע ה-V). מזרקי הדלק רגישים ללכלוך וסובלים מבלאי גבוה יחסית; מפעילי ה'מצערת' בסעפת היניקה עשויים בחלקם מפלסטיק פריך שנגזר ועלול להיכנס לתאי השריפה וגם פירורים מריתוכים של סעפת הפליטה נוטים להיכנס לשם; נשם המנוע נסתם בקלות ובשילוב תקלה במפעילי ה'מצערת' המנוע יסבול מקשיי נשימה רציניים. כדאי גם לשים לב לדליפות שמן ממקומות שונים – המנוע הזה צורך שמן – והרבה. בסך הכל, מנוע הדיזל הזה עדיף ממנועי הבנזין 5.5 ליטר. מ-2010 כולל המנוע שימוש באוריאה (מנועי Bluetec).